دیپلماسی «قدم نو رسیده» : همزمان با احتمال سفر جك استراو به ایران آغاز شددیپلماسی ...



همزمان با احتمال سفر جك استراو به ایران آغاز شد
دیپلماسی «قدم نو رسیده»
وزارت خارجه ایران تولد نوه ولیعهد انگلیس را به ملكه این كشور تبریك گفت

«تولد ایشان را خدمت ملكه محترم انگلیس و ولیعهد این كشور كه صاحب نوه شده‌ اند تبریك می گوییم.»

 دیپلماسی ایرانی , قدم نو رسیده مبارک , دیپلماسی

دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان در اقدامی كم سابقه تولد فرزند شاهزاده ویلیام، دوك كمبریج و كیت میدلتون دوشس كمبریج را در لحن فوق به ملكه انگلیس و پرنس چارلز ولیعهد این كشور تبریك گفت .این تبریك صمیمانه مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران به ملكه انگلیس در حالی صورت می‌گیرد كه پس از پیروزی دكتر روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ، انگلیسی‌ها در تغییر لحنی محسوس نسبت به جمهوری اسلامی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ابراز رضایت كرده و درباره افزایش سطح همكاری‌ها و مناسبات دو كشور وعده هایی دادند.

 تولد در كانون توجه جهانی
فرزند شاهزاده ویلیام و همسرش، کیت میدلتون، به مانند عروسی آن‌ها، از چند ماه پیش که خبر بارداری عروس ملکه اعلام شد، در کانون توجه رسانه‌ها قرار داشت و در دو روز گذشته هم زایمان کیت میدلتون در صدر خبرها قرار گرفت. چنین وضعیتی سبب انتقاد بسیاری شده است و وب‌سایت روزنامه بریتانیایی گاردین در پاسخ به انتقادها، ابتکار جالبی را به کار بسته؛ با ورود به نسخه‌ آنلاین مشهور گاردین که یکی از برترین سایت‌های خبری جهان به‌شمار می‌رود، از شما پرسیده خواهد شد که «آیا جمهوریخواه هستند؟» و اگر پاسخ مثبت به این پرسش دهید، آن‌وقت صفحه اول گاردین و ترتیب اخبار برای مخاطب تغییر می‌کند و اخبار تولد نوزاد سلطنتی دیگر در صدر گزارش‌ها نخواهد بود. البته اگر مخاطب گزینه «سلطنت‌طلب» را انتخاب کند، اخبار تولد عضو جدید خانواده سلطنتی برای او به نمایش در می‌آید.


 توپ در زمین ایران
این تولد پرسروصدا و البته پرهزینه، همان‌طور كه تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد. در ایران نیز مورد بهره برداری سیاسی قرار گرفت. پاسخ سخنگوی وزارتخارجه كشورمان در حقیقت پاسخی است كه ایران در پینگ پنگ سیاسی اخیر خود به انگلیس داد. بعد از پیروزی دكتر روحانی ، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس بارها اعلام كردكه دولت متبوعش آماده است ضمن گسترش همكاری‌ها با ایران در جهت حل و فصل مناقشات ایران با دیگر كشورهای غربی نیز میانجیگری كند . البته وی تجدید رفتار را مشروط به رویكرد جدید ایران دانست.

 

بعد از آن جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در دولت تونی بلر در گفت‌وگویی که بعد از پیروزی حسن روحانی (در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران) در حالی که سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای رئیس‌جمهور منتخب ایران پیام تبریک فرستاده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در این دوره بهبود پیدا کند و سفارتخانه‌های دو طرف در تهران و لندن بازگشایی شود.  استراو در حال حاضر نماینده مجلس عوام انگلیس و از مسئولان گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران است. استراو حسن روحانی را «یک مقام حکومتی باشخصیت که همیشه می‌دانست درباره چه صحبت می‌کند، و کاملا بر موضوعات مسلط بود.» معرفی كرد . بعدها گفته شد كه جك استراو در مراسم تحلیف روحانی حضور خواهد یافت.


آغاز پینگ پنگ تهران _ لندن
با توجه به مواضع اخیر مقامات انگلیسی، می توان از ورود دستگاه دیپلماسی به تعامل با خاندان سلطنتی انگلیس ، به‌عنوان پینگ پنگ لندن- تهران یاد كرد.  دیپلماسی پینگ پنگ به گفت‌و‌گوهای پنهانی ایالات متحده آمریکا و چین در اواسط دهه 1970 م اطلاق می‌شود. در آن زمان دو کشور هنوز روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای انجام مذاکرات برگزاری یک مسابقه پینگ پنگ را بهانه کردند.

در مارس 1971 م چینی‌ها که در جریان مذاکرات صلح ویتنام گفت‌و‌گوهایی را با آمریکایی‌ها شروع کرده بودند تیم ملی پینگ پنگ آمریکا را به پکن دعوت کردند. در این تیم تعدادی از دیپلمات‌ها نیز حضور داشتند که مخفیانه با مقامات چینی گفت‌و گو کردند. این مذاکرات سرانجام به سفر پنهانی هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی دولت ریچارد نیکسون به پکن  و بهبود روابط دو كشور منتهی شد.  از آن زمان به بعد به گفت‌و‌گوهای قدم به قدم بین دو كشوری كه روابط تیره دارند ، دیپلماسی پینگ پنگ گفته می شود.


 دو سال بعد از بالا رفتن از دیوار سفارت
حال به‌نظر می رسد ایران نیز از این شیوه بهره برده است. در حالی كه دو سال پیش تندروها در تهران از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند و عكس‌های ملكه و ولیعهد را بر زمین كوبیدند اكنون سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تبریك تولد نوه ولیعهد انگلیس از حضور این كشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب خبر می دهد.


به گزارش ایرنا، «سیدعباس عراقچی» دیروز (سه شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی  در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر این كه موضع ایران در رابطه با تولد نوه ولیعهد انگلیس و این كه آیا تولد وی می تواند در روابط تهران - لندن تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: «تولد ایشان را خدمت ملكه محترم انگلیس و ولیعهد این كشور كه صاحب نوه شده اند تبریك می‌گوییم.» عراقچی با بیان این كه فرد تازه متولد شده در خاندان سلطنتی انگلیس سومین نفر در فهرست رسیدن به سلطنت در این كشور است، گفت: «ابعاد روابط دو كشور بسیار بزرگ تر از آن است كه تولد ایشان بتواند بر آن تاثیرگذار باشد.»/روزنامه قانون/عکس:نامه نیوز

 

 


ویدیو : دیپلماسی «قدم نو رسیده»