در حمد خدا و لزوم تقوا : در حمد خدا و لزوم تقواشناخت پروردگار سپاس خداوندی ...
در حمد خدا و لزوم تقوا شناخت پروردگار سپاس خداوندی را سزاست که سپاس او در خلق آشکار، و سپاهش پیروز و بزرگی او والا و بیکرانه است خدا را برای نعمتهای پی در پی و بخششهای بزرگش ستایش میکنم، خدایی که حلمش بزرگ و عفوکننده است، در فرمانش عادل، و از گذشته و آینده باخبر است، با علم خود جهان هستی را پدید آورده، و با فرمان خود موجودات را آفریده است، بی آنکه از کسی پیروی کند، و یا بیاموزد، و یا از طرح حکیم دیگری استفاده نماید، در آفرینش پدیدهها، دچار اشتباهی نشده، و نه با حضور و مشورت گروهی آفریده است. گواهی میدهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست، به هنگامی او را مبعوث فرمود که مردم در گرداب جهالت فرو رفته، و در حیرت و سرگردانی به سر میبردند، هلاکت آنان را مهار کرده به سوی خود میکشید، و گمراهی بر جان و دلشان قفل زده بود. رهآورد پرهیزکاری ای بندگان خدا! شما را به پرهیزکاری سفارش میکنم، که حق خداوند بر شماست، و نیز موجب حق شما بر پروردگار است، از خدا برای پرهیزکاری یاری بطلبید، و برای انجام دستورات خدا از تقوا یاری جویید، زیرا تقوا، امروز سپر بلا، و فردا راه رسیدن به بهشت است، راه تقوا روشن، و رونده آن بهرهمند، و امانتدارش خدا، که حافظان آن خواهد بود، تقوا همواره خود را بر امتهای گذشته و آینده عرضه میکند، زیرا فردای قیامت، همه به آن نیازمندند. آنگاه که در قیامت آفریدهها را گرد میآورد، و درباره همه نعمتها میپرسد، پس چه اندکند آنان که تقوا را برگزیدند، و بار آن را بدرستی بر دوش کشیدند، آری پرهیزکاران تعدادشان اندک است، و شایسته ستایش خداوند سبحان که فرمود: (بندگان سپاسگزار من اندکند.) پس گوش جان را به ندای تقوا بسپارید، و برای به دست آوردن آن تلاش کنید، تقوا را بجای آن چه از دست رفته به دست آوردید و عوض هر کار مخالفی که مرتکب شدهاید انتخاب کنید، با تقوا خواب خود را به بیداری، و روزتان را با آن سپری کنید، دلهای خود را با تقوا زنده کنید، و گناهان خود را با آن شستشو دهید، بیماریهای روان و جان خود را با تقوا درمان، و خود را آماده سفر آخرت گردانید، از تباهکنندگان تقوا عبرت گیرید و خود عبرت پرهیزکاران نشوید. آگاه باشید! تقوا را حفظ کنید و خویشتن را با تقوا حفظ نمایید. پرهیز از دنیای حرام برابر دنیا خویشتندار و برابر آخرت دلباخته باشید، آن کس را که تقوا بلندمرتبت نمود خوار نشمارید، و آن را که دنیا عزیزش کرد گرامی ندارید، برق درخشنده دنیا شما را خیره نکند، و سخن ستاینده دنیا را نشنوید، به دعوت کننده دنیا پاسخ ندهید، و از تابش دنیا روشنایی نخواهید، و فریفته کالاهای گرانقدر دنیا نگردید. همانا برق دنیای حرام بیفروغ است، و سخنش دروغ، و اموالش به غارت رفته، و کالاهای آن در شرف تاراج است. آگاه باشید! دنیای حرام چونان عشوهگر هرزهای است که تسلیم نشود، و مرکب سرکشی است که فرمان نبرد، دروغگویی خیانتکار، ناسپاس حقنشناس، دشمنی حیلهگر، پشتکنندهای سرگردان، حالاتش متزلزل، عزتش خواری، جدش بازی و شوخی، و بلندی آن سقوط است، خانه جنگ و غارتگری، تبهکاری و هلاکت، و سرمنزل ناآرامی است، جایگاه دیدار کردنها و جداییهاست، راههای آن حیرتزا، گریزگاههایش ناپیدا، و خواستهایش نومیدکننده و زیانبار است، پناهگاههای دنیا انسان را تسلیم مرگ میکند، و از خانههای خود بیرون میراند، و چارهاندیشیها ناتوانکننده است. اقسام دنیاپرستان نجات یافتهای مجروح، یا مجروحی پاره پاره تن، دستهای سر از تن جدا، و دستهای دیگر در خون خود تپیده، گروهی انگشت به دندان، و جمعی از حسرت و اندوه دست بر دست میمالند، برخی سر بر روی دستها نهاده به فکر فرو رفتهاند، عدهای بر اشتباهات گذشته افسوس میخورند و خویشتن را محکوم میکنند، و عدهای دیگر از عزم و تصمیمها دست برداشته، که راه فرار و هر نوع حیلهگری بستهشده، و دنیا آنها را غافلگیر کرده است، زیرا کار از کار گذشته، و عمر گرانبها هدر رفته است. هیهات! هیهات! آنچه از دست رفت گذشت، و آنچه سپری شد رفت، و جهان چنانکه میخواست به پایان رسید. (نه آسمان بر آنها گریست و نه زمین، و هرگز دیگر به آنها مهلتی داده نشد.) |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمَدُ للَّهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ حَمْدُهُ، وَ الْغالِبِ جُندُهُ، وَ الْمُتَعالِى جَدُّهُ، أَحْمَدُهُ عَلى نِعَمِهِ التُّؤامِ، وَ الائِهِ الْعِظامِ، الَّذِى عَظُمَ حِلْمُهُ فَعَفا، وَ عَدَلَ فِى کُلِّ ما قَضى، وَ عَلِمَ بِما یَمْضِى وَ ما مَضى، مُبْتَدِعِ الْخَلآئِقِ بِعِلْمِهِ، وَ مُنْشِئِهِمْ بِحُکْمِهِ، بِلَا اقْتِداءٍ وَ لا تَعْلِیمٍ، وَ لَا احْتِذآءٍ لِمِثالِ صانِعٍ حَکِیمٍ، وَ لا إِصابَةِ خَطَاءٍ، وَ لا حَضْرَةِ مَلَإٍ. وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ابْتَعَثَهُ وَ النّاسُ یَضْرِبُونَ فِى غَمْرَةٍ، وَ یَمُوجُونَ فِى حَیْرَةٍ، قَدْ قادَتْهُمْ أَزِمَّةُ الْحَیْنِ، وَ اسْتَغْلَقَتْ عَلى أَفْئِدَتِهِمْ أَقْفالُ الرَّیْنِ. أُوصِیکُمْ -عِبادَ اللَّهِ- بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّها حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، وَ الْمُوجِبَةُ عَلَى اللَّهِ حَقَّکُمْ، وَ أَنْ تَسْتَعِینُوا عَلَیْها بِاللَّهِ وَ تَسْتَعِینُوا بِها عَلَى اللَّهِ. فَإِنَّ التَّقْوى فِى الْیَوْمِ الحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ، وَ فِى غَدٍ الطَّرِیقُ إِلَى الْجَنَّةِ، مَسْلَکُها واضِحٌ، وَ سالِکُها رابِحٌ، وَ مُسْتَوْدَعُها حافِظٌ، لَمْ تَبْرَحْ عارِضَةً نَفْسَها عَلَى الْأُمَمِ الْماضِینَ وَ الْغابِرِینَ لِحاجَتِهِمْ إِلَیْها غَداً إِذا أَعادَ اللَّهُ ما أَبْدى، وَ أَخَذَ ما أَعْطى، وَ سَأَلَ عَمّا أَسْدى، فَما أَقَلَّ مَنْ قَبِلَها وَ حَمَلَها حَقَّ حَمْلِها. أُولئِکَ الْأَقَلُّونَ عَدَداً، وَ هُمْ أَهْلُ صِفَةِ اللَّهِ سُبْحانَهُ اِذْ یَقُولُ: و قَلِیلٌ مِنْ عِبادِىَ الشَّکُورُ فَأَهْطِعُوا بِاَسْماعِکُمْ إِلَیْها، وَ واکِظُوا بِجِدِّکُمْ عَلَیْها، وَ اعْتاضُوها مِنْ کُلِّ سَلَفٍ خَلَفاً وَ مِنْ کُلِّ مُخالِفٍ مُوافِقاً، أَیْقِظُوا بِها نَوْمَکُمْ، وَ اقْطَعُوا بِها یَوْمَکُمْ، وَ أَشْعِرُوها قُلُوبَکُمْ، وَ ارْحَضُوا بِها ذُنُوبَکُمْ، وَ داوُوا بِهَا الْأَسْقامَ، وَ بادِرُوا بِهَا الْحِمامَ، وَ اعْتَبِرُوا بِمَنْ أَضاعَها، وَ لا یَعْتَبِرَنَّ بِکُمْ مَنْ أَطاعَها. أَلا فَصُونُوها وَ تَصَوَّنُوا بِها، وَ کُونُوا عَنِ الدُّنْیا نُزَّاهاً، وَ إِلَى الْأَخِرَةِ وُلّاهاً، وَ لا تَضَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ التَّقْوى، وَ لا تَرْفَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ الدُّنْیا، وَ لا تَشِیمُوا بارِقَها، وَ لا تَسْمَعُوا ناطِقَها، وَ لا تُجِیبُوا ناعِقَها، وَ لا تَسْتَضِیئُوا بِإِشْراقِها، وَ لا تُفْتَنُوا بِأَعْلاقِها، فَإِنَّ بَرْقَها خالِبٌ، وَ نُطْقَها کاذِبٌ، وَ أَمْوالَها مَحْرُوبَةٌ، وَ أَعْلاقَها مَسْلُوبَةٌ. أَلا وَ هِىَ الْمُتَصَدِّیَةُ الْعَنُونُ، وَ الْجامِحَةُ الْحَرُونُ وَ الْمائِنَةُ الْخَؤُونُ، وَ الْجَحُودُ الْکَنُودُ، وَ الْعَنُودُ الصَّدُودُ، وَ الْحَیُودُ الْمَیُودُ، حالُهَا انْتِقالٌ، وَ وَطْأَتُها زِلْزالٌ، وَ عِزُّها ذُلٌّ، وَ جِدُّها هَزْلٌ، وَ عُلْوُها سُفْلٌ، دارُ حَرَبٍ وَ سَلْبٍ وَ نَهْبٍ وَ عَطَبٍ، أَهْلُها عَلى ساقٍ وَ سِیاقٍ، وَ لَحاقٍ وَ فِراقٍ. قَدْ تَحَیَّرَتْ مَذاهِبُها، وَ أَعْجَزَتْ مَهارِبُها، وَ خابَتْ مَطالِبُها، فَأَسْلَمَتْهُمُ الْمَعاقِلُ، وَ لَفَظَتْهُمُ الْمَنازِلُ، وَ أَعْیَتْهُمُ الْمَحاوِلُ، فَمِن نَّاجٍ مَعْقُورٍ، وَ لَحْمٍ مَجْزُورٍ، وَ شِلْوٍ مَذْبُوحٍ، وَ دَمٍ مَسْفُوحٍ، وَ عاضٍّ عَلى یَدَیْهِ، وَ صافِقٍ لِکَفَّیْهِ، وَ مُرْتَفِقٍ بِخَدَّیْهِ، وَ زارٍ عَلى رَأْیِهِ، وَ راجِعٍ عَنْ عَزْمِهِ، وَ قَدْ أَدْبَرَتِ الْحِیلَةُ، وَ أَقْبَلَتِ الْغِیلَةُ ،وَ لاتَ حِینَ مَناصٍ، هَیْهاتَ هَیْهاتَ!! قَدْ فاتَ ما فاتَ، وَ ذَهَبَ ما ذَهَبَ، وَ مَضَتِ الدُّنْیا لِحالِ بالِها فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُواْ مُنظَرِینَ. |
ویدیو : در حمد خدا و لزوم تقوا