خطر فراموشی باران کوثری را تهدید می کند؟ : خطر فراموشی باران کوثری را تهدید ...



باران کوثری , بیوگرافی باران کوثری , باران کوثری instagram

خطر فراموشی باران کوثری را تهدید می کند؟ / اجرای سومین نمایش اش لغو شد

خبر توقیف اجرای یکی دیگر از نمایش‌های در باران کوثری، شائبه ممنوع‌التصویری این بازیگر را بیشتر کرد.

به گزارش کافه سینما  طی یک سال گذشته همواره حرف‌ها و حدیث‌هایی مبنی بر ممنوع‌الکار شدن باران کوثری بر زبان‌ها افتاده تا جایی که این صحبت‌ها هر از چند گاهی با لغو یک نمایش یا فیلمبرداری قوت می‌گیرد و با سکوت و انکار مسئولان به فراموشی سپرده می‌شود.

این بار نوبت نیما دهقانی است که اجرای نمایش‌اش با حضور باران کوثری لغو شود تا حاصل تلاش بازیگران «پایتخت ریودوژانیرو کجاست؟» بی‌ثمر بماند.

پیش از این هم اجرای نمایش «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی «محمد یعقوبی» در کرمان و «روایت ناتمام» به کارگردانی «هومن سیدی» متوقف شده بود و فیلم «خسته نباشید» به کارگردانی «محسن قرایی» در مرحله فیلمبرداری نیز توقیف شد.

همه این آثار نمایشی یک ویژگی مشترک داشتند؛ باران کوثری.

البته این بار هم «نیما دهقان» نیز حضور باران کوثری را عامل توقیف این نمایش ندانست و گفت: مخالفت تالار حافظ با اجرای این نمایش ارتباطی به باران کوثری ندارد.

در نمایشنامه‌خوانی این متن در برج میلاد هم به حضور کوثری روی صحنه ایراد گرفته شد بنابراین ما فقط نقش‌خوانی وی را از پشت صحنه داشتیم.

برای اجرای عموم نیز با وی صحبت کرده‌ام و او مشکلی با این مسئله ندارد و حاضر است در صورت مخالفت با حضورش جایش را به بازیگر دیگری بدهد اما خوشبختانه طی مذاکراتی که وی با وزارت ارشاد انجام داده مشکلاتش در حال برطرف شدن است.

انکار دهقان در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته نیز سیدی با همین مشکل دست و پنجه نرم کرد و نمایشش از صحنه تئاتر شهر پایین آمد.

از سیدی به عنوان کارگردان این نمایش خواسته شده بود که با حذف باران کوثری به نمایش خود ادامه دهند؛ پیشنهادی که با پاسخ منفی مواجه شد.

این خبری بود که عباس غفاری، مدیر پروژه تئاتر محیطی تئاتر شهر به ایسنا داده بود و سروصدای زیادی به پا کرد.

بنا به گفته غفاری، از «یک نهاد قانونی» تماس گرفتند و به دلیل حضور یک بازیگر، خواستار توقف اجرای نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» شدند.

این ماجرا در مورد اجرای تئاتر «خشکسالی و دروغ» در شیراز نیز تکرار شد به نحوی که یعقوبی صراحتا اظهار کرد حراست سالن با وی تماس گرفته و رسما کنار گذاشتن باران کوثری را خواستار شده است.

من بی‌خبرم

در پی انتشار این موارد و اوج گرفتن مشکلات باران کوثری طی سال گذشته، وی ضمن گفت‌و‌گو با روزنامه مغرب نسبت به ممنوع‌الفعالیت بودن خود اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: هیچ اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است جز اینکه این چند ماه اخیر به گونه‌های مختلف به من توهین شده و به جای اینکه من نسبت به این توهین‌ها و قضایا شاکی باشم، به عناوین مختلف از کارم جلوگیری می‌شود.

کوثری در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود: بارها خواستم تا نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت کاری خود ببینم، همان زمان که در مورد تئاتر چنین تصمیمی گرفته شد، نامه یا اعلام رسمی وجود نداشت.

کسی با خود من تماس نگرفته بود که از ممنوعیت بگوید حتی در قضیه نمایش «خشکسالی و دروغ» محمد یعقوبی سراغ حراست مرکز هنرهای نمایشی رفتم و از آنها خواستم که ممنوع‌الکار بودنم را نشانم دهند. اما در پاسخ گفتند اجازه چنین کاری را ندارند.

وی همچنین درخصوص مرجع تصمیم گیرنده برای عدم حضور وی در فیلم «خسته نباشید» گفت: هیچ نامه رسمی از هیچ مرجع قانونی وجود ندارد، کسی نمی‌داند این تصمیم از کدام سمت گرفته شده و ابلاغ شده است. فقط با عوامل فیلم «خسته نباشید» تماس گرفته و چنین حرفی زده‌اند.

کارگردانان نیز با احترام کامل این مسئله را با من در میان گذاشتند و اجازه خواستند همراه با پیشنهادی که همراه این تصمیم بود یک فرد دیگر را برای نقش من جایگزین کنند که قبول کردم، زیرا ماهیت انجام یک کار خیلی مهم‌تر از حضور من یا هر بازیگر دیگری است.

باران کوثری در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی موضعش در زمینه این تصمیم غیررسمی گفت: چون هنوز نمی‌دانم با چه مرجعی رو‌برو هستم و حتی نمی‌دانم این تصمیم متعلق به وزارت ارشاد است یا از جای دیگر گرفته شده است، نمی‌دانم باید کجا به دنبال یافتن پاسخ و دلیل باشم و از آنجا که خیال می‌کنم در کشور قانون‌مداری زندگی می‌کنم، در حال حاضر مشغول تماس با کسانی هستم که شاید بتوانند اصل قضیه را برایم روشن کنند و اگر بتوانم به مرجع اصلی برسم، آنگاه حتما از آنها برای سوالاتم پاسخ خواهم خواست.

آن زمان است که نسبت به ممنوعیتی که برای من قائل شده‌اند، از مراجع مرتبط و غیرمرتبط دلیل خواهم خواست. اما حالا ترجیح می‌دهم به جای انتظار پشت درهایی که بسته‌اند، منتظر بمانم.

کارگردان‌ها هم بالاخره خسته می‌شوند

باران کوثری که از ایستادن پشت درهای بسته خسته شده بود، این بار به پیشنهاد دهقانی پاسخ مثبت داد تا بار دیگر بختش را در عرصه هنری که در آن توانمند است بیازماید.

اما این بار نیز تیرش به سنگ خورد و بنا به دلایل نامشخصی نمایش جدیدش متوقف شد و مسئولان همچنان اصرار دارند صحبتی از ممنوع‌الکار بودنش مطرح نکنند.

اینکه تا کی این سکوت ادامه دارد مشخص نیست، اما قطعا کارگردان‌ها به زودی از تعویض بازیگرشان در میان راه خسته می‌شوند و «باران کوثری» ممنوع‌الکاری‌اش را در سکوت خبری می‌گذراند.

کافه سینما

 

 

 

 


ویدیو : خطر فراموشی باران کوثری را تهدید می کند؟