جزئیات استراتژی صنعت خودرو :       در حالی که هنوز و به جز کلیاتی، خبری از ...




 

صنعت خودرو لوگو , رونمایی از دستاوردهای صنعت خودرو در پسابرجام , باز شدن گره‌های صنعت خودرو

 

 

در حالی که هنوز و به جز کلیاتی، خبری از نحوه ورود استراتژی صنعت خودرو به اصلاح این صنعت نیست، خبرنگار ما به جزئیاتی از این استراتژی دست یافته است . بر این اساس استراتژی صنعت خودرو کشور به چهار بخش تولید، فروش، صادرات و حضور در بازارهای جهانی تقسیم شده است که در زیر بخشهای آن به بحث درباره رفع موانع موجود از یکسو و هدف گذاری از سوی دیگر پرداخته شده است.

 


در بخش تولید خودرو تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید سه میلیون دستگاه برسیم. اما این امر مستلزم مقدماتی است که در سند استراتژی ذکر شده است. براین اساس رفع موانع تولید خودرو باید در اولویت قرار گیرد.استراتژی یاد شده در برخی موارد راه حلهایی را نیز برای این مشکل ارائه داده است که از آن جمله می توان به راه اندازی بانک ویژه خودروسازان اشاره کرد. تأسیس بانک فناوری با دعوت از متخصصان تراز اول جهانی برای ارتقای فناوری خطوط تولید، تولید قطعه، ارتقای طراحی و روشهای تولید از دیگر راه حلهای مورد نظر است.استراتژی صنعت خودرو یکی از اهداف مهم خودروسازان تا سال ۱۴۰۴ را رسیدن به بهره وری مناسب در نیروی انسانی و سایر عوامل تولید ذکر کرده و بر به کارگیری روشهای نوین مدیریتی در خودروسازان تأکید کرد.

 

 

 

● مدیر هنری

 


نکته بارز در این بخش از استراتژی را می توان تغییر فرهنگ مدیریتی خودروسازان برشمرد که در این راستا برای نخستین بار سخن از «مدیر حرفه ای» به جای مدیر انتصابی نام برده شده است.این الگو، مشابه الگوی تمامی کارخانجات بزرگ صنعتی جهان است که سهامداران مدیری را نه از میان خود، بلکه به عنوان یک فرد حکم خارج از مجموعه به عنوان مدیر حرفه ای انتخاب نموده و امور را به وی می سپارند، حقوق کافی و حتی کلان به او می دهند، اما اهدافی کلی را در برنامه های توسعه با افق سه تا پنج ساله برایش مشخص می کنند و رسیدن یا نرسیدن به آن اهداف ملاک موفقیت وی خواهد بود. این الگو قرار است درباره تمام کارخانجات خودروسازی کشور نیز به اجرا درآید.

 

 

 

● فروش

 

 

استراتژی صنعت خودرو درباره روشها و شیوه های فروش خودرو نیز ایده ها و افقهای جدیدی را مطرح کرده که متأثر از تجربه جهانی است. هدف گذاریها در این بخش کیفی و شامل محورهایی چون خدمات پس از فروش، خوش قولی هنگام فروش، مدیریت خردمند فروش، روشهای فروش و... است. اما بیشتر تمرکز استراتژی روی دو محور خدمات پس از فروش و ارتقای کیفی و کمی آن و مدیریت خردمند فروش است که به خوش قولی و انجام تعهدات اخلاقی فروش تکیه دارد.

 

 

 

● صادرات

 


در بخش صادرات نیز استراتژی یک هدف کلی یک میلیون دستگاهی برای صادرات خودرو تا سال ۱۴۰۴ متصور شده است. در این بخش استراتژی تأکید ویژه ای به بازاریابی دارد. اما تفاوتی که دریچه نگاه استراتژی صنعت خودرو با تلقی فعلی خودروسازان کرده، این است که صادرات خودرو را جدا از احداث هر گونه سایت جدیدی برای ساخت خودرو در کشورها دیده است. استراتژی صنعت خودرو می گوید، راه اندازی کارخانه جدید نیازی نخواهد بود، بلکه فروش خودرو صرفاً باید از طریق بازاریابی صورت گیرد و یافتن بازارهای جدید در اولویت است.

 

 

 

● حضور در بازارهای جهانی

 


این گزارش می افزاید، چهارمین و آخرین بخش استراتژی صنعت خودرو که در عین حال چالش برانگیزترین آن نیز هست، بحث حضور ایران در سازمان تجارت جهانی و تبعات و پیامدهای آن با صنعت خودرو و سرانجام نوع رفتار با صنعت خودروست. ویرایش نخست این استراتژی بر کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو به کشور برای ایجاد آمادگی در خودروسازان برای جهانی شدن و رقابت و حضور در بازارهای جهانی تأکید داشته است.

 


اما با اعتراض خودروسازان این قید حذف شد و جای آن را عبارت منطقی شدن تعرفه واردات خودرو به کشور تا سال ۱۴۰۴ گرفته است.اما ظاهراً هدف این است که در سال پایانی هدف، تعرفه واردات خودرو به کشور به کمتر از ۴۰ درصد برسد. البته این استراتژی پیش بینی کرده است که وزارت بازرگانی حین انجام مذاکرات پیوستن به WTO ، خودرو را جزو فهرست کالاهای استراتژیک کشور که مشمول سیاست تعرفه ای می شوند، قرار دهد.

 

 

 


ویدیو : جزئیات استراتژی صنعت خودرو