تلاش احزاب ژاپن برای کسب کرسیهای مجلس... :     تلاش احزاب ژاپن برای کسب کرسیهای ...



 

اطلاعات پرواز قوانین کشور ژاپن برای توریست ها , تلاش برای موفقیت , قوانین کشور ژاپن برای توریست ها

 

تلاش احزاب ژاپن برای کسب کرسیهای مجلس مشاوران آغاز شد
به دنبال مخالفت " نائوتو کان " رهبر حزب حاکم و نخست وزیر ژاپن با درخواست احزاب مخالف برای تمدید فعالیت عادی مجالس نمایندگان و مشاوران (دیت)، این مجالس تعطیل و فعالیت احزاب حاکم و مخالف دولت این کشور از روز پنجشنبه آغاز شد.

نمایندگان کنونی مجلس مشاوران ژاپن برای آن که بتوانند کرسیهای خود در این مجلس را حفظ کنند به همراه دیگر نامزدهای ورود به این مجلس رقابتهای انتخاباتی را آغاز کردند.
نشست عادی150 روزه مجالس نمایندگان و مشاوران ژاپن روز گذشته (چهارشنبه) با رد استیضاح غیرالزام آوری که از سوی حزب لیبرال دموکراتیک، بزرگترین حزب مخالف دولت و دومین قدرت بزرگ سیاسی این کشور علیه دولت کان نخست وزیر به مجالس نمایندگان و مشاوران ارایه شده بود، به کار خود خاتمه داد.
بر اساس تصمیم هیات دولت و حزب حاکم دموکراتیک ژاپن، بیست و دومین دوره انتخابات مجلس مشاوران قرار است 11 جولای (20 تیر) در سراسر این کشور برگزار شود و رقابتهای انتخاباتی نیز به طور رسمی از روز پنجشنبه آینده (سوم تیر) آغاز می شود.
امروز قرار است علاوه بر حزب حاکم دموکراتیک، حزب لیبرال دموکراتیک نیز با حضور اعضای این احزب نشستی را در توکیو برگزار کرده و بر عزم این احزاب در پیروزی انتخابات آتی مجلس مشاوران و کسب کرسیهای بیشتر در این مجلس تاکید کنند.
این نخستین انتخابات پارلمانی از زمانی است که حزب حاکم دموکراتیک توانست در سپتامبر سال گذشته میلادی (2009) شکست سنگینی را بر حزب لیبرال دموکراتیک وارد و پس از گذشت بیش از نیم قرن، حکومت را از دست این حزب خارج کند.
به عبارتی برگزاری این انتخابات برای حزب دموکراتیک از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و می تواند بار دیگر جایگاه این حزب را در نزد افکار عمومی ژاپن مورد ارزیابی قرار دهد.
شکست حزب حاکم دموکراتیک در انتخابات آتی مجلس مشاوران ژاپن به طور یقین این حزب را با مشکلات بسیاری روبرو و زمینه سقوط آن را فراهم خواهد کرد.
با شکست احتمالی حزب حاکم دموکراتیک که بر اساس نظرسنجی های رسانه های بزرگ ژاپنی نظیر ان.اچ.کی، تلویزیون سراسری ژاپن، خبرگزاری کیودو و پنج روزنامه بزرگ ژاپنی شامل یومیوری ، آساهی، سانکی، نیهون کیزای و ماینیچی، تا حد زیادی بعید به نظر می رسد، خلا سیاسی بار دیگر در این کشور آسیایی ایجاد خواهد شد.
خلا سیاسی یکبار در سال 2007 میلادی و پس از پیروزی حزب دموکراتیک در بیست و یکمین دوره انتخابات مجلس مشاوران در ژاپن ایجاد شد و موجب تحت فشار قرار گرفتن حزب حاکم لیبرال دموکراتیک و در نهایت استعفای سه نخست وزیرپیشین این کشور یعنی " شینزو آبه " ، " یاسوئو فوکودا " و " تارو آسو" از سمتهای خود شود.
در آن زمان در حالی که حزب حاکم اکثریت کرسیها را در مجلس 480 نفری نمایندگان در اختیار داشت، احزاب مخالف به رهبری حزب دموکراتیک نیز اکثریت را در مجلس مشاوران در اختیار داشتند و این موضوع موجب می شد تا در تصویب لوایح در این کشور اخلال ایجاد شود.
بر اساس قانون اساسی ژاپن هرگاه لایحه ای در مجلس نمایندگان به تصویب بررسی اما در مجلس مشاوران در طی مدت 60 روز مورد بررسی قرار نگیرد و یا رد شود، این لایحه به طور خودکار به مجلس نمایندگان بازگردانده می شود و با کسب دو سوم آرا به تصویب نهایی می رسد.
برغم این موضوع مدت زمان 60 روز برای بررسی لوایح خود موجب بروز اخلال در فعالیتهای سیاسی و اقتصادی دولت می شود، ضمن این که در برخی موارد نظیر انتخاب رییس بانک مرکزی و دو معاون آن نیاز به تایید صددرصد مجلس مشاوران بود و همین امر مشکلات فراوانی را برای دولت حاکم وارد می کرد.
بر همین اساس حزب حاکم دموکراتیک با استعفای نخست وزیر پیشین و انتخاب نخست وزیر و رهبر جدید حزب حاکم ، تمامی تلاش خود را برای پیروز در انتخابات آتی مجلس مشاوران و کسب کرسیهای مطمئن در این مجلس، بکار گرفته است.
حزب حاکم دموکراتیک در دوران " یوکیو هاتویاما " نخست وزیر پیشین ژاپن که بتازگی از سمت خود استعفا کرده است به دلیل آن که نتوانسته بود به وعده های خود در قبال شهروندان ژاپنی ساکن استان اوکیناوا مبنی بر کاهش بار حضور نظامیان آمریکایی در این استان عمل کند و همچنین رسوایی سیاسی وی و " ایچیرو اوزاوا " دبیرکل حزب حاکم از محبوبیت بسیار پایینی در نزد افکار عمومی ژاپن برخوردار شده بود.
هاتویاما و اوزاوا که ادامه فعالیت خود را موجب شکست حزب دموکراتیک در انتخابات آتی مجلس مشاوران می دیدند مجبور به استعفا از سمت خود شدند و پس از آن که نائوتو کان در جریان نشست درون حزبی به عنوان رهبر جدید حزب و سپس نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
به دنبال این اقدام، نظرسنجیهای رسانه های بزرگ ژاپنی که نتایج آن در ادامه فعالیت سیاسی دولتهای ژاپن در گذشته و حال تاثیر بسزایی دارد، نشان داد که حمایت و رضایت شهروندان ژاپنی از دولت جدید ژاپن افزایش یافته است.
بدین ترتیب حزب حاکم دموکراتیک هم اینک با کسب حمایت بالای شهروندان ژاپنی درصدد است تا به طور مستقل کرسیهای بیشتری را در مجلس مشاوران به دست آورد تا نیازمند به ائتلاف با احزاب دیگر نباشد.
حزب دموکراتیک در جریان انتخابات مجلس نمایندگان در سپتامبر سال گذشته میلادی (2009) توانست 308 کرسی از 480 کرسی را به دست آورد و به دلیل آن که خواستار در اختیار داشتن دو سوم کرسیها در این مجلس بود با دو حزب کوچک سوسیال دموکراتیک و نوین مردم ائتلاف کرد.
البته حزب سوسیال دموکراتیک به دلیل آن که نخست وزیر پیشین ژاپن رهبر این حزب که یکی از وزرای کابینه بود و با طرح جابجایی نظامیان آمریکایی در استان اوکیناوا مخالفت می کرد را از هیات دولت اخراج کرد از ائتلاف با حزب حاکم خارج شد.
در جریان رقابتهای انتخاباتی برای کسب کرسیهای بیشتر در مجلس مشاوران ژاپن ، حزب کومئی نوین، حزب کمونیست، حزب سوسیال دموکراتیک، حزب نوین مردم و حزب شما ، از جمله احزابی هستند که در این رقابتها حضور خواهند داشت و سعی می کنند با برگزاری نشستهای خبری و یا سخنرانی در نقاط مختلف ژاپن مواضع خود را بیان و حمایت مردمی را برای کسب کرسیهای مجلس مشاوران جلب کنند.
دوره فعالیت نمایندگی در مجلس مشاوران 242 نفری ژاپن شش ساله است که هر سه سال یکبار نیمی از اعضای آن یعنی 121 نفر در جریان رقابتهای انتخاباتی، تعیین می شوند.
از مجموع 121 نماینده ای که باید در انتخابات آتی مجلس مشاوران انتخاب شوند، 73 نماینده از حوزه های انتخاباتی 47 استان سراسر این کشور و از طریق رای گیر مستقیم برگزیده می شوند و 48 نفر دیگر از طریق سهمیه حزبی به این مجلس راه خواهند یافت.
بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی برای کسب 121 کرسی مجلس مشاوران تاکنون 412 نفر نامزد شده و در رقابتهای انتخاباتی شرکت خواهند داشت.
در حال حاضر حزب حاکم دموکراتیک به رهبری نائوتو کان نخست وزیر ژاپن دارای 54 کرسی در مجلس مشاوران است و کان گفته که وی خواستار کسب حداقل 50 کرسی در انتخاباتی آتی این مجلس است.
در همین حال " ساداکازو تانیگاکی " رهبر حزب لیبرال دموکراتیک، بزرگترین حزب مخالف دولت ژاپن نیز گفته است که اگر نتواند در انتخابات آتی مجلس مشاوران اکثریت کرسیها را به دست آورد و احزاب ائتلافی حاکم را شکست دهد، از سمت خود استعفا خواهد کرد.
سخنان تانیگاکی مشابه سخنان ایچیرو اوزاوا رهبر پیشین حزب دموکراتیک و سیاستمداران باتجربه و کهنه کار ژاپن است که گفته بود تمام سوابق حزبی اش را در پیروزی این حزب در انتخابات می گذارد البته با این تفاوت که حزب دموکراتیک از محبوبیت زیادی در نزد افکار عمومی ژاپن برخوردار بود و توانست به پیروزی دست یابد اما بر اساس نظرسنجیهای رسانه های بزرگ ژاپنی محبوبیت حزب لیبرال دموکراتیک با کاهش روبرو شده است.
در حال حاضر تمرکزها بر این موضوع قرار گرفته است که آیا نائوتو کان رهبر حزب حاکم دموکراتیک و نخست وزیر ژاپن می تواند در انتخابات آتی مجلس مشاوران نیز اعتماد شهروندان ژاپنی را کسب کند یا خیر...../تحلیل:ایرنا


ویدیو : تلاش احزاب ژاپن برای کسب کرسیهای مجلس...