تقابل گاز روس و گوجه فرنگی ترک/ روزنامه روس: باد کردن گوجه فرنگی‌ها درس عبرتی برای ترکیه است :



بهترین روش خشک کردن گوجه فرنگی برای زمستان , خشک کردن گوجه فرنگی , فریز کردن گوجه فرنگی

یک روزنامۀ روسی می نویسد: روسیه گوجه فرنگی های ترکیه را نخرید تا درسی باشد برای ترکها.

 روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس در تحلیلی به قلم والریا مارکوا و ایوان استارودوبتسف به "آینده بحران روسی- ترکی" پرداخته است. در این تحلیل آمده است:

تحولات خاورمیانه و تناقض منافع میان دو کشور ترکیه و روسیه پیامدهای زیادی به همراه داشته است. این عامل با مداخله روسیه در بحران سوریه شدت یافت و بالاخره به بحران شدید در روابط بین دو کشور منجر شد.

در این مقاله حادثه هواپیمای جنگی روسی در سوریه با منطق گفتگوی بی ثمر بین روسیه و ترکیه درباره سوریه از سال 2011 تا کنون مقایسه شده است.

نویسندگان در این مقاله آورده اند: در این شرایط مداخله روسیه در این بحران به عنوان game changer (تغییردهندۀ بازی) با حساسیت شدید ترکیه مواجه شد که رسانه‌های رسمی ترکیه بلافاصله به آماده کردن افکار عمومی کشور برای حوادث منفی بعدی پرداختند. طرف روس امیدوار بود که بتواند هواپیماهای ترکی را هدف قرار دهد و برای ترکیه حدود رفتار مجاز را تعیین نماید، اما ترجیح داد به شکل دیگری رفتار کند.

نویسندگان مقاله، واکنش تند کرملین به حادثه هواپیمای روسی را موجه می دانند ولی با این ادعا که روسیه بیش از این با ترکیه شراکت اقتصادی نخواهد داشت، موافق نیستند.

ماسکوفسکی کمسمولتس می افزاید: بالاخره گاز روسی مانند سابق به ترکیه صادر می شود و لذا روابط اقتصادی بین دو کشور قطع نشده است. بزودی از شدت این مناقشه کاسته خواهد شد و لذا در مرحله جاری باید این مناقشه را از حدود اختیارات رهبران دو کشور خارج کرده و به یک کمیسیون ویژه محول کرد.

به عقیده نویسندگان مقاله، بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد، تکرار این حادثه در آسمان سوریه است زیرا در این صورت عواقب آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود.


بوریس ماکارنکو رئیس مرکز فناوری های سیاسی روسیه هم معتقد است که تحریم ها بالاخره لغو خواهد شد زیرا روسیه و ترکیه شرکای بسیار مناسب بازرگانی همدیگر هستند و کریمه هم نمی تواند به طور کامل جای ترکیه را بگیرد. به گفته کارشناسان، ترکیه باید گام های معینی بر دارد تا عملیات علیه داعش باعث درگیری نیروهای مسلح روسیه و ترکیه نشود و در این میان کشورهای ناتو نیز باید به این روند کمک کنند.

الشاد سیدوف مدیر مرکز علمی روسی - ترکی کتابخانه ادبیات خارجی نیز در این رابطه می گوید: بعید می دانم که طرفین بزودی نسبت به تنزل درجه مناقشه اقدام کنند. وی به ملاقات پاریس بین پوتین و اردوغان و دوستی چندین ساله آنها امید بسته است ولی بعید می داند که روابط بین دو کشور به سطح قبلی باز گردد.

ماسکوفسکی کمسمولتس در نهایت می افزاید: مقامات روسیه با سرعت بیش از حد اقدام نمی کنند و برای ترکها مجالی جهت مانور دیپلماتیک باقی می گذارند. البته امتناع از خرید گوجه فرنگی ترکی، درسی برای ترکیه است که می تواند برای اقتصاد روسیه مفید باشد. این کارشناس از اینکه خصومت با اردوغان به خصومت با ترک ها و یادآوری جنگ ها و مناقشات تاریخی بین روسیه و ترکیه گسترش یافته است، اظهار نگرانی کرده و یادآور می شود که تا کنون حدود 300-200 هزار خانواده روسی - ترکی تشکیل شده اند و دوستی بین دو ملت و همکاری علمی و فرهنگی یک چیز شکننده است که می تواند خیلی سریع در عرض یک ماه ویران شود.

 

اخبار  بین الملل  -  خبر  انلاین 


ویدیو : تقابل گاز روس و گوجه فرنگی ترک/ روزنامه روس: باد کردن گوجه فرنگی‌ها درس عبرتی برای ترکیه است