تشدید قیمت دلار با افزایش قیمت ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی+نمودار : قیمت ...



قیمت دلار بانک مرکزی , بانک مرکزی قیمت دلار , افزایش قیمت دلار

قیمت دلار در بازار آزاد در هفته‌های گذشته با افزایش و نوسان زیادی روبرو بود که افزایش قیمت دلار مبادله‌ای توسط بانک مرکزی این افزایش را تشدید کرد.

قیمت دلار در روزهای گذشته با نوسانات شدیدی روبرو بود و در مقاطعی این تغییرات به 200تومان هم رسید. قیمت دلار 23 تیرماه 94 نزدیک به 3230تومان بود که بعد از گذشت دو ماه همراه با نوسات شدید به 3420تومان رسید، این در حالیست که دلار 23 شهریور با قیمت 3500تومان نیز آشنا شد.

 

علت افزایش قیمت دلار , دلیل افزایش قیمت دلار , قیمت ارز بانک مرکزی

 
در حالی که یکی از برجسته ترین کارهای دولت یازدهم ثابت نگه داشتن قیمت دلار در سال گذشته بود ولی امسال گویا ثابت بودن قیمت دلار تبدیل به یک خیال شده است.

بعد از توافقاتی که انجام شد دولت بخاطر لغو تحریم ها وعده کاهش قیمت در کشور را داده بود این در حالیست که نوسان این روزهای دلار نشانه ای بر موفق نبودن دولت در مسائل بین المللی و سیاست های خارجی خود بود؛ از طرفی می توان به این نکته نیز اشاره کرد که دولت نمی خواهد بعد از لغو تحریم ها قیمت دلار را به پایین تر از 3400 بیاورد.

این قیمت در روزهای اتی با کاهش روبرو بود اما سؤال‌هایی زیادی در اذهان عمومی ایجاد شده است از جمله اینکه چرا قیمت‌ها با‌ وجود توافقات و لغو تحریم ها  در مسیر افزایشقرار گرفته است، در حالی که مردم منتظر ثبات بیشتر و حتی کاهش قیمت دلار بودند اما این تصورات اشتباه از اب در آمد و قیمت دلار افزایش پیدا کرد.

به اعتقاد مسئولین دولتی افزایش قیمت دلار و نوسانات شدید نگران کننده نیست و معتقدند با لغو تحریم ها که تا چند ماه آینده صورت می گیرد مردم به آینده خوشبین شدند و به همین دلیل تقاضا برای خرید ارز افزایش یافته است؛از طرفی تولید کنندگان هم بخاطر فعال شدن و افزایش تولید بنگاه های صنعتی خود، بیش از پیش روانه بازار ارز شدند.

به غیر از دو مورد بالا سفرهای خارجی مردم در تابستان هم دلیل دیگر دولت برای افزایش تقاضا و قیمت دلار بود در حالی که به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت دلار مربوط به خود دولت می شود چرا که این روزها سخن های بسیاری درباره کسری بودجه مطرح است.

قاسم نیکجو کارشناس اقتصادی کشور درباره افزایش قیمت دلار به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا گفت: قیمت دلار توسط بانک مرکزی افزایش پیدا می کند و در حال حاضر این افزایش از سوی بازار امکان پذیر نیست چرا که تقاضای موثر در کشور و نقدینگی پایین است از این رو  دلیل افزایش قیمت رفتار سیاسی بانک مرکزی است.

نیکجو کارشناس ادامه داد : افزایش دلار تنها می تواند برای جبران کسری بودجه باشد که مطمنا در روزهای آتی قیمت دلار به سمت 3600تومان نیز خواهد رفت.

بحث افزایش قیمت دلار از طرف دولت برای جبران کسری بودجه در بین صرافان نیز مطرح می شود؛در همین راستا یکی از صرافان شهر تهران به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا گفت:  در چند سال گذشته به وضوح مشخص شده است که افزایش یا کاهش قیمت دلار دست خود دولت است، از همین رو نوسانات این روزها نیز به دولت باز می گردد.

وی در ادامه گفت: دولت این روزها با خزانه خالی روبروست و برای پر کردن خزانه مجبور به این کار شده است.

از طرفی دیگر نرخ ارز مرجع یا همان ارز مبادله ای که توسط بانک مرکزی اعلام می شود راهکاری برای تنظیم بازار آزاد دلار است که در ابتدای سال 2800 تومان بود.

در مواقعی که قیمت دلار با نوساناتی روبرو می شود بانک مرکزی می تواند به راحتی با افزایش یا کاهش قیمت ارز مبادله ای نبض بازار را بگیرد تا بازار شاهد نوسانات زیادی نشود، اما شواهد و نمودارهای تغییر قیمت ارز مبادله ای نشان می دهد که دولت و بانک مرکزی خود هم راستا با این نوسانات بوده است چرا که در مواقع افزایش قیمت بانک مرکزی نیز قیمت دلار مبادله ای را افزایش داده است.

با این دلایل و نمودارهای افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و دلار مبادله ای می توان به راحتی به این نتیجه رسید که دولت خود، قصد افزایش قیمت ها را دارد چرا که این دو نرخ همسو با یکدیگر حرکت می کنند؛ از طرفی می توان با اشاره به خواسته دولت مبنی بر تک نرخی کردن دلار این احتمال را داد که با نزدیک شدن قیمت دلار در بازار آزاد، و دلار مبادله ای به هم، دولت تک نرخی شدن قیمت دلار را اعلام کند.

 

دلایل افزایش قیمت دلار , بانک مرکزی قیمت ارز , قیمت سکه گرمی بانک مرکزی

 

آرشیو قیمت دلار مبادله ای , افزایش قیمت دلار امروز , علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر

 


طبق دو نمودار بالا افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و مبادله ای همسو با یکدیگر بوده که این دلیل مستحکمی برای افزایش قیمت توسط دولت می باشد.

اخبار اقتصادی - دانا


ویدیو : تشدید قیمت دلار با افزایش قیمت ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی+نمودار