تحریم «در حاشیه» و نگرانی مدیری از کاهش حجم مخاطبانش! : اگر قرار بود فیلم و ...



اگر قرار بود فیلم و سریال، اعتماد مردم به مسئولان و متخصصان را با مردم از میان ببرند و یا متزلزل نماید، باید کوچک‌ترین اعتمادی به پزشکان، قضات، پلیس، نیروهای امنیتی و مقام ارشد سیاسی آمریکا و دیگر کشورهای غربی و شرقی وجود نمی‌داشت و بنابراین چنین استدلالی برای مخالف با ساخت یک کمدی داخلی، بسیار عجیب و غیرقابل پذیرش است.

پزشکان متخصص داخلی در شرایطی تصمیم به تحریم سریال «در حاشیه» گرفته‌اند و این تصمیم را رسانه‌ای کرده‌اند که پیش از این تصور می‌شد نهادهایی چون سازمان نظام پزشکی صرفاً بدون برخورداری از چنین پشتوانه‌ای تمام توانشان را برای متوقف ساختن یک کمدی به کار برده‌اند اما حال با چنین واکنشی مشخص شد نقدپذیری در ایران از چه سقف کوتاهی برخوردار است.

به گزارش تابناک؛ تولید مجموعه نود قسمتی مهران مدیری برای تلویزیون به قسمت هفتم رسیده بود که همه چیز متوقف شد و این توقف علت مشخصی داشت. از یک سو، اعتراض‌هایی درباره تولید این مجموعه با ارسال نامه نظام پزشکی مطرح شده بود و از سوی دیگر، تصمیم‌گیرندگان رسانه ملی که باید استمرار تولید این سریال تلویزیونی را با‌‌‌ همان رویه گذشته تأیید می‌کردند، در حال تغییر بودند و به همین دلیل، پروژه مدیری عملاً در وضعیت تعلیق قرار گرفت.

در دوران مدیریت جدید صداوسیما، تصمیم بر ادامه تولید این سریال گرفته شد اما برای آنکه پاسخی به مطالبات پزشکان داده شود، علاوه بر آنکه عملاً این به اصطلاح پزشکان فاقد مدرک و سابقه حرفه‌ای خوانده شدند، بخش‌هایی از قسمت‌های ساخته شده این سریال سانسور و سکانس‌ها نیز افزوده شد اما پیش و پس از پخش این قسمت‌ها باز هم صدای نظام پزشکی و سپس نمایندگان گروهی از پزشکان درآمد و این گروه شدیدترین اعتراضات ممکن را شکل دادند که بسیار کم‌سابقه بود.

از نامه نگاری رئیس سازمان نظام پزشکی در اعتراض به این سریال و سپس تشکیل کمپین و ثبت نام از پزشکانی که می‌خواهند در تجمع علیه صداوسیما برای پخش این سریال شرکت کنند تا خط و نشان‌هایی که این سو و آن سو کشیده شد، راه طولانی نیست اما بعید به نظر می‌رسید که پزشکان متخصص همراه این جریان شوند و این فضا را تقویت کنند که حتی نمی‌‌توان با طبقه تحصیل کرده‌ای چون پزشکان نیز شوخی کرد.

با این حال با گفته‌های تازه رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که عنوان کرده تلویزیون برای جذب مخاطب بیشتر، پزشکان را سوژه طنز قرار داده است و این امر اعتراض اکثر پزشکان را به همراه داشته، مشخص شد ظاهراً سوژه‌های طنز باید از میان آدم فضایی‌ها باشد و اساساً در ایران برخلاف دیگر نقاط جهان، هیچ گاه به نقطه‌ای نخواهیم رسید که بتوان همه مشاغل را در قالب کمدی آورد و چنین مسئله‌ای ارتباطی به سطح تحصیلات و عوامل اینچنینی نیز ندارد.

 

مهران مدیری در حاشیه دو کجاست , مهران مدیری , کاهش رتبه الکسا

 
دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه این سریال هجو و تمسخر است و نه طنز، گفته است: «وقتی در این سریال چهره، نحوه سخن گفتن، غذا خوردن و به طور کلی نحوه رفتار پزشکان به سخره گرفته می‌شود، چگونه می‌توان از مردم انتظار داشت که به جامعه پزشکی اعتماد کنند؟... آیا طرح مشکلات با زبان تمسخر و هجو و به بهای نابودی اعتبار و شان یک قشر تحصیل کرده، آبرومند و زحمتکش جامعه صحیح است؟ و دوم آن که آیا بر سایر اقشار جامعه انتقادی وارد نیست؟»

خسرونیا ادامه داده است: «وقتی در این سریال طرز برخورد با مریض، انجام اعمال جراحی بیماران و به طور کل مساله درمان بیماران اینگونه به سخره گرفته می‌شود، چگونه از مردم بایستی این انتظار را داشت که مردم جان خود را به پزشکان بسپارند؟ جامعه پزشکان متخصص داخلی با تحریم این سریال مراتب اعتراض خود را به این سوژه قبل از پخش آن اعلام داشته است. هرچند اعتراض پزشکان موجب سانسور بخش‌هایی از این سریال پیش از پخش شد، اما آنچه که هم اینک پخش می‌شود به دلایل فوق مورد اعتراض جامعه پزشکی است.»

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خبر داده که در بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که 15 تا 18 اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود، قرار است، پزشکان مراتب اعتراض خود را به پخش این سریال به وزیر اعلام کنند و از صداوسیما خواسته که با هدف صیانت از شان جامعه پزشکی هرچه سریع‌تر جلوی پخش این سریال گرفته شود.

آنچه مسلم است سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی، نباید کوچک‌ترین میزان اعتمادعمومی نسبت به رئیس جمهور، سناتور، سی آی ای، دستگاه‌های امنیتی، قضات، پلیس‌ها و... داشته باشند، چرا که حجم تریلرها، ملودرام‌ها، تراژدی‌ها و کمدی‌هایی که در قالب آنها شدیدترین نقدها به این نهادها وارد آمده بسیار وحشتناک است و عجیب اینکه تقریباً هیچ اعتراضی به این آثار وارده نشده چرا که به این درک رسیده‌اند، اینها «داستان» است و نه «مستند».

در واقع اگر قرار بود فیلم و سریال، اعتماد مردم به مسئولان و متخصصان را با مردم از میان ببرند و یا متزلزل نماید، باید کوچک‌ترین اعتمادی به پزشکان، قضات، پلیس، نیروهای امنیتی و مقام ارشد سیاسی آمریکا و دیگر کشورهای غربی و شرقی وجود نمی‌داشت و بنابراین چنین استدلالی برای مخالف با ساخت یک کمدی داخلی، بسیار عجیب و غیرقابل پذیرش است.

به هر حال در این شرایط مهران مدیری باید نگران کاهش مخاطبان متخصصش باشد و البته بیش از آنکه باید نگران سلامتش باشد، چرا که با قشری شوخی کرده که ممکن است گذر خودش یا عوامل فیلمش به آنها بیافتد و آنها شوخی‌هایی که جدی گرفته را بیش از این جدی بگیرند! شاید باز هم تکرار این موضوع ضروری باشد که این یک آزمون بزرگ برای تلویزیون است و انتظار می‌رود به هیچ عنوان مسیر این کمدی تغییر نکند.

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو : تحریم «در حاشیه» و نگرانی مدیری از کاهش حجم مخاطبانش!