برشی از زندگی ستاره سینما در "شش نفر زیر باران" :      اواخر دی ماه بود که ...



 

سینما پردیس زندگی , سینما زندگی , قطار پنج ستاره زندگی

 

 اواخر دی ماه بود که با هماهنگی علی عطشانی کارگردان "شش نفر زیر باران" و مجید کریمی تهیه کننده فیلم برای گرفتن گزارش از پشت صحنه فیلم به لوکیشنی رفتم که شاید برای مخاطبین و کسانی که به محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران علاقمند هستند، جالب باشد و درباره این لوکیشن یا همان "کلوپ مردان" سوال هایی داشته باشند. این گزارش درباره حضورم در یکی از لوکیشن های فیلم است.

 

روزهای پایانی فیلمبرداری است و گروه شب کار هستند، نزدیک ساعت ۲۰ به خیابان یخچال می رسم که داخل یکی از کوچه های بن بست، گروه نزدیک درب اصلی لوکیشن مشغول وارد کردن وسایل صحنه هستند. باران هر لحظه تندتر می شود. از درب قهوه ای بزرگ که وروردیه این کلاپ است وارد می شوم. اتاقی با راهرویی کوچک جدا شده که اتاق گریم بچه های چهره پردازی به مدیریت الهام اطیابی است. رضا رشیدپور یکی از بازیگران این فیلم مشغول گریم شدن است.

پیام فروتن طراح صحنه و لباس در همان اتقاق با بچه های گروه مشغول برنامه ریزی برای دکور این صحنه هستند. دوباره از در دیگری وارد سالن اصلی می شوم که همان دفتر منز کلاپ است و بچه های گروه مشغول هماهنگی های لازم هستند. با علی عطشانی و علی کریم مدیربرنامه ریزی فیلم کمی صحبت می کنم و متوجه می شوم هنوز این صحنه برای کلید خوردن جای کار دارد. به همین دلیل ترجیح می دهم لوکیشن را کمی بهتر بببینم.

از این صحنه که گروه مشغول آماده سازی آن بودند خارج می شوم و به داخل راهرویی می روم که بر روی دیوارهای مشکی آن عکس هایی از بازیگران مطرح سینما همچون سعید پورصمیمی، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، مرحوم حمیده خیرآبادی، حمید گودرزی، مصطفی زمانی، رضا عطاران، پژمان بازغی و... دیده می شود.

در گوشه ای از این راهرو کافی شاپی وجود دارد که بچه های گروه فیلمبرداری نظم آن را به هم زد ه اند. آتلیه در سمت چپ همین راهرو قرار دارد. آتلیه ای بزرگ که در آن دوربین های متفاوت دیده می شود و حتی وسایلی برای گرفتن عکس از کودکان. در انتهای راهرو یک آرایشگاه وجود دارد که گویا در راستای دیگر کاربری های این منز کلاپ طراحی شده و افرادی در آن مشغول به کار هستند. اینجا برای شام توسط بچه های تدارکات در حال آماده شدن بود.

از همان سالن آرایشگاه دری رو به حیاط خانه باز می شود که وسایل ورزشی مثل بیلیارد در آن دیده می شود که اتفاقا چند نفر از عوامل فیلم قبل از شروع کار مشغول بازی هستند. از در دیگری وارد صحنه اصلی می شوم، پیام فروتن و علی عطشانی به همراه محمدرضا گلزار درباره لباس وی صحبت می کنند و تقریبا این بخش از کار قطعی است. عطشانی درباره میزانسن با رشید پور که حالا گریم شده و محمدرضا گلزار صحبت خود را ادامه می دهد.

گروه کم کم برای برای خوردن شام دعوت می شوند. به عطشانی پیشنهاد یک گپ کوتاه می دهم با اینکه می دانم روزهای سختی را پشت سر می گذراد و تقریبا بیشتر اوقات شب کار است، مجید یوسف زاده به طور همزمان با کامپیوتر کارهای تیتراژ و تروکاژ فیلم را با وی چک می کند. تقریبا وقتی کمی خلوت تر می شود. گفتگو را از "دموکراسی تو روز روشن" شروع می کنیم.

وی درباره شرایط تولید فیلم "شش نفر زیر باران" می گوید: فضای فیلم "دموکراسی تو روز روشن" با این فیلم کاملا متفاوت است. شاید این احساس برای هر مخاطبی به وجود بیاید که قرار است من دوباره کاری با همان سبک و سیاق بسازم. اما سعی کردم این بار فضای دیگری را تجربه کنم. در این فیلم مانند "دموکراسی تو روز روشن" از حضور بازیگران حرفه ای سینمای ایران استفاده کردم.

وی می گوید: نزدیک جشنواره فیلم فجر است، بیشتر بازیگران درگیر فیلم های دیگری بودند اما این موضوع توسط مدیربرنامه ریزی به خوبی حل شد. "شش نفر زیر باران" فیلمی پر لوکیشن و از صحنه های اکشن بسیاری برخوردار است. خوشبختانه تا اینجا با همکاری گروه همه چیز به خوبی جلو رفته است و از نتیجه راضی هستم . تدوین همزمان در حال انجام است.

عطشانی با اشاره به حضور بازیگران فیلم عنوان کرد: نکته جالب "شش نفر زیر باران" حضور چندین بازیگر همچون محمدرضا گلزار، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور، فرمان فتحعلیان و خاطره حاتمی در نقش خودشان است. در این فیلم نیز از تروکاژ استفاده کردیم. بیشتر تلاش کردم از تجربیات قبلی خودم بهره بگیرم اما متفاوت عمل کنم.

کم کم گروه برای خوردن شام در اتاق حاضر می شوند. سر میز شام کمی با رضا رشیدپور درباره برنامه رادیویی اش صحبت می کنم که تعطیل شده. او به جای پاسخ به این سوال فقط می خندد و سری تکان می دهد. گروه هنوز در حال چیدن صحنه هستند. پیام فروتن که یکی از طراحان صحنه و لباس خوب سینما و تئاتر ایران به شمار می رود، مشغول نظارت است.

با پیام فروتن وارد اتقاق گریم می شویم، برخورد بسیار خوبی دارد و از گفتگو درباره طراحی صحنه این فیلم استقبال می کند. او درباره شروع همکاری خود با این پروژه می گوید: به دعوت مجید کریمی به پروژه ملحق شدم و بعد با دیدن ترکیب بازیگران احساس کردم فیلم نتیجه خوبی خواهد داشت. یکی از نکات جالبی که این فیلم برای من داشت طراحی و ساخت دکور بود که این موضوع مرا بیشتر برای همکاری ترغیب کرد.

وی ادامه می دهد: کار با کارگردان اول و دوم برایم زیاد فرق ندارد و به این موضوع توجه نمی کنم. این فیلم را بسیار تکنیکال می بینم. اما معتقدم سینما همچون هندوانه دربسته است. در صحنه جواهر فروشی در ساختمان اسکان ما سه بار کار طراحی انجام دادیم. این لوکیشن برای من جذابیت های خاص داشت. فکر می کنم نتیجه کار برای مخاطب فیلم سرگرم کننده ای باشد.

فروتن درباره شناخت خود از عطشانی عنوان کرد: زمانی که فیلم "دموکراسی تو روز روشن" اکران شد من درگیر کار حسن فتحی بودم. اما از بیلبوردهای فیلم احساس کردم اثری متفاوت است. مخاطبانی که جنس کار من را بشناسند، در اینجا نیز با همان مدرن بازی های من روبرو می شوند. این فیلم کار خوش تصویری خواهد شد. البته متفاوت بودن قرار نیست به هر قیمت خوب باشد.

ساعت نزدیک ۲۲:۳۰ است که صحنه آماده می شود. مرتضی هدایی مشغول آماده کردن دوربین است. علی عطشانی و مهسا سرمدی منشی صحنه به همراه صدابردار پشت مونیتور در قسمتی از سالن اصلی که همان صحنه فیلمبرداری است نشسته اند.

عطشانی از گروه می خواهد صحنه را خالی کنند تا چند تمرین گرفته شود. در این صحنه رضا رشیدپور مدیر برنامه محمدرضا گلزارعکس این بازیگر را به همراه بازیگری از سینمای هالیوود روی صفحه اول روزنامه ای با فتوشاپ طراحی کرده و حالا محمدرضا گلزار از این موضوع عصبانی است.

گلزار پشت میز قرار دارد و رضا رشیدپور با موبایل خود با کت و شلوار طوسی در حال تمرین است. تسبیحی در دست دارد که نشانه ای از شخصیت او در این فیلم است.

برداشت اول با صدا، دوربین، حرکت گرفته می شود.

رضا رشیدپور در حال صحیت با گوشی تلفن: نه افشین جان اصلا فوتبال نیستم، دردسر داره....

محمدرضا گلزار: چرا هولی؟ بذار یارو برسه چمدوناشو بزاره بعد خبرشو چاپ کن.... بعد از گفتن این دیالوگ محمدرضا گلزار از صحنه خارج می شود. این پلان با چند برداشت با نظر کارگردان قطعی می شود.

پلان بعدی رضا رشیدپور صحبت های خود را با گوشی تلفن ادامه می دهد.

رشیدپور: نه دارم گوش می کنم. فردوسی پور کارو کشیده به تلویزیون و گرنه کی از پول بدش می یاد.... این پلان بعد از چند برداشت قطعی می شود.

گروه کمی استراحت می کنند، با رضا رشیدپور مجری معروف مثلث شیشه ای و بازیگر سینما وارد حیاط می شویم تا گپ کوتاهی بزنیم. او می گوید: من در مجموعه تلویزیونی "لطفا رای ندهید" با عطشانی سابقه همکاری داشتم. احساس کردم کارگردانی منطقی و باهوش است. در این فیلم من فقط عنوانم همان رضا رشیدپور است ولی کاراکتر اصلی فیلم نقش دیگری دارد.

وی درباره فعالیت خود در حوزه بازیگری می گوید: من کارم را با بازیگری در تئاتر شروع کردم. این حرفه برای من بسیار جذاب و فوق العاده است. خانم میلانی بیشتر مشوق من برای ادامه این راه بود. فضای خوبی بین بچه ها در فیلم "شش نفر زیر باران" حکمفرما است. امیدوارم نتیجه خوب باشد.

رشیدپور درباره شباهت این نقش با کاراکتر هومن برق نورد در مجموعه " در مسیر زاینده رود" می گوید: من این مجموعه را ندیدم. اما سعی کردم کاری متفاوت ارائه کنم.

گروه برای گرفتن پلان بعدی آماده می شوند و علی عطشانی با محمدرضا گلزار مشغول صحبت در حیاط است، نزدیک نیمه شب است. قصد داشتم با گلزار گفتگو کنم اما او این روزها مشغول بازی در فیلم "شش و بش" است و خسته به نظر می رسید به همین دلیل ترجیح دادم زمان دیگری با وی صحبت کنم. با گروه که مشغول آماده سازی صحنه بودند خداحافظی می کنم. هوا سرد است و هنوز باران می بارد. اما گروه قرار است تا نزدیک صبح فیلمبرداری را ادامه دهند.... / گزارش : خبرگزارى مهر 


ویدیو : برشی از زندگی ستاره سینما در "شش نفر زیر باران"