بازی با اعداد برای پنهان‌کردن ضعف‌ها : با اضافه شدن ٨ به ٤ و ٦ این روزها خیلی ...


با اضافه شدن ٨ به ٤ و ٦ این روزها خیلی از رسانه‌ها و مربیان به جای پرداختن به مشکلات متعدد فوتبال در پی تاریخ‌نگاری یا حتی تاریخ‌سازی هستند تا مبادا در کری‌خوانی سرخابی‌ها عقب بمانند! روزنامه شهروند: با اضافه شدن ٨ به ٤ و ٦ این روزها خیلی از رسانه‌ها و مربیان به جای پرداختن به مشکلات متعدد فوتبال در پی تاریخ‌نگاری یا حتی تاریخ‌سازی هستند تا مبادا در کری‌خوانی سرخابی‌ها عقب بمانند! در سال‌های اخیر بازار این کری‌خوانی در میان هواداران و بازیکنان بسیار داغ شده اما حتی به اعتقاد قدیمی‌های فوتبال از این بحث‌ها و کری‌خوانی‌ها هیچ چیزی به غیر ایجاد تفرقه در میان فوتبالی‌ها باقی نخواهد ماند. حتی شاهد هستیم برخی برای برنده شدن در این بازی نه چندان جالب دست به جعل سند با استفاده از فتوشاپ هم برده‌اند!

قصه از کجا شروع شد؟

شاید طرفداران قدیمی فوتبال هم خیلی به یاد ندارند که به غیر از چند ‌سال اخیر این‌قدر پرسپولیسی‌ها به عدد ٦ که متعلق به دربی ‌سال ٥٢ است،‌ بنازند. این قصه از آنجایی آغاز شد که استقلال در دوره قبلی که پرویز مظلومی سرمربیگری‌اش را بر عهده داشت، ٤ برد پیاپی را در دربی تجربه کرد و کاپیتان محبوب‌شان(که سابقه ٤ بار گلزنی به پرسپولیس را دارد) نیز با پیراهن یک تیم قطری مقابل هواداران سرخ، عدد ٤ را نشان داد. پرسپولیسی‌ها هم که برد ٦ تایی دربی را در جیب‌شان داشتند،‌ آ‌ن را رو کردند و این نبرد ٦ و ٤ تا جایی پیش رفت که حتی برای مسابقات پیامکی صداوسیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

٨ در پاسخ به جشن ٦ تایی‌ها

٨ از کجا به وجود آمد؟ بعد از جشنی که باشگاه پرسپولیس به مناسبت چهل و دومین سالگرد برد ٦ تایی خود در دربی برگزار کرد، مدیرعامل سابق استقلال دست به کار شد و صحبت از بازی کرد که استقلال در آن ٨ گل به ثمر رسانده است. البته هیچ‌کس به غیر از فتح‌الله‌زاده و یکی، ٢ نفر از نزدیکانش این موضوع را تأیید نکردند اما چندی نگذشت که اسناد این پیروزی در شبکه‌های اجتماعی رو شد. البته خیلی زود مشخص شد اسنادی با فتوشاپ و نه چندان آگاهانه منتشر شده بود، جعلی است. با این حال این موج تا جایی پیش رفت که حالا پرسپولیسی‌ها نیز از دومین برد ٦ تایی خود در یک دیدار نمادین در زندان قزلحصار و در ‌سال ٦٢ خبر داده‌اند!

فرهنگ اشتباهی که جا افتاد

شاید هر جای دنیا را که بگردید، کری‌خوانی بین بزرگترین تیم‌های باشگاهی جهان نیز در این حد نباشد که آنها بردهای پرگل در بازی‌های رودررو را به رخ هم بکشند. بارسلونا با تیم افسانه‌ای گواردیولا در یک بازه زمانی چندساله یک بار ٦ و بار دیگر ٥ گل به رئال زد اما قبل از ال‌کلاسیکو هیچ وقت نمی‌بینید که کسی از این اعداد حرف بزند یا حتی روزنامه‌های هواداری این باشگاه‌ها نیز از چنین نمادهایی برای حمایت از تیم خود استفاده کنند. این فرهنگ غلط کری‌خوانی در ایران از برخی رسانه‌ها گرفته تا بازیکنان و پیشکسوتان در فوتبال کشورمان رخنه کرده و مشخص نیست تا انتهای آن به کجا خواهد رسید.

بهزادی: ٤، ٦ و ٨ چه کمکی به فوتبال می‌کنند؟

همایون بهزادی، مهاجم پرسپولیس در دهه ٤٠ و ٥٠ که تنها آقای هت‌تریک ایرانی تاریخ دربی است،‌ درباره اتفاقات اخیر به «شهروند» می‌گوید: «فوتبال یک رویش برد است و یک روی دیگرش باخت. شاید یک روز ما ٦ گل بزنیم و روز دیگر هم ٥ گل بخوریم اما اینها مهم نیست. باور کنید بازیکنان قدیمی پرسپولیس و استقلال با یکدیگر رفاقتی داشتند که این مسائل به هیچ عنوان نمی‌توانست آنها را از هم جدا کند. من فکر می‌کنم بازار این کری‌خوانی از جایی داغ شد که آلمان به برزیل در جام‌جهانی اخیر ٧ گل زد و باعث شد برخی به یاد گذشته‌ها بیفتند.» وی همچنین در واکنش به ادعای فتح‌الله‌زاده مبنی بر زدن ٨ گل به پرسپولیس در سال ٤٥ می‌افزاید:  «حرف زدن که راحت است. همین الان که با شما صحبت می‌کنم، جاسمیان،‌ ظلی و حاج محمد کنارم هستند. از هرکدام‌شان که در این‌خصوص می‌پرسم، فقط می‌خندند و می‌گویند این صحبت‌ها غیرواقعی است. این آقایان برای این‌که خودشان سر زبان‌ها بیفتند،‌ این صحبت‌ها را می‌کنند. ‌سال ٤٥ اصلا پرسپولیسی وجود نداشت. در ضمن روزنامه‌های کیهان ورزشی و دنیای ورزش نیز موجود است. به نظرم سن فتح‌الله‌زاده هم به این مسائل قد نمی‌دهد. درنهایت این را بگویم که این بحث‌ها به فوتبال ما هیچ کمکی نمی‌کند و بهتر است از آن فاصله بگیریم.»

یاوری:  سرخابی‌ها می‌خواهند عقب نمانند

محمود یاوری، مربی سابقه فوتبال کشورمان در واکنش به کری‌خوانی آبی و قرمز پایتخت می‌گوید:  «واقعا اگر این بحث‌ها به فوتبال ما کمک می‌کند،‌ ما هم برویم و درباره آن تحقیق کنیم و دانش مربیگری را بی‌خیال شویم. من که برد ٦گله پرسپولیس را یادم هست اما این ٨ گل زاییده ذهن برخی دوستان است. من از‌ سال ٣٣ به بعد تمام تاریخ فوتبال را یادم است اما یک‌سری برای این‌که سر زبان‌ها بیفتند، چنین ادعایی می‌کنند. فکر می‌کنم کفگیر استقلال و پرسپولیس دیگر ته دیگ خورده است. آنها وقتی می‌بینند که مردم به سوی تیم‌های شهرستانی و بازیکن‌ساز جذب شده‌اند،‌ چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند تا عقب نمانند.»

به دستور پیشکسوتان؛‌ کات!

به نظر می‌رسد کری‌خوانی‌هایی که مربوط به ٤٠،‌ ٥٠‌سال پیش می‌شود برای کسانی که در آن دوره بازی کرده‌اند، هیچ جذابیتی ندارد و فقط به ابزاری برای اعلام موجودیت برخی از افراد بیرون‌مانده تبدیل شده است. شاید بهتر باشد هواداران ٢ تیم نیز کمی به زمان حال برگردند و برای بیرون آمدن تیم‌شان در بحرانی که باعث شده چند ‌سال آنها قهرمان نشوند،‌ تلاش کنند.


ویدیو : بازی با اعداد برای پنهان‌کردن ضعف‌ها