آتشکده ری؛ جاذبه تاریخی بیخ گوش تهران : آتشکده ری از آثار تاریخی به جا مانده ...


آتشکده ری از آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در شهر باستانی ری می باشد. آتشکده ری که به آتشکده بهرام و تپه میل هم شهرت دارد بر بلندای تپه ای پهناور در جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در ۲ کیلومتری جنوب قلعه نو بخش کهریزک شهرستان ری قرار گرفته است. وب‌سایت آریا زمین: آتشکده ری از آثار دوره ساسانیان در شهر ری است. گمان می رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده باشد.

جاذبه های تاریخی شهر تهران , جاذبه های گردشگری تهران , جاذبه های تهران

آتشکده ری از آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در شهر باستانی ری می باشد. آتشکده ری که به آتشکده بهرام و تپه میل هم شهرت دارد بر بلندای تپه ای پهناور در جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در ۲ کیلومتری جنوب قلعه نو بخش کهریزک شهرستان ری قرار گرفته است. گمان می رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده باشد.

این بنای قدیمی، بقایای یکی از مهمترین آتشکده های پیش از اسلام که به روایت تاریخ طبری از آن قدیمی تر وجود ندارد. براساس کتاب تاریخ طبری، این آتشکده محل نگهداری آتش مقدس بوده چنانکه در جایی دیگر نیز گفته شده؛ یزدگرد پس از شکست جلولا از حلوان به ری آمد و آتش مقدس را از آنجا برگرفت و به مرو برد.

مسعودی نیز در مروج الذهب احداث آتشکده ری را به فریدون نسبت می دهد. او می گوید آتشکده ری قبل از ظهور زرتشت وجود داشته است. ری قبل از زرتشت هم شهری مذهبی بود و چون اعراب در فتح ری با مردم آنجا صلح کردند آتشکده را باقی گذاشتند.

جاذبه های گردشگری اطراف تهران , بناهای تاریخی تهران , خانه های تاریخی تهران

بنای آتشکده بر فراز تپه بزرگی قرار گرفته که از سطح زمین حدود 18 متر ارتفاع داره و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قبلا 20 متر هم خاک روی آن را پوشانده بود یعنی در واقع 20 متر خاکبرداری شده تا به آثار باقی مانده دست یافتند.

بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی ماند. بنای اصلی شامل چهار طاق بوده که فعلا دو طاق آن باقی مانده است، در زیر طاق کوچک آتش مقدس قرار می گرفت و مردم در مقابل آن به نیایش می پرداختند.

ساخت بازار تهران در چه دوره تاریخی آغاز شده است؟ , آثار تاریخی شهر تهران , جاذبه های گردشگری و تاریخی استان اصفهان

ساختمان آتشکده در راستای شرقی - غربی ساخته شده تا به طور کامل از نور خورشید برای روشن نمودن ساختمان بنا استفاده شود، بنایی که به گفته باستان شناسان در چهار طبقه احداث شده بود.

در بخش زیرین مجموعه سه راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می کند، دالان وسط که مخصوص عبور بالاترین مقام مذهبی آتشکده یعنی موبد موبدان بود امروزه قابل عبور همگان است.

در بالای هر کدام از این دالانها تصویر یک ماهی کنده کاری شده که یکی از ماهی ها در موزه ایران باستان، دیگری در محل سایت و سومی بر دیوار محل اقامت کارکنان میراث جا گرفته است.

جاذبه های تاریخی یزد , آتشکده های تهران , معرفی مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان ایلام

تپه میل با سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده است. نیزارهای اطراف تپه از وجود دریاچه ای حکایت دارد که در گذشته در این محل وجود داشت، ولی خشک شده است.

آتشکده بهرام در سال 1334 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 407 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از مکانهای دیدنی استان تهران محسوب می شود.

آشنایی با کشور اتریش و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن , جاذبه های گردشگری تاریخی ق d , جاذبه های گردشی و تفریحی تهران

مسیر دسترسی :

از شهر ری حدود 12 کیلومتر به سمت ورامین رانندگی کنید، سپس در محلی به اسم روستای قلعه نو تابلوی بزرگ آتشکده ری شما را به سمت این محل باستانی هدایت می کند.

آتشکده ری به نام های آتشکده بهرام، تپه میل، نیز شناخته می شود.

جاذبه های تاریخی ارمنستان , جاذبه های تاریخی مشهد , جاذبه های تهران آتالند

جاذبه توریستی تهران تجارت فردا , جاذبه های طبیعی اطراف تهران , بهترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران در تابستان

شکل یک خانه سنتی را در بافت تاریخی تهران , جاذبه های تهران رمانتیک , بهترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران

جاذبه توریستی تهران , 100 جاذبه تهران که باید دید , پلان های خانه های تاریخی تهران

روستای تاریخی تهران , رکورد تاریخی پرسپولیس تهران در لیگ برتر , جاذبه های گردشگری استان تهران

لیست جاذبه دیدنی تهران , جاذبه های طبیعی استان تهران , بافت های تاریخی تهران

شگفتی های تاریخی بازار تهران , 9 جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه , جاذبه تهران


ویدیو : آتشکده ری؛ جاذبه تاریخی بیخ گوش تهران