«چیپس»، جدید ترین میراث جهانی بلژیک! : بلژیک قصد دارد سیب زمینی سرخ کرده(چیپس) ...


بلژیک قصد دارد سیب زمینی سرخ کرده(چیپس) را به عنوان میراث جهانی به یونسکو اعلام کند. خبرآنلاین: بلژیک قصد دارد سیب زمینی سرخ کرده(چیپس) را به عنوان میراث جهانی به یونسکو اعلام کند.

بلژیک قصد دارد، سیب زمینی سرخ کرده یا"فرایتکوت" را به عنوان هدیه فرهنگی خود به جهانیان در فهرست یونسکو ثبت کند.

اگرچه که چیزهای زیادی از نظر زبانی مردم بلژیک را از هم جدا می‌کند اما تلاش برای این که سیب زمینی سرخ کرده به عنوان یک میراث فرهنگ غیرمادی جهانی به نام بلژیک ثبت شود، آنان را با هم متحد میکند.

درواقع مقامات فرهنگی بلژیک قصد دارند سیب زمینی سرخ کرده را همانند اپرای چینی و قهوه ترک، واخیرا نان لواش از ارمنستان، در فهرست ارزش های جهانی درفهرست میراث غیرمادی جهان قرار دهند.

درواقع سیب زمینی سرخ کرده در کشور بلژیک به طور سنتی در کاغذهایی مخروطی شکل فروخته میشود و بیش از 5000 فروشگاه مخصوص تهیه این نوع سیب زمینی دربلژیک وجود دارد که نسبت به جمعیت سرانه 10 برابر بیشتر از تعداد رستوران‌های مک دونالد در ایالات متحده امریکاست که نشان از محبوبیت و نفوذ این نوع غذای سنتی در بلژیکی‌ها دارد.

برای این که این نوع خوراک از سوی سازمان یونسکو پذیرفته شود البته الزامی است که مقامات ووزارت فرهنگ بلژیک درهرسه منطقه هلندی، آلمانی و فرانسوی زبان، پیش از آن‌ها ارزش وجایگاه فرهنگی آن را به عنوان میراث معنوی مردم به رسمیت بشناسد.

سال 2014 دولت هلندی زبان درمنطقه فلاندرز این نوع سیب زمینی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ غیرمادی ملی و بومی مردم این منطقه به رسمیت شناخته و مقامات دولتی دربخش‌های آلمانی زبان وفرانسوی زبان نیز سال آینده قرار است این موضوع را به بحث و گفتگو بگذارند.


ویدیو : «چیپس»، جدید ترین میراث جهانی بلژیک!