پاسخ صریح عراق به جنجال سعودی ها : وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه در واکنش ...


وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه در واکنش به جنجال سعودی ها بر سر حضور مشاوران نظامی ایرانی در عراق تاکید کرد: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان مشاور نظامی و با اطلاع کامل دولت عراق در خاک این کشور کار می کند. خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه در واکنش به جنجال سعودی ها بر سر حضور مشاوران نظامی ایرانی در عراق تاکید کرد: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان مشاور نظامی و با اطلاع کامل دولت عراق در خاک این کشور کار می کند.

ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق که در چارچوب تلاش های دیپلماتیک بغداد جهت مقابله با تبلیغات و موضع گیری های تند سعودی ها علیه عملیات آزاد سازی فلوجه ، با نامه ای از سوی حیدرالعبادی به اردن رفته است، در یک کنفرانس خبری و با هدف پایان دادن به جنجال ها، این مطلب را بیان کرد.

بغداد پیش از این بارها اعلام کرده که مشاوران نظامی ایران به درخواست رسمی در این کشور حضور دارند و ابومهدی المهندس نائب رئیس شورای الحشدالشعبی ، از تشکیلات تحت ریاست نخست وزیری عراق گفته بود که حاج قاسم سلیمانی بصورت رسمی و با اطلاع دولت عراق در این کشور حضور می یابد.

حضور سردار سلیمانی و مشاوران نظامی ایران ، یکی از بهانه های جریان سعودی - بعثی است که تلاش دارد به هر شکل جلوی آزادسازی شهرفلوجه دومین شهر بزرگ باقی مانده در دست داعش را بگیرد.

این جریان از هنگام شروع عملیات فلوجه در دو هفته پیش ، بیشترین حمله و هجمه را علیه تشکیلات الحشدالشعبی عراق که به ابتکار مرجعیت عالی و بسیج نیروهای مردمی زیر نظر دولت عراق تشکیل شده، ترتیب داده است.

حملات سفیر عربستان سعودی در عراق به تشکیلات مردمی عراق ( الحشدالشعبی)، در روزهای گذشته خشم احزاب و شخصیت های عراقی را برانگیخت و وزارت خارجه عراق هم دراین زمینه واکنش نشان داد و نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد که علیه رسانه های منطقه (سعودی و حوزه خلیج فارس) به دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق ، در همین چارچوب و برای مقابله با جنجال ایجاد شده ، هیات هایی را به ریاست وزیران خارجه و دفاع به کشورهای عرب منطقه گسیل داشت. ابراهیم الجعفری وزیر خارجه به مصر و اردن و خالد العبیدی به کویت و نیز هیاتی به عمان رفت. این هیات ها ، پیام های کتبی نخست وزیر عراق را تقدیم رهبران این کشورها کردند.


ویدیو : پاسخ صریح عراق به جنجال سعودی ها