هادی ساعی: ناخواسته وارد حرفه بازیگری شدم : حضور یك قهرمان ورزشی در عرصه هنر ...



حضور یك قهرمان ورزشی در عرصه هنر و به خصوص بازیگری آن هم در یك سریال پلیسی و اكشن می تواند اتفاق خوبی برای تلویزیون و مخاطبانش باشد.

حضور یك قهرمان ورزشی در عرصه هنر و به خصوص بازیگری آن هم در یك سریال پلیسی و اكشن می تواند اتفاق خوبی برای تلویزیون و مخاطبانش باشد. به این دلیل كه از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است و می تواند از پس صحنه های تعقیب و گریز به خوبی برآمده و همین امر به باور پذیری نقش برای مخاطبان كمك بسیاری می‌كند. هادی ساعی قهرمان تكواندو جهان یكی از این نمونه هاست.


وی كه این روزها سریال «آمین» را روی آنتن شبكه اول دارد، نخستین حضورش را در عرصه هنر با یك فیلم سینمایی تجربه كرده است، اما با سریال «آمین» به عنوان بازیگر به همگان معرفی شد. نكته جالب درباره ساعی این است كه وی در كنار ورزش و بازیگری، در زمینه سیاست هم فعالیت می‌كند. از این رو با وی درباره نقش سرگرد آریا و بازیگری و سریال «آمین» گفت و گو كردیم كه در ادامه می خوانید:

 

هادی ساعی , خواهر هادی ساعی , زندگینامه کامل هادی ساعی

 

ابتدا درباره نقش هایی كه پیش از سریال «آمین» در دو فیلم بازی كرده اید توضیح دهید.
ـ پیش از این سریال در یك فیلم سینمایی نقش یك تكاور فرمانده نیروی دریایی را بازی كرده ام. بعد از این سریال هم به تازگی بازی در یك تله‌فیلم را به پایان رسانده ام كه درباره مواد مخدر است.


پس به نوعی می توان گفت كه كارگردانان بر اساس توانایی تان از شما دعوت به همكاری كرده اند؟
ـ بله البته نقشی كه در فیلم سینمایی بازی كردم، كار سخت اما لذت بخشی بود و دوست داشتم. به هر حال چنین نقشهایی به آمادگی جسمانی و توانایی خاصی نیاز دارد. ضمن اینكه من همواره دوست داشتم كارهای سخت را تجربه كنم.


اصلاً چطور شد كه به بازیگری علاقه مند شدید؟
ـ من خیلی به بازیگری علاقه نداشتم، اما چند پیشنهاد در این زمینه داشتم كه باعث شد ناخواسته وارد این عرصه شوم، اما در حال حاضر بازیگری برایم به قدری جدی شده كه دوست ندارم در هر كاری  و هر نقشی را بازی كنم.


پیش از اینكه در این عرصه فعالیت كنید، در زمینه بازیگری آموزش هم دیده اید؟
ـ كلاس بازیگری نرفتم، اما دوستان خیلی خوبی كه در این عرصه دارم خیلی به من كمك كردند. به عنوان مثال آقایان داریوش فرهنگ و امین حیایی و اساتیدی كه توانستم از آنها خیلی چیزها یاد بگیریم. بخصوص كارگردانانی كه توانستند من را در این مسیر به خوبی هدایت كنند. در ضمن خودم هم فكر می كنم آدم خیلی باهوشی هستم.

 

هادی ساعی ناراحت , تکواندو کار هادی ساعی , هادی ساعی شکایت نکرده ام

 

اعتماد به نفس بازیگری هم كه در وجودتان هست!
ـ بله (می خندد). چون آدمهایی كه در سطح بالایی موفق می شوند، یقیناً آدمهای باهوشی هستند. به همین دلیل وقتی عرصه دیگری را هم تجربه می‌كنند، می توانند در آن زمینه هم موفق باشند. فقط نیاز به تمركز و تمرین دارد. بازیگری هم از این دست كارهاست كه نیاز به هوش و تمركز و تمرین دارد.


برگردیم به سریال «آمین»؛ معمولاً سریالهای ایرانی از زمان نگارش تا وقتی كه به مرحله اجرا می رسند، تغییرات عمده ای پیدا می‌كنند. در مورد این سریال هم این اتفاق افتاد و یا زمانی كه شما فیلمنامه را خواندید شخصیت سرگرد آریا به همین شكل بود؟
ـ من فیلمنامه را تا قسمت 5 یا 6 بود كه خواندم و تقریباً ماجراها و شخصیت آریا به همین شكل بود، اما طبیعی است كه در مرحله اجرا و تصویربرداری تغییراتی هم در آن به وجود بیاید. مهمتر اینكه چون كار پلیسی بود، كارشناسان انتظامی برخی مسائل را دركار لحاظ می كردند. بخصوص اینكه یك سری مسائل بود كه باید در كار رعایت می شد، اما تغییر عمده و چندانی نكرد. با توجه به اینكه دو كارگردان سازنده این سریال بودند. زمانی كه آقای توفیقی به كار پیوست، سعی كرد كه روی ریتم آقای هادی كار كند تا در راستای هم پیش بروند و یك سری سكانس ها را به سبك كارگردان قبلی بگیرند تا تغییر زیادی در كار ایجاد نشود.


اتفاقاً یكی از نكاتی كه می خواستم مطرح كنم، همین بود كه تا اینجای كار حضور دو كارگردان احساس نمی شود و كارگردانی یك دستی دارد!
ـ بله. این هم به هوش و ذكاوت آقای توفیقی برمی گردد. پلانهایی كه در این چند قسمت دیده اید، پلانهایی است كه توسط هر دو كارگردان گرفته شده است، اما یكدست درآمده. به هر حال نشان از توانایی كارگردان دارد. البته آقای هادی هم كارگردان توانایی است، اما طبیعتاً هر كارگردان سبك خودش را دارد. شاید اگر هر كدام از كارگردانان به تنهایی سریال را می ساختند، سریال شكل دیگری می گرفت، اما خوشبختانه كار تا اینجا خوب شده و مردم هم راضی بوده و پیگیر هستند.


بازتاب سریال را تا امروز چطور دیدید؟ بخصوص كسانی كه شما را به عنوان قهرمان می شناختند، فكر می كنید به عنوان بازیگر هم پذیرفته اند؟
ـ با توجه به اینكه عده ای از دوستان خوبم نگران بودند كه هادی ساعی جایگاهی در جامعه دارد و ممكن است با حضور در بازیگری به جایگاه اصلی اش لطمه وارد شود، اما خوشبختانه اتفاق خوبی افتاد و برخورد خوبی از كار دیدم. بخصوص دوستان رزمی كار خودم خوشحالند در كاری بازی كرده ام كه به نوعی می تواند تبلیغی برای تكواندو هم باشد. بنابراین بازخورد بدی ندیدم و همواره دوستان و  مردم به من لطف داشتند.

 

شکیبایی در چه سالی وارد حرفه دوبلوری شد , هادی ساعی امین حیایی , درگیری هادی ساعی و عمویش

 

بله در چند سكانس دیدم كه توانستید از توانایی كه در تكواندو دارید استفاده كنید.
ـ بله. در طول داستان باز هم در برخی سكانسها از تكواندو استفاده كردم.


به نظر شما چرا در كشور ما فیلم و سریالهایی با مضمون ورزشی كمتر ساخته می‌شود؟
ـ اتفاقاً یكی از خلاء هایی كه در سینمای ما وجود دارد، ساخت فیلمهای اكشن رزمی است. در صورتی كه می تواند جایگاه خوبی هم برا تماشاگران داشته باشد و این گونه فیلمها با استقبال روبرو خواهد شد، اما كار اكشن ساختن با توجه به شرایط موجود كار سختی است. به دلیل اینكه نیاز به تخصص دارد. یعنی كارگردان، فیلمبردار، بازیگران و تمام عمواملی كه در ساخت یك كار حضور دارند باید تخصص این كار را داشته باشند. ضمناً نیاز به امكانات خاصی هم دارد و باید همه این شرایط مهیا باشد تا بتوان یك كار خوب اكشن و رزمی ساخت.


بخصوص اینكه هر بازیگری هم نمی تواند در این زمینه كار كند و نیاز به آمادگی جسمانی دارد، اما متأسفانه ما بازیگران زیادی را سراغ نداریم كه چنین ویژگی داشته باشند. فكر می كنید مشكل از كجاست؟
ـ شاید به این دلیل كه در سایر كشورها رقابت سخت تر است و به عنوان مثال در هالیوود بازیگران حرفه ای رقبای خوبی برای هم هستند. به همین دلیل بازیگران حرفه ای همواره سعی می‌كنند كه آمادگی خود را از هر نظر چه جسمی و چه روحی و روانی برای بازی در هر نقش و هر كاری حفظ كنند. چون در غیر این صورت به راحتی بازیگر دیگری جایگزین آنها می شود. البته در كشور ما به نسبت سایر كشورها فیلمها و سریالهای اكشن كمتر ساخته می‌شود. شاید مهمترین دلیلش همین باشد. یعنی اگر فیلمهای اكشن بیشتر ساخته شود، بازیگران ترغیب می شوند به اینكه همواره از هر نظری آماده باشند.


شما از بازتاب خوب سریال و اینكه مردم كار را دنبال می‌كنند، گفتید. برخورد همكارانتان در شورای شهر چگونه بود؟
ـ اتفاقاً همكارانی در شورای شهر نیز ارتباط خوبی با كار برقرار كرده اند و نقشی كه من بازی كرده ام را هم دوست دارند. به همین دلیل باید در انتخاب نقش همیشه دقت كنم. اتفاقاً پیشنهاد بازی در یك كاری را داشتم كه كارگردان گفت كه این نقش مال من است، اما وقتی فیلمنامه را خواندم، دوست نداشتم و به همین دلیل بازی نكردم. با وجود اینكه تازه وارد این حرفه شده ام، اما برایم فیلمنامه و نقش مهم است و قرار نیست كه در هر كاری بازی كنم. یك سری معیارها برای انتخاب نقش و كار دارم.

 

مرگ عموی هادی ساعی , اژدها وارد میشود , منوچهر هادی

 
شنیدم همزمان با كار در شورا سر فیلمبرداری هم می رفتید. چطور توانستید هماهنگ شوید؟
ـ بله. من از همان ابتدا و هنگام بستن قرارداد با هر سه پروژه ای كه كار كردم، گفتم كه اولویتم شورای شهر است و در كنار این كار بازیگر هستم. بنابراین دوستان هم پذیرفتند و هماهنگ شدیم.


حالا كه طعم شهرت بازیگری را هم چشیده اید، شهرت بازیگری برایتان شیرین تر است یا قهرمانی؟
ـ من زیاد دنبال شهرت نیستم. چه زمانی كه قهرمان بودم و چه حالا كه بازیگری را هم تجربه كرده ام. دنبال این چیزها نیستم. در ضمن من كه برای معروف شدن بازیگر نشدم. من پیش از این كار هم طعم شهرت را چشیده بودم. شاید خیلیها به دلیل همین شهرت وارد بازیگری م شوند، اما من نیازی به این شهرت ندارم. در عوض من باید مراقب محبوبیتی كه به واسطه قهرمانی كسب كرده ام باشم. بنابراین باید تمام سعی ام را به كار بگیرم كه حضور در عرصه بازیگری به محبوبیتم لطمه ای وارد نكند.


خودتان بیننده سریال هستید؟
- بله. اتفاقاً تكرار سریال را هم می بینم تا به نقاط ضعف و قوت خودم پی ببرم.


از بازی خودتان به عنوان بیننده راضی هستید؟
ـ بله راضی‌ام.


یعنی هیچ انتقادی به بازی خودتان ندارید؟
ـ فكر می كنم یكی از ضعف های كار صداگذاریهایی است كه بعد از كار انجام شده. یعنی دیالوگهایی گفته شد كه باید بعد از آن تغییر می كرد. ایراد كوچكی كه به كار دارم، همین است. البته دیگران باید بازی من را ببینند و نقاط ضعف و قوت من را گوشزد كنند.

 

هادی نوروزی , امام هادی , ولادت امام هادی

 

با این حساب من می توانم از شما انتقاد كنم؟
ـ بله خوشحال می شوم نقاط ضعفم را بدانم.


به عنوان یك مخاطب و بیننده سریال احساس می كنم كه روی بیان تان باید بیشتر كار كنید، چون بیان بازیگر خیلی مهم است و در بازی به كمكش می آید. انتقاد من از بازی شما همین نكته است، چون فكر می كنم چهره و فیزیك مناسبی برای بازیگری به خصوص كارهای پلیسی و اكشن را دارید.


- فكر می كنم ایراد شما به جاهایی است كه صداگذاری شده است. چون حس را نتوانسته به مخاطب منتقل كند. در حین كار من سعی كردم دیالوگهایم را با حس درست بیان كنم، اما در صداگذاری این مشكل پیش آمده است. اتفاقاً خودم هم به این مسئله واقف هستم. جاهایی كه صداگذاری شده، روح و حس ندارد و اگر قدرت لب خوانی داشته باشید، متوجه می شوید كه برخی كلمات و جمله ها تغییر كرده است. به همین دلیل بعضی مواقع حس به بیننده منتقل نشده است.


به عنوان سؤال پایانی این روزها در كنار حضور در شورای شهر، مشغول بازی در فیلم و یا سریالی هم هستید؟
ـ در حال حاضر چند پیشنهاد دارم كه مشغول مطالعه فیلمنامه ها هستم. بنابراین هنوز هیچ كدام از آنها قطعی نشده كه خبر كار را به شما بدهم.

اخبار فرهنگی و هنری - بانی فیلم


ویدیو : هادی ساعی: ناخواسته وارد حرفه بازیگری شدم