روزگار و مردمان : روزگار و مردمانسیر ارتجاعی امت اسلامیای مردم، در روزگاری ...



روزگار با هیچ مردمان بد نکرد , مردمان , علیرضا روزگار

روزگار و مردمان
سیر ارتجاعی امت اسلامی
ای مردم، در روزگاری کینه‏توز، و پر از ناسپاسی و کفران نعمتها، صبح کرده‏ایم، که نیکوکار، بدکار به شمار می‏آید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشی خود می‏افزاید، نه از آنچه می‏دانیم بهره می‏گیریم، و نه از آنچه نمی‏دانیم، می‏پرسیم، و نه از هیچ حادثه مهمی تا به ما فرود نیاید، می‏ترسیم.
اقسام مردم (روانشناسی اجتماعی مسلمین، پس از پیامبر(ص))
در این روزگاران، مردم چهار گروهند، گروهی اگر دست به فساد نمی‏زنند، برای این است که، روحشان ناتوان، و شمشیرشان کند، و امکانات مالی، در اختیار ندارند، گروه دیگر، آنان که شمشیر کشیده، و شر و فسادشان را آشکار کرده‏اند. لشگرهای پیاده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده کشتار دیگرانند، دین را برای به دست آوردن مال دنیا تباه کردند که یا رئیس و فرمانده گروهی شوند، یا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتی، که دنیا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه که در نزد خداست معاوضه نمایی. گروهی دیگر، با اعمال آخرت، دنیا می‏طلبند، و با اعمال دنیا در پی کسب مقامهای معنوی آخرت نیستند، خود را کوچک و متواضع جلوه می‏دهند، گامها را ریاکارانه کوتاه برمی‏دارند، دامن خود را جمع کرده، خود را همانند مومنان واقعی می‏آرایند، و پوششی الهی را وسیله نفاق و دورویی و دنیاطلبی خود قرار می‏دهند. و برخی دیگر، با پستی و ذلت و فقدان امکانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده‏اند، که خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده‏اند. اینان هرگز، در هیچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستین نبوده‏اند.
وصف پاکان در جامعه مسخ‏شده
در این میان گروه اندکی باقی مانده‏اند که یاد قیامت، چشمهایشان را بر همه چیز فرو بسته، و ترس رستاخیز، اشکهایشان را جاری ساخته است، برخی از آنها از جامعه رانده‏شده، و تنها زندگی می‏کنند، و برخی دیگر ترسان و سرکوب‏شده یا لب فرو بسته و سکوت اختیار کرده‏اند، بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت می‏کنند، و بعضی دیگر گریان و دردناکند که تقیه و خویشتن‏داری، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته گویا در دریای نمک فرو رفته‏اند، دهنهایشان بسته، و قلبهایشان مجروح است، آنقدر نصیحت کردند که خسته شدند، از بس سرکوب شدند، ناتوانند و چندان که کشته دادند، انگشت شمارند.
روش برخورد با دنیا
ای مردم باید دنیای حرام در چشمانتان از پر کاه خشکیده، و تفاله‏های قیچی‏شده دامداران، بی‏ارزشتر باشد، از پیشینیان خود پند گیرید، پیش از آنکه آیندگان از شما پند گیرند، این دنیای فاسد نکوهش‏شده را رها کنید، زیرا مشتاقان شیفته‏تر از شما را رها کرد. (برخی از افراد ناآگاه این خطبه را به معاویه نسبت دادند و در صورتی که بی‏تردید از سخنان امیرالمومنین (ع) است طلا کجا، خاک کجا؟ آب گوارا و شیرین کجا، آب شور کجا؟ دلیل ما سخن جاهز است که در ادبیات عرب مهارت تمام داشت و با آگاهی سخن می‏گفت او می‏گوید این خطبه به سخنان امام علی (ع) و روش مردم‏شناسی او نزدیک است تنها علی است که مردم در حالات گوناگون می‏شناسد و معرفی می‏کند تاکنون در کجا دیده‏اید که معاویه در یکی از سخنانش راه زهد و تقوا پیشه کند و راه رسم بندگان خدا را انتخاب نماید؟!)
سایت روزگار , روزنامه روزگار ما , روزگار نو
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أَیُّهَا الْنَّاسُ إِنَّا قَدْ أَصْبَحْنا فِى ‏دَهْرٍ ‏‏عَنُودٍ‏، ‏وَ زَمَنٍ ‏کَنُودٍ، یُعَدُّ فِیهِ الْمُحْسِنُ مُسِیئاً، وَ یَزْدادُ الظّالِمُ فِیهِ عُتُوّاً، لا نَنْتَفِعُ بِما عَلِمْنا، وَ لا نَسْأَلُ عَمَّا جَهِلْنا، وَ لا نَتَخَوَّفُ ‏قارِعَةً حَتّى تَحِلَّ بِنا. فَالنَّاسُ عَلى أَرْبَعَةِ أَصْنافٍ: مِنْهُم مَنْ لا یَمْنَعُهُ الْفَسادَ ‏فِى‏ ‏الْأَرْضِ‏ إِلَّا مَهانَةُ نَفْسِهِ، وَ ‏کَلالَةُ ‏حَدِّهِ‏، وَ ‏نَضِیضُ‏ ‏وَفْرِهِ‏. وَ مِنْهُمُ الْمُصْلِتُ لِسَیْفِهِ، وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ، وَ ‏الْمُجْلِبُ‏ ‏بِخَیْلِهِ‏ وَ ‏رَجْلِهِ‏. قَدْ ‏أَشْرَطَ ‏نَفْسَهُ‏، وَ ‏أَوْبَقَ‏ ‏دِینَهُ‏، ‏لِحُطامٍ‏ ‏یَّنْتَهِزُهُ‏، أَوْ ‏مِقْنَبٍ‏ یَقُودُهُ، أَوْ ‏مِنْبَرٍ ‏یَّفْرَعُهُ‏، وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الْدُّنْیا لِنَفْسِکَ ثَمَناً، وَ مِمَّا لَکَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً. وَ مِنْهُمْ مَنْ یَطْلُبُ الْدُّنْیا بِعَمَلِ الاخِرَةِ، وَ لا یَطْلُبُ الاخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْیا، قَدْ ‏طامَنَ‏ مِنْ شَخْصِهِ، وَ قارَبَ مِنْ خَطْوِهِ، وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ، وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمانَةِ، وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ‏ذَرِیعَةً إِلَى الْمَعْصِیَةِ. وَ مِنْهُمْ مَنْ ‏أَقْعَدَهُ‏ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ‏ضُؤُولَةُ ‏نَفْسِهِ‏، وَ انْقِطاعُ سَبَبِهِ، فَقَصَرَتْهُ الْحالُ عَلى حالِهِ، فَتَحَلّى بِاسْمِ الْقَناعَةِ، وَ تَزَیَّنَ بِلِباسِ أَهْلِ الْزَّهادَةِ، وَ لَیْسَ مِنْ ذلِکَ فِى ‏مَراحٍ‏ وَ لا ‏مَغْدىً‏. وَ بَقِىَ رِجالٌ غَضَّ أَبْصارَهُمْ ذِکْرُ الْمَرْجِعِ، وَ أَراقَ دُمُوعَهُمْ خَوْفُ الْمَحْشَرِ، فَهُمْ بَیْنَ شَرِیدٍ ‏نَّادٍّ، وَ خائِفٍ ‏مَّقْمُوعٍ‏، وَ ساکِتٍ ‏مَّکْعُومٍ‏، وَ داعٍ مُخْلِصٍ، وَ ‏ثَکْلانَ‏ مُوجَعٍ. قَدْ ‏أَخْمَلَتْهُمُ‏ ‏الْتَّقِیَّةُ، وَ شَمَلَتْهُمُ الْذِّلَّةُ، فَهُمْ فِى بَحْرٍ ‏أُجاجٍ‏، أَفْواهُهُمْ ‏‏ضامِزَةٌ‏، وَ قُلُوبُهُمْ ‏قَرِحَةٌ، قَدْ وَعَظُوا حَتّى ‏مَلُّوا، وَ قُهِرُواْ حَتّى ذَلُّوا وَ قُتِلُوا حَتّى قَلُّوا. فَلْتَکُنِ الدُّنْیا ‏أَصْغَرَ ‏فى‏ ‏أَعْیُنِکُمْ‏ مِنْ ‏حُثالَةِ ‏الْقَرَظِ، وَ قُراضَةِ ‏الْجَلَمِ‏، وَ اتَّعِظُوا بِمَنْ کانَ قَبْلَکُمْ، قَبْلَ أَنْ یَّتَّعِظَ بِکُمْ مَنْ بَعْدَکُمْ، وَ ارْفُضُوها ذَمِیمَةً فَإِنَّها قَدْ رَفَضَتْ مَنْ کانَ ‏أَشْغَفَ‏ ‏بِها مِنْکُمْ. أَقُولُ: وَ هذِهِ الْخُطْبَةُ رُبَّما نَسَبَها مَنْ لا عِلْمَ لَهُ إِلى ‏مُعاوِیَةَ، وَ هِىَ مِنْ کَلامِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ الَّذِى لا یُشَکُّ فِیهِ، وَ أَیْنَ الذَّهَبُ مِنَ ‏الْرَّغامِ‏؟ وَ الْعَذْبُ مِنَ الْأُجاجِ؟ وَ قَدْ دَلَّ عَلى ذلِکَ الْدَّلِیلُ ‏الْخِرِّیتُ‏، وَ نَقَدَهُ النّاقِدُ الْبَصِیرُ عَمْرُو بْنُ بَحْرٍ الْجاحِظُ، فَإِنَّهُ ذَکَرَ هذِهِ الْخُطْبَةَ فِى کِتابِ الْبَیانِ وَ الْتَّبْیِینِ، وَ ذَکَرَ مَنْ نَسَبَها إِلى ‏مُعاوِیَةَ، ثُمَّ قالَ: هِىَ بِکَلامِ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلامُ أَشْبَهُ، وَ بِمَذْهَبِهِ فِى تَصْنِیفِ الّْناسِ وَ بَالْإِخْبارِ عَمَّا هُمْ عَلَیْهِ مِنَ الْقَهْرِ وَ الْإِذْلالِ وَ مِنَ الْتَّقِیَّةِ وَ الْخَوْفِ أَلْیَقُ. قالَ: وَ مَتى وَجَدْنا ‏مُعاوِیَةَ فِى حالٍ مِنَ الْأَحْوالِ یَسْلُکُ فِى کَلامِهِ مَسْلَکَ الْزُّهَّادِ، وَ مَذاهِبَ الْعُبَّادِ؟!


ویدیو : روزگار و مردمان