کلاهبرداری با پیامک های مشکوک : این پیامک ها مکرر برای مشترکین تلفن همراه ارسال ...


این پیامک ها مکرر برای مشترکین تلفن همراه ارسال می شود، پیامک هایی که متن آن تا حد زیادی حکایت از کلاهبرداری دارد. تماشا: در میان ده ها پیامک تبلیغاتی که این روزها دریافت کرده ایم یک پیامک جلب توجه می کند که در نوع خود بی نظیر است: «سلام آقا ما عشایر بختیاری هستیم سمت اراک روستای مومن آباد هستیم و شماره شما را شانسی از روی استخاره گرفته. دایی دارم چند وقت پیش مقداری وسایل قدیمی پیدا کرده اگر آشنایی دارید برایمان بفروشید اول هم بیایید نگاه کنید به خدا قسم جدی می گوییم. 68. ...0918».

این پیامک و نظایر آن مکرر برای مشترکین تلفن همراه ارسال می شود، پیامک هایی که متن آن تا حد زیادی حکایت از کلاهبرداری دارد. در لا به لای صفحات حوادث به کرات اخباری دیده می شود که افرادی فریب خورده و حتی در این مسیر متحمل ضرر و زیان شده اند. حوادثی که در پی آن پلیس فتا وارد عمل می شود و به مردم هشدار می دهد که به هیچ وجه نباید تحت تاثیر این پیامک ها قرار گیرند. برای پرسش در همین زمینه روزنامه تماشا با پلیس فتا تماس گرفت اما پلیس فتا تصریح کرد که: «در صورتی که شما شکایتی ندارید کمکی از دست ما برنمی آید». پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه این تلفن های شخصی از کجا به دست این افراد افتاده است و چه نهادی باید پاسخگو باشد به جایی نرسید.

ایمیل ها ، پیامک ها و مشکوک , پیامک کلاهبرداری , کلاهبرداری با پیامک

پس از آن موضوع را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان یک نهاد مسوول در میان گذاشتیم که درخصوص چنین پیامک هایی که گهگاه با شماره شخصی به مردم ارسال می شود چه راهکاری را باید دنبال کرد. یک مقام مسوول در این سازمان که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به تماشا گفت: «فرد دریافت کننده پیامک می تواند شکایتی را تنظیم کند و به واحد بازرسی و نظارت ارایه کند تا این مساله مورد پیگیری قرار بگیرد».

به گفته این مقام مسوول: «در بخش دریافت پیامک های تبلیغاتی که به صورت انبوه ارسال می شود نیز باید این روند را طی کرد تا دیگر پیامک تبلیغاتی برای فرد ارسال نشود».

تا شکایت نکنید فایده ای ندارد

حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوال تماشا مبنی بر این که تعداد زیادی از پیامک های این چنینی برای تعداد زیادی از مشترکین تلفن همراه ارسال شده است و این که چه مرجعی می تواند آنها را پیگیری کند و شهروندان در قبال آنها چه باید بکنند گفت: «بسیاری از این افراد شانسی یک پیامک را ارسال می کنند و این کار را تصادفی انجام می دهند. اگر تعداد این پیامک ها بیشتر باشد می توان حدس زد که شماره افراد از جایی درز کرده باشد که باید این مساله را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود که از چه طریق به این شماره تلفن ها دست یافته اند».

البته معاون نظارت هم مانند یک مقام مسوول در پلیس فتا تصریح کرد که: «تا شکایتی از سوی دریافت کننده پیام تنظیم نشود نمی توان با این افراد برخورد کرد».

هرچند معاون نظارتی قول پیگیری داد اما با وجود این، این نگرانی وجود دارد که باتوجه به اینکه شماره های اعتباری در شهرستان ها و تهران ها در بسیاری از موارد بدون ثبت مشخصات به افراد داده می شود. بنابراین امکان پیگیری عملا منتفی می شود. در این میان این گمانه هم وجود دارد که در صورت نیات افراد به کلاهبرداری فرد کلاهبرداری که این پیامک ها را ارسال می کند ردپایی از خود برای پیگیری شماره موبایل به جای نخواهد گذاشت.

با این حال یک سوال همچنان پابرجاست که چه  نهادی باید از شماره تلفن های افراد صیانت کافی کند تا حوزه خصوصی او آسیب نبیند.


ویدیو : کلاهبرداری با پیامک های مشکوک