چرا کارت‌های تقلبی گارانتی در بازار رایانه رونق گرفته است؟ : «فروش کارت‌های ...



رونق بازار مسکن , بهترین کارت گرافیک موجود در بازار , بهترین کارت گرافیک در بازار

«فروش کارت‌های تقلبی گارانتی در بازار کامپیوتر» جدیدترین خبری است که از سوی رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ اعلام شده است.

بازار کامپیوتر ایران طی سال‌های گذشته به گفته بسیاری از فعالان بازار به دلیل سیاستگذاری دولت وقت در بخش تعرفه‌ روزهای سختی را سپری کرده است. دشواری واردات کالا‌های کامپیوتری و ارائه نکردن خدمات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی این شرایط را تشدید کرد.

 

طی سال‌های گذشته مسئولان بازار کامپیوتر از جمله اتحادیه فناوران، وزارت صنعت و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برنامه‌های مختلفی را برای ساماندهی به بازار گارانتی کالاهای کامپیوتری به کار بستند برنامه‌هایی که تا کنون نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی بیشتر کاربران به خدمات پس از فروش شرکت‌های کامپیوتری به همراه نداشته است.

خریداران همچنان ناراضی
بازار کامپیوتری ایران به دلیل نیاز و تقاضای فزاینده جامعه، متقاضیان زیادی را به سمت خود جذب کرده است، اما به دلیل مشکلات بی‌شمار هنوز نتوانسته است رضایت خریداران را به طور کامل جلب کند.

 

نوسانات نرخ ارز، اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه در بخش تعرفه گذاری و گمرک(به تعبیر فعالان بازار)، ناهماهنگی در سیاستگذاری بین متولیان مختلف و... از جمله مشکلاتی است که این بازار طی چند سال اخیر با آن روزگار گذرانده است.

 

در کنار تمام این مشکلات کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که به خدمات گارانتی و پشتیبانی از محصولات کامپیوتری خریداری شده توسط کاربران نیز توجهی نشود.


مجموعه این مشکلات نوعی جو بی‌اعتمادی را در بین کاربران ایران نسبت به بحث گارانتی وخدمات پس از فروش آن در کشور ایجاد کرده است. در سال‌های گذشته آیین‌نامه‌ها و سیاستگذاری‌های مختلفی برای ساماندهی بازار گارانتی کالاهای کامپیوتری در نظر گرفته شده بود اما تاکنون این برنامه‌ها خروجی مشخصی نداشته‌‌اند.

 

برای مثال در سال 90، اتحادیه صنف رایانه‌ از تهیه یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌های معتبر حوزه فناوری اطلاعات و طرح یکدست کردن کارت‌های گارانتی در بازار خبر داده بود و اینکه قرار بود نام شرکت‌های معتبر حوزه رایانه در بخش تولید، واردات و توزیع به صورت کتاب مرجع IT در بهار سال 91 منتشر شود.

 

طرحی که حالا تنها در حد یک خبر در سایت اتحادیه دیده‌ می‌شود. در همین راستا مجدداً در سال 92 رئیس اتحادیه صنف رایانه از تصویب آیین نامه خدمات پس از فروش و ضمانت نامه کالا و ارسال آن به سازمان حمایت از مصرف کننده خبر داد تا براساس آن بزودی طرح جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از سطح بازار کامپیوتر اجرایی شود. اما هنوز سرنوشت این طرح مشخص نیست.

 

در ادامه این برنامه‌ها برای ساماندهی بازار گارانتی کالاهای کامپیوتری، در خرداد ماه سال جاری رئیس اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد که کار بازرسی و کارشناسی واحدهای صنفی در حوزه خدمات پس از فروش برای رسته‌های تولید،تعمیر و تعمیر- فروش آغاز شده است. در کنار تمام این برنامه‌های نافرجام، خلافکاران این بازار بیکار ننشسته‌اند و با پخش کارت‌های گارانتی تقلبی با قیمت تنها هزار تومان،کنترل این بازار را سخت‌تر‌ کرده‌اند.


بابک صالحی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه‌، در گفت‌وگو با روزنامه ایران در خصوص سرنوشت طرح ساماندهی بازار گارانتی کالاهای کامپیوتری می‌گوید: «این طرح از طریق اتحادیه و ارگان‌ دولتی یعنی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در حال پیگیری است. آیین نامه ساماندهی فروش کالاها و گارانتی محصولات IT و ماشین‌های اداری تقریباً از چهار سال قبل به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارسال شد و در نهایت ماه گذشته در این خصوص جلسه‌هایی با این سازمان برگزار شد و براساس آنچه رئیس اتحادیه اعلام کرده است گمان می‌رود این طرح از ابتدای مهر‌ماه سال جاری اجرا شود.»


وی درباره دلیل طولانی شدن اجرای طرح ساماندهی بازار گارانتی‌ها اعلام می‌کند که اتحادیه تمام کارهای لازم در این خصوص مانند استخراج نام فعالان، شرکت‌های گارانتی کننده اصلی، فروشگاه‌های فعال در این بازار را انجام داد و این اطلاعات را در اختیار سازمان حمایت از مصرف کننده گذاشت اما در سال‌های گذشته جوابی از سوی این سازمان دریافت نکرد. اما حالا و با صحبت‌ها و جلسه‌های متعدد به نظر می‌رسد این طرح مورد توجه قرار گرفته و بزودی نیز به نتیجه می‌رسد.


صالحی وضعیت نابسامان گارانتی کالاهای کامپیوتری را علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم و عدم خدمات دهی شرکت‌های خارجی به فعالان داخلی، به برخی سیاست‌گذاری های اشتباه دولت ارتباط می‌دهد و می‌افزاید: «علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی برخی تصمیم‌های داخلی نیز باعث خود تحریمی در این بازار شده است.

 

برای مثال برخی واحدهای دولت شرکت‌های کامپیوتری را مجبور به تست محصولات وارداتی در آزمایشگاه‌هایی می‌کند که از استاندارد لازم برخوردار نیستند یا از سوی دیگر تعرفه‌های بالایی برای ورود کالاهای کامپیوتری مانند لپ‌تاپ و تبلت در نظر گرفته می‌شود که این کارها فضای فعالیت برای شرکت‌های کامپیوتری واردکننده واقعی را سخت می‌کند.»

 

به باور وی مجموعه این اتفاق‌ها در نهایت سبب شده بخش عظیمی از کالاهای کامپیوتری به شکل قاچاق وارد کشور شود و به دلیل شرایط سخت کاری شرکت‌های معتبر وارد‌کننده محصولات کامپیوتری نیز از این بازار خارج شوند تا شاهد چنین شرایط نابسامانی در بخش گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات کامپیوتری در کشور باشیم.


متولیان بی‌شمار
وجود متولیان بی‌شمار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق جدیدی نیست و همیشه نهادهایی موازی هر کدام با آوردن دلیل و مدرک به نوعی خودشان را مسئول اصلی حوزه معرفی می‌کنند و باید گفت «داستان تعدد متولی» در بازار کامپیوتر نیز صدق می کند.

 

در حالی که اتحادیه فناوران رایانه‌ای هفته پیش اعلام کرد که با مسئولیتی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به این اتحادیه داده است بزودی نظارت‌های بیشتری در بازار خدمات پس از فروش اعمال خواهد کرد، اما مسئولان دیگر صنف آی‌تی در کشور یعنی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) اعلام می‌کنند که براساس آیین‌نامه داخلی نظام صنفی رایانه‌ای کشور، این اتحادیه در زمره شرکت‌های اجرا کننده قوانین و مقررات است و تنها می‌تواند در زمینه‌های اجرایی یک بازوی تقویتی باشد که در کنار دیگر سازمان‏ها مانند نصر به فعالیت بپردازد.


علیرضا پورنقشبند، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر در خصوص این شرایط به روزنامه ایران می‌گوید: «هنوز و بعد از سال‌ها، گارانتی محصولات کامپیوتری در کشور متولی ندارد و با این شرایط نمی‌توان انتظار شناسایی یا جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر و تقلبی از بازار داشت.

 

همچنین آیین‌نامه‌ای در خصوص واردات و شرایط گارانتی کالاهای کامپیوتری در کشور داریم که با شرایط چند سال گذشته و تحریم‌ها قابل تطبیق نیست به همین خاطر شرایط برای شرکت‌هایی که می‌خواهند به شکل واقعی سرویس و خدمات پشتیبانی ارائه کنند سخت شده است. »

 

به گفته وی با وجود تمام این سختی‌ها سازمان حمایت از مصرف کننده روی این آیین نامه پافشاری ‌می‌کند و در این خصوص حاضر به تعامل و همکاری با سازمان نصر کشور هم نیست.

 

او در ادامه می‌افزاید: « شرایط سخت بازار کامپیوتری به دنبال تحریم‌ها و سیاستگذاری‌های سختگیرانه باعث شده بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری باسابقه از این بازار خارج شوند یا به دنبال تمدید نمایندگی‌های خود نباشند.»


او در پاسخ به این سؤال که برداشته شدن تحریم‌ها در ماه‌های آینده کمکی به ساماندهی این بازار خواهد داشت یا خیر می‌‌گوید:« یک انتظار غلط در این خصوص در مردم ایجاد شده و آن اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها از فردا گوگل، مایکروسافت، اپل، اچ‌پی و... وارد ایران خواهند شد و نمایندگی می‌زنند بنابراین مشکلی در زمینه خرید و دریافت خدمات پشتیبانی نخواهیم داشت. این در حالی است که تنها قرار است تحریم‌هایی در بخش مالی، بانکی و هسته‌ای برداشته شود.»


در همین زمینه پژمان زند نامدار، نایب رئیس کمیسیون فروشگاه‌های سازمان نصر، به «ایران» می‌گوید: «در زمان تحریم بسیاری از شرکت‌های خارجی از ارائه قطعات یدکی کامپیوتری به شرکت‌های کامپیوتری داخلی خودداری می‌کردند و همین امر باعث ارائه خدمات گارانتی ضعیف و در نهایت نارضایتی کاربران می‌شد.


درست است که قرار نیست با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی یکشبه مشکلات این حوزه حل شود یا شرکت‌های خارجی مستقیماً وارد ایران شوند اما قطعاً این شرکت‌ها با برداشته شدن موانع قانونی می‌توانند تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز شرکت‌های کامپیوتری داخلی را در اختیارشان بگذارند.»

 

وی در خصوص نبود هماهنگی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف بازار کامپیوتر اعلام می‌کند که ساماندهی بازار گارانتی کالاهای کامپیوتری نیازمند آن است که متولیان دولتی و خصوصی در کنار هم قرار بگیرند و با تعامل، مشکلات و اختلاف عقیده خود در این زمینه را حل کنند.

 

او تأکید می‌کند که سازمان حمایت از مصرف کننده باید در این خصوص از نظرات تمامی نهاد‌های درگیر استفاده کند تا به سمتی پیش برویم که اختلاف نظرها از بین برود و همه حافظ منافع یکدیگر باشیم .

اخبار اجتماعی - ایران


ویدیو : چرا کارت‌های تقلبی گارانتی در بازار رایانه رونق گرفته است؟