چرا هندوانه بهتــــر از آب هندوانه است؟ : هم‌زمان با فصل بهار و گرم شدن تدریجی ...


هم‌زمان با فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا، گرایش به نوشیدنی مثل انواع و اقسام شربت‌ها به مراتب بیشتر می‌شود. این در حالی است كه در میان تمام مایعات بهترین نوشیدنی برای انسان آب ساده است و مصرف آبمیوه و شربت‌ها در مرحله بعد قرار می‌گیرد. هندوانه , خواص هندوانه , هندوانه ابوجهل

تزیین هندوانه شب یلدا , ژله هندوانه , کالری هندوانه

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

هم‌زمان با فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا، گرایش به نوشیدنی مثل انواع و اقسام شربت‌ها به مراتب بیشتر می‌شود. این در حالی است كه در میان تمام مایعات بهترین نوشیدنی برای انسان آب ساده است و مصرف آبمیوه و شربت‌ها در مرحله بعد قرار می‌گیرد. اما در مورد شربت‌ها نكته اینجاست كه باید مراقب بود شیرینی مطلوب این نوشیدنی‌ها منجر به عادت كردن به مصرف بیش‌از اندازه ‌آنها نشود، چون مصرف بیش از اندازه شربت‌ و آبمیوه‌ها ضمن اینكه مصرف‌‌شان نسبت به میوه راحت‌تر است، قند ساده بسیار بیشتری را هم در مقایسه با خود میوه در بدن ایجاد می‌كنند. از این رو می‌تواند مشكلاتی در پی داشته باشد، چون هر چقدر مقدار مصرف قندهای ساده در فرد بیشتر شود به مراتب احتمال مشكلات متابولیسمی، چاقی و اضافه وزن و حتی مشكلات افزایش چربی و قند خون هم در بدن ما بیشتر می‌شود. مشكل دیگری كه عادت به این نوشیدنی در بدن ایجاد می‌كند، افزایش احساس گرسنگی طی روز است. به عبارت دیگر كسی كه در یك میان‌وعده غذایی مقدار زیادی قند ساده شربت یا آبمیوه استفاده می‌كند قند خونش به سرعت بالا می‌رود، در این شرایط پاسخ بدن هم ترشح انسولین است. انسولین هم به نوبه خود منجر به افت شدید قند خون در مدت زمان كوتاهی می‌شود. در نتیجه افرادی كه در طول روز عادت به خوردن بیش از اندازه شربت، آبمیوه یا نوشیدنی‌های شیرین دارند طی یك روز به دفعات احساس گرسنگی می‌كنند. همین باعث می‌شود دریافت میزان كالری آنها خیلی بیشتر از اندازه باشد. باید به یاد داشته باشید مصرف متعادل شربت و آبمیوه در حد یك تا 2 فنجان در روز به خصوص اگر بعد از وعده غذایی اصلی باشد، مشكل چندانی برای ما ایجاد نمی‌كند. اما افرادی كه دچار اضافه وزن، چاقی، مشكلات چربی و قند خون هستند باید در مصرف این نوشیدنی‌ها بیشتر مراقب باشند و اعتدال را بیشتر رعایت كنند.



مراقب چغاله بادام‌ باشید

اما توصیه بهاری این‌كه در این فصل مراقب میوه‌های خام باشید. چرا كه میوه‌هایی مثل چغاله بادام علاوه بر فیبر زیاد، نوعی قند دارند كه باعث نفخ و نابردباری‌های گوارشی می‌شوند. آن هم به این دلیل كه در دستگاه گوارش ‌ما آنزیمی كه بتواند قند ویژه این میوه‌‌ها را بشكند، وجود ندارد. بنابراین مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند ما را دچار مشكل نفخ و نابردباری‌های گوارشی جدی كند. به همین دلیل برای مصرف این خوراكی‌ رعایت حد اعتدال بسیار ضروری است. ضمن این‌كه بهتر است از مصرف زیاد نمك همراه با آنها هم خودداری شود و بالاخره اینكه در این فصل هم درست مثل همه فصول از همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی‌شان استفاده شود. مهم این است كه 4 گروه اصلی یعنی نان و غلات، سبزی‌ها، صیفی‌ها و میوه‌‌ها و بالاخره گروه گوشت‌ها كه شیر و تخم مرغ و پنیر را هم می‌توان در گروه آنها جای داد، در برنامه غذایی‌ وجود داشته باشد. ضمن این‌كه سعی كنند به طور متعادل و متناسب از تمام این خوراكی‌ها استفاده كنند.



تزیین هندوانه , هندوانه کوهی , ابزار برش هندوانه

بعضی میوه‌های بهاری از جمله توت‌فرنگی، برای برخی افراد به خصوص كودكان كم سن و سال و افرادی كه مشكلات سیستم ایمنی دارند، حساسیت ایجاد می‌كند. این هم به‌ این دلیل است كه تركیبات آلرژی‌زا در این میوه‌ها زیاد است. به طوری كه می‌تواند با تحریك سیستم ایمنی آنها منجر به ایجاد برخی حساسیت‌های فصلی شود. بنابراین مهم‌ترین راه كنترل این حساسیت‌ها روش حذف غذایی است. به این ترتیب كه باید همه میوه‌ها و خوراكی‌هایی كه احتمال حساسیت‌زایی در مورد آنها وجود دارد به ترتیب از برنامه غذایی حذف شوند تا عامل حساسیت‌زا شناخته شود. تنها راه حل بعد از این مرحله هم حذف كامل این میوه از برنامه غذایی است.



به جای آب هندوانه، هنداونه بخورید

یكی از صیفی‌‌های مورد علاقه و مورد بحث در فصل بهار و تابستان، هنداونه‌ است. خیلی‌ها با انگیزه لاغری به مصرف آب هندوانه روی می‌آورند. این در حالی است كه نه آب هندوانه و نه حتی آب سبزی‌هایی مثل كرفس به هیچ عنوان باعث لاغری نمی‌شوند. این باور هم كه با خوردن آن‌ها می‌توان به وزن ایده‌آل رسید یك باور كاملا غیر منطقی است. توصیه من به همه خوانندگان مجله زندگی ایده‌آل این است كه به جای گرایش به آبمیوه‌ها( البته چنانچه درگیر مشكلات گوارشی نیستند) به مصرف میوه‌های تازه روی ‌آورند. به عبارت دیگر تا جایی كه می‌توانند سراغ آبمیوه‌ها نروند. این توصیه در مورد هندوانه هم صدق می‌كند. البته این دلیلی برای منع مصرف آب هنداونه نیست؛ اما نكته اینجاست كه در یك نگاه كلی روی آوردن به آبمیوه‌ها ما را از فیبر و مواد مغذی كه همراه با میوه می‌تواند به دستگاه گوارش برسد محروم می‌كند. نكته قابل تاكید در مورد گرایش به آبمیوه‌ها با شروع فصل گرما هم این است كه به‌دلیل راحت‌تر بودن مصرف آبمیوه و قندی كه در آنها هست ناخودآگاه ذائقه ما به آنها عادت می‌كند و این عادت مساوی است با مصرف زیاد قند ساده كه از نظر متابولیكی برای بدن ما مشكل ایجاد می‌كند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو : چرا هندوانه بهتــــر از آب هندوانه است؟