ورزشی برای ثروتمندان تهرانی :       به انتهای جنت آباد شمالی که می‌رسی یاد ...



 

 

 

به انتهای جنت آباد شمالی که می‌رسی یاد برادران رایت می‌افتی! پاراگرایدار از جمله ورزش‌های پروازی است که در کشور ما هم کم و بیش به آن پرداخته می‌شود. با اینکه از جمله تفریحات و ورزش‌های نسبتاً گران محسوب می‌شود اما طرفداران خودش را دارد.

 

 

به گزارش جهان: اگر چه از نظر خلبانان این رشته، این ورزش در مقایسه با ورزش‌هایی مانند اسکی یا اسب سواری چندان گران هم نیست، چرا که مثلاً در مقایسه با اسکی که تنها ورزش زمستان‌هاست و هر بار اسکی رفتن هزینه دارد این ورزش به صورت چهار فصل انجام می‌شود و کل هزینه لازم یک بار در‌‌ همان آغاز کار پرداخت می‌شود و بعد از آموزش و خرید لوازم چندان هزینه‌ای نخواهد داشت.

 

 

هزینه دوره ابتدایی آموزش پرواز بین ۴۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است که به نسبت سطح کیفیت آموزش متغیر است. همچنین لوازم پرواز که خرید آن بین ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه می‌برد، این ورزش را در زمره ورزش و تفریحات گران در کشور جای می‌دهد.

تهیه لوازم پرواز از ابتدای دوره آموزش ضروری نیست و سیستم آموزشی این امکانات را در» در کشور ما در خصوص اینکه این ورزش زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشور باشد و یا سازمان تربیت بدنی اختلاف نظرهایی وجود داشته است «اختیار خلبان تحت تعلیم قرار می‌دهد. بعد از طی دوره آموزش هم این امکانات فراهم است اما خرید لوازم پرواز به صورت شخصی مقرون به صرفه‌تر است.

 

 

پرواز با پاراگرایدر و پاراماتور از جمله وسایل پرنده فوق سبک محسوب می‌شود و در جهان زیر نظر فدراسیون ورزش‌های هوایی جهانی اداره می‌شود. در کشور ما در خصوص اینکه این ورزش زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشور باشد و یا سازمان تربیت بدنی اختلاف نظرهایی وجود داشته است که اخیراً در این زمینه به توافق رسیده‌اند که قوانین و مقررات را سازمان هواپیمایی کشور تعیین کند و سازمان تربیت بدنی مجری آن باشد. در حال حاضر انجمن ورزشهای هوایی متولی این رشته است که امید است بتواند به فدراسیون ورزشهای هوایی تبدیل شده و بتواند بخشی از مشکلات این رشته را مرتفع نماید.

 

 

این ورزش در ایران از سال ۷۲ آغاز شده و در حال پیشرفت است. ایران با داشتن رشته کوه‌های البرز و زاگرس و دامنه‌های آن پتانسیل خوبی برای این ورزش دارد. در تهران اصلیترین سایت پرواز پاراگلایدر سایت جنت آباد شمالی است. البته سایت امامزاده هاشم و سایت آبسرد هم فعال هستند. در شهرستان‌ها هم این رشته ورزشی در حال رشد است اما به دلیل تمرکز جمعیتی که در تهران وجود دارد، رشد این رشته در پایتخت مشهود‌تر است.

علیرغم مشکلات و مسائل» این رشته کاملا به صورت خود جوش رشد کرده است و تبلیغات و حمایت‌های خاصی نداشته است» خاص این رشته از نظر وجود مربیان حرفه‌ای کمبود خاصی وجود ندارد، اخیراً ۵۰ مربی آموزش دیده روانه بازار حرفه‌ای این ورزش شده‌اند. در عین حال باشگاه‌های ورزشی که در این رشته فعال باشند و به حوزه کار این مربیان و مرکز مشخصی برای آموزش دیدن علاقه مندان این رشته تبدیل شوند به قدر کافی وجود ندارند. این موضوع به‌‌ همان بحث عدم مدیریت واحد این رشته برمی گردد که دریافت مجوز برای تشکیل باشگاه را مشکل می‌کند. به هر حال گرچه قانوناً صحیح نیست اما مربیانی که گواهینامه آموزش پرواز را دریافت می‌کنند به صورت مستقل از باشگاه‌ها شروع به کار می‌کنند و علاقه مندان به پرواز بعد از جستجوی کوتاهی در اینترنت می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

 

 

یکی از نکات هیجان انگیز این ورزش تقریباً گران این است که لوازم سبک پرواز را می‌توان در سفر‌ها همراه داشت و در هر فرصتی لذت پرواز را به زندگی افزود. این رشته کاملا به صورت خود جوش رشد کرده است و تبلیغات و حمایت‌های خاصی نداشته است. امسال اولین همایش این رشته برگزار شده است و دست اندرکاران آن امیدوارند با تغییرات ایجاد شده در بخش مدیریتی روند بهبود بخشی در پیش داشته باشد.

یکی دیگر از مسائلی» این ورزش در المپیک لندن به صورت آزماشی گنجانده خواهد شد و این به رشد این ورزش در جهان و به تبع آن در کشور ما کمک خواهد کرد «که هزینه‌های این رشته افزایش می‌دهد این است که به دلیل اینکه این رشته فدراسیون ندارد، با وجود اینکه در ایران مناطق مناسبی برای تمرین ورزشکاران این رشته وجود دارد اما به دلیل منع قانونی که استفاده از این مناطق پیش می‌آورد لاجرم بسیاری از تمرین‌های ورزشکارن فعال این رشته که در حال حاضر در سطح تهران حدود ۴۰۰ نفر هستند در کشورهای دیگر مانند ترکیه انجام می‌شود. هزینه این سفر‌ها به عهده خود ورزشکاران است که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و به فرصتی برای دیگر کشور‌ها تبدیل می‌شود.

 

 

با وجود همه مسائل و محدودیت‌ها ورزشکاران این حوزه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند از جمله آن حضور ورزشکاران ایرانی در این رشته در مسابقات جهانی است. نمونه آن «کیوان آریان‌پور» است که در اخیرا در مکزیک در مسابقات سوپر فینال ۲۰۱۱ شرکت کرده است. در داخل کشور مسابقاتی در این رشته ورزشی در سطح پایینی از استاندارد برگزار می‌شود که‌‌ همان هم با حمایت مالی و معنوی خود ورزشکاران صورت می‌گیرد.

 

 

این ورزش در المپیک لندن به صورت آزماشی گنجانده خواهد شد و این به رشد این ورزش در جهان و به تبع آن در کشور ما کمک خواهد کرد.

پرواز با پاراگرایدر و پاراموتور از جمله ورزشهای عمومی نیست. دلیل این موضوع به یک جا پرداخت کردن هزینه چند میلیونی اولیه، روحیه خاصی که پرواز می‌طلبد، عدم اطمینان به ایمن بودن این ورزش و مواردی از این دست برمی گردد.../جهان


ویدیو : ورزشی برای ثروتمندان تهرانی