هزینه بالای آدامس جویدن در ایران! : می‌گویند ایرانیان سالانه 500 میلیارد تومان ...


می‌گویند ایرانیان سالانه 500 میلیارد تومان خرج آدامس جویدن می‌کنند. برخی واردات این خوراکی را غیر‌ضروری می‌دانند و از اختصاص ارز به آن در شرایط موجود انتقاد می‌کنند. تماشا: «در دو ماه شهریور و مهر امسال سه میلیون دلار آدامس وارد کشور شده است» این خبری است که چندی پیش سایت‌ها از آمارهای گمرک کشور در هفت ماه ابتدایی امسال استخراج و منتشر کردند. می‌گویند ایرانیان سالانه 500 میلیارد تومان خرج آدامس جویدن می‌کنند. برخی واردات این خوراکی را غیر‌ضروری می‌دانند و از اختصاص ارز به آن در شرایط موجود انتقاد می‌کنند. طبق آمارها 80 درصد آدامس‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مبدا آنها بیشتر کشورهایی مثل ترکیه و لهستان است. از چندی پیش موج گرانی‌ها به آدامس‌ها رسیده و قیمت آنها را یک تکان اساسی داده است. آدامس ریلکس از 350 به 1500 تومان و آدامس اربیت از 400 به 1600 تومان رسیده است. اینها دو نمونه پر‌فروش آدامس‌های خارجی هستند و سایر نام‌های تجاری هم دقیقا وضعیت مشابهی دارند.

آدامس جویدن , جویدن آدامس , فواید آدامس جویدن – مضرات آدامس جویدن

 تولید داخلی یا واردات؟

امارات، لهستان و ترکیه کشورهای اصلی صادر‌کننده آدامس به ‌ایران هستند. سهم لهستان در این واردات 75درصد، تركیه 21 درصد و امارات چهار درصد است. عمده ‌این واردات هم از شرکت آمریکایی  orbit ریگلی است که 14 کارخانه در نقاط مختلف دنیا دارد که آدامسی که می‌جویم از کارخانه لهستان آن وارد ایران شده است.  مصرف بالای آدامس در ایران باعث شد تا در سال 1388 بزرگ‌ترین خط تولید آدامس بدون قند خاورمیانه در شركت پارس‌مینو به بهره‌برداری برسد. در مراسم افتتاح آن كارخانه اعلام شد كه سالانه مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان صرف واردات رسمی آدامس‌های بدون قند به كشور می‌شود و اعلام شد كه با افتتاح این خط تولید كشور در زمینه تامین آدامس بدون قند موردنیاز خود به خودكفایی خواهد رسید.

 با این حال مشاهدات نشان می‌دهد آدامس‌های داخلی در رقابت با برندهای خارجی چندان موفق نبوده‌اند. اهمیت اقتصادی بازار آدامس ایران آنقدر بالاست که گفته می‌شود گردش مالی بازار آدامس ایران 50 برابر گردش مالی كیوسك‌های مطبوعاتی، حدود 50 درصد حجم بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، حدود هشت برابر بازار تورهای گردشی داخلی، حدود چهار برابر بازار آب معدنی و یك چهارم گردش مالی سالانه‌ بازار سیگار كشور می‌شود.



 آدامس‌های ایرانی؛ گزارش یک شکست

سال‌هاست با پر شدن بازار از آدامس‌های خارجی نشانی از آدامس‌های ایرانی نیست و از برخی نام‌ها فقط سایه روشنی در ذهن ما مانده است. هرچند از بعضی از آنها خاطرات  خوشی داریم. هنوز طعم آدامس عسلی پرستو زیر زبان ما مانده اما امروز حتی نمی‌دانیم کجا می‌توانیم یکی از آنها را پیدا کنیم اما علت شکست شرکت‌های ایرانی چیست؟ شاید باید علت آن را در قبضه شدن بازار توسط برند‌های خارجی جست و جو کرد که البته عمده آن هم به صورت قاچاق وارد کشورمان می‌شود. شاید هم تقصیر خود تولید‌کننده‌های داخلی است که هیچ ایده جدیدی رو نکردند. اخیرا شرکت «پارس مینو» سعی کرد با تولید آدامسی با بسته‌بندی شبیه «ریلکس» با برند‌های خارجی رقابت کند، حتی تبلیغات محیطی این آدامس تازه‌وارد در شهر نصب شد اما باز هم به نظر نمی‌رسد این برند هم در رقابت با خارجی‌ها توفیقی کسب کرده باشد. 



 ریلکس؛ سوغات ترک‌ها


ترکیه به نوعی مهد آدامس جهان است، 60 شرکت در این کشور به تولید آدامس مشغول هستند.«ریلکس» یکی از محصولات شرکت kraft foods ترکیه است که با نام kentGida مطرح است. هرچند این آدامس خیلی بین برند‌های مشهور حرفی برای گفتن ندارد اما توانسته در بازار کشورهای همسایه مثل ایران نام خود را جا بیندازد. در سال 2002 کمپانی Cadbury که از سه کمپانی بزرگ تولید آدامس جهان محسوب می‌شود 51 درصد سهام kentGida را از ترکیه خرید و در سال 2006این شرکت بریتانیایی بقیه 49 درصد سهام این شرکت را هم به ارزش 80 میلیون دلار صاحب شد.  اگر به بورس فروش عمده آدامس تهران در ابتدای بازار آهنگران و حضرتی سر بزنید متوجه می‌شوید «ریلکس» به دلیل کیفیت بالا و قیمت نسبتا ارزان آن در کنار «اربیت» پرفروش‌ترین آدامس‌ها در ایران هستند. ریلکس در دسته آدامس‌های بدون قند قرار می‌گیرد، در آن از مواد شیرین‌کننده‌ای استفاده شده که برای سلامت دهان و دندان مضر نباشد.



 اربیت از دیار یانکی‌ها


تا قبل از سال 2000 آدامس اربیت در ایران آنچنان محبوب نبود و کسی این برند آمریکایی را نمی‌شناخت. تاریخچه آغاز تولید آدامس اربیت به سال 1944 در آمریكا بر‌می‌گردد. در جریان جنگ جهانی دوم مواد تشكیل‌دهنده آدامس اربیت شامل قند، شربت ذرت، نرم‌كننده و طعم‌دهنده‌های میوه‌ مصنوعی می‌شد. شركت آمریكایی ریگلی نیز كه تولیدكننده آدامس اربیت است، به طور كلی در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌كند. این شركت در سال 1891 پایه‌گذاری شد و در ابتدا اقدام به فروش محصولاتی مانند صابون و بكینگ ‌پودر می‌كرد. این شركت هم‌اكنون محصولات خود را در بیش از 180 كشور جهان می‌فروشد و 14 كارخانه نیز در كشورهای مختلف مانند آمریكا، مكزیك، استرالیا، انگلیس، كانادا، اسپانیا، نیوزیلند، فیلیپین، فرانسه، كنیا، تایوان، چین، هند، لهستان و روسیه دارد.


ویدیو : هزینه بالای آدامس جویدن در ایران!