مواضع روسیه و انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران :   اخبار سیاست خارجی - مواضع ...



فوتسال ایران روسیه , ایران روسیه , درباره ایران

 

اخبار سیاست خارجی - مواضع روسیه و انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

برنامه وزرای خارجه گروه 1+5 برای پیوستن به روند مذاکرات هسته ای وین، مواضع روسیه و انگلیس درباره چشم انداز حصول توافق هسته ای در زمان تعیین شده، درخواست نمایندگان کنگره آمریکا از اوباما درباره توافق با ایران و تلاش مطبوعات اسرائیلی برای تردید افکنی در مسیر مذاکرات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با ادامه روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، همچنان مطالب مربوط به این موضوع در مرکز توجه مطبوعات بین المللی قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از پیوستن وزرای خارجه 1+5 به روند مذاکرات وین خبر داده است. این خبرگزاری مینویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتایان وی در دیگر کشورهای عضو این گروه، روزهای شنبه و یکشنبه به وین سفر می کنند تا به پیشبرد روند مذاکرات یاری برسانند. به گفته یک مقام غربی، جان کری قصد دارد در روز یکشنبه، دیدارهای دوجانبه ای را با همتایان خود داشته باشد. یک منبع فرانسوی نیز تأیید کرده که لورن فابیوس، وزیر خارجه این کشور نیز روز شنبه به وین خواهد رفت.

در همین حال، روسیه و انگلیس به بیان دیدگاه های خود درباره میزان احتمال دستیابی طرفین به توافق هسته ای تا زمان تعیین شده پرداخته اند. روزنامه «گالف تودی» می نویسد روسیه اعلام کرده که نشانه های پیشرفت در مذاکرات ایران و قدرت های جهانی مشاهده می شود و انتظار می رود که پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده در ماه جاری، دو طرف بتوانند به توافق دست پیدا کنند. با این حال، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اهار داشته هنوز اختلافات مهمی میان ایران و کشورهای 1+5 باقی مانده است. وی گفته دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست؛ اما در دور پایانی باید تمامی احتمالات را مورد توجه قرار داد.

اما در این میان، نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر روند تلاش های خود برای کارشکنی در مسیر مذاکرات را تشدید کرده اند. «وال استریت ژورنال» می نویسد در حالی که وزرای خارجه 1+5 قصد دارند با سفر به وین، به پیشبرد روند مذاکرات هسته ای یاری برسانند، نمایندگان کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته اند در صورت اقدام برای امضای هرگونه توافق با ایران، ابتدا با آن ها مشورت نماید. در نامه ای که به امضای 344 تن از مجموع 433 عضو مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، آمده به منظور انعقاد توافقنامه نهایی هسته ای با ایران، به همکاری بیشتری میان دولت و کنگره نیاز است.

در نهایت، باید اشاره کرد که مطبوعات و رسانه های رژیم اسرائیل، مطابق معمول سعی دارند از فضای حساس حاکم بر مذاکرات استفاده کرده و به فضاسازی و تردید افکنی درباره محتوا و نتایج مذاکرات اقدام کنند. در همین زمینه، روزنامه «جروزالم پست» با انتشار مطلبی می نویسد در حالی که وزیر خارجه آمریکا برای برداشتن گام های بعدی در مذاکرات هسته ای برنامه ریزی می کند، سایه ای از تردید بر مذاکرات هسته ای ایران افتاده است. این روزنامه می نویسد کری در سفر خود به وین قصد دارد به صورت دوجانبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت و گو کرده و «تمایل ایران برای متعهد شدن به برداشتن گام های معتبر و تصدیق پذیر» را مورد ارزیابی قرار دهد. وی سپس درباره گزینه های محتمل در صورت شکست مذاکرات، به اوباما گزارش خواهد داد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : مواضع روسیه و انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران