قلب دوم‌تان سالم است؟ : نه‌تنها كفشی كه می‌پوشید، بلكه ژن‌های‌تان هم می‌توانند ...


نه‌تنها كفشی كه می‌پوشید، بلكه ژن‌های‌تان هم می‌توانند تكلیف سلامت پاهای‌تان را روشن كنند.
مجله سیب سبز - نیلوفر جامه‌بزرگی: مطمئنیم شما هم لااقل یكی از مشكلاتی را كه در ادامه آورده‌ایم تجربه كرده‌اید. ما با شما ساده‌ترین و كوتاه‌ترین راه برای خلاص شدن از مشكلات آزار‌دهنده و دردناك پا را در میان می‌گذاریم.

بیماری پای‌ورزشكار
 
نوعی بیماری قارچی است كه باعث خارش، سوزش و قرمزی پوست می‌شود. این بیماری كه بیشتر در مردان جوان و میانسال دیده می‌شود و نوجوانان كمتر آن را تجربه می‌كنند، ممكن است به ترك‌خوردگی پوست‌تان منجر شود. از آنجا كه میكروب‌ها از راه ترك‌خوردگی وارد بدن می‌شوند و عفونت را وارد بدنی كه پوستش ترك خورده می‌کنند، سلامت پای فردی كه به دیابت دچار شده، می‌تواند او را با مشكلی جدی روبه‌رو کند. درصورتی‌كه شما هم به این بیماری دچار شده‌اید، برای درمان آن باید سراغ قرص‌های خوراكی یا پمادهای موضعی بروید كه قارچ‌ها را از بین می‌برند. دقت كنید داروها را به‌طور كامل روی ترك خوردگی‌ها بمالید.

تغذیه سالم , غذای سالم , صبحانه سالم

عفونت قارچی ناخن‌ها

ناخن‌های بیمار ممكن است تغییر رنگ دهند و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای درآیند یا مات شوند. این ناخن‌های دچار عفونت، ضخامت كمتری دارند تا جایی كه ممكن است لایه‌لایه شوند و از قسمت‌های دیگر ناخن جدا شوند. فرورفتگی ناخن هم می‌تواند نشانه واضحی از بیماری ناخن‌ها باشد و دیابتی‌ها را بیشتر از افراد دیگر مبتلا كند. محیط‌های تاریك ، نمور و گرم می‌توانند محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها باشند. اگر دیابت دارید و با مشورت پزشك‌تان تصمیم‌تان را برای كاشت ناخن‌ گرفته‌اید، باید حواس‌تان بیشتر به ناخن‌های‌تان باشد و با كوچك‌ترین تغییری نسبت به درمان و برداشتن آنها اقدام كنید.

هرگونه شكستگی و آسیبی كه به ناخن‌ها وارد شود ممكن است شما را در معرض عفونت‌های جدی قرار دهد. در هر داروخانه‌ای داروهای ضد قارچ وجود دارد اما واقعیت این است كه درمان ناخن‌های بیمار كار ساده‌ای نیست و تنها تعداد كمی از داروها هستند كه می‌توانند شما را از شر این قارچ‌ها نجات دهند. قرص‌های خوراكی هم برای درمان ناخن‌ها تجویز نمی‌شوند و اگر ناخن‌های‌تان دچار عفونت قارچی شده‌اند، باید منتظر بمانید تا با درمان موضعی اوضاع بهتر شود. اگر با مصرف مداوم داروها حال ناخن‌تان خوب نشد، درنهایت پزشك بافت عفونی را از انگشت‌تان جدا می‌كند.
 
تاول

تاول زمــــانی‌كه كفش‌تان به یك نقطه فشار بیشتری وارد می‌كند، ایجاد می‌شود. برای حفظ بهداشت پاهای‌تان و پیشگیری از تاول، كفش‌های‌تان را بدون جوراب به پا نكنید و در صورت ایجاد تاول، مراقب آنها باشید تا نتركند. این پوست كه روی تاول شما را گرفته، از عفونت پاهای‌تان جلوگیری می‌كند، پس زیاد آن را دستكاری نكنید. برای درمان آن هم می‌توانید به داروخانه بروید، كرم ضد باكتری بخرید و طبق دستور آن را روی تاول‌تان بمالید. اگر هم تاول‌تان تركید با بانداژ نرم آن را بپوشانید تا عفونت نكند.

پینه پا

پینه پا برآمدگی است که معمولا در نوك پا یا كناره‌های انگشت پا ظاهر می‌شود. در پینه پا انگشت بزرگ شما به سمت انگشتان كوچك‌تان منحرف می‌شود و به خاطر ساییدگی انگشتان به هم محل اتصال انگشت شست به انگشتان دیگر متورم، قرمز و گاهی هم سفت می‌شود. پینه پا، ممكن است در یك یا هر دو پا ایجاد شود. برای برطرف كردن این مشكل یا جلوگیری از بروز آن، كفش‌های پاشنه‌دار نپوشید و به قیمت آسیب به پاهای‌تان استفاد از كفش‌های نوك باریك را هم فراموش كنید. كفش‌های نوك تیز، انگشت بزرگ پای‌تان را به سمت انگشتان دیگر منحرف می‌كنند.

البته ارث هم تا اندازه‌ای در ایجاد پینه كف پا دخیل است اما شما می‌توانید با استفاده از نمد یا فوم پد از ابتلا به پینه پیشگیری كنید. برای درمان هم می‌توانید از جداكننده مخصوص بین انگشتان پا استفاده كنید تا انگشتان‌تان سر جای خودشان بروند. در بیماران دیابتی محافظت از پا و درمان به‌موقع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراكه در صورت عدم درمان به‌موقع ممكن است كار به جراحی هم بكشد و در این مرحله است كه درمان فرد دیابتی از فرد معمولی بیشتر طول می‌كشد و او را با خطر بیشتری مواجه می‌كند. در هر صورت چه دیابتی باشید یا نباشید، در مرحله پیشرفت پینه پا نمی‌توانید دردش را تحمل كنید و باید با مراجعه به پزشك تن به جراحی بدهید.

خشكی پوست پا

پاهای‌تان می‌خارد و چاره‌ای جز خاراندن آنها ندارید؟ این خاراندن‌ها خراش‌های‌ریزی در سطح پوست‌تان ایجاد کرده و شرایط مناسبی برای نفوذ میكروب‌ها مهیا می‌كنند. برای بهتر شدن اوضاع فقط و فقط از صابون‌های نرم‌كننده و لوسیون‌ها استفاده كنید. زخم پا، بیماری است كه از خراش كوچك یا عمیق سطح پوست ایجاد می‌شود و ممكن است عفونت كند. این زخم‌ها ممكن است نتیجه همان خاراندن پوست خشك‌تان یا به علت ساییده شدن پای‌تان به كفش نامناسب‌ ایجاد شده باشند. در مورد بیماران دیابتی مهم است در صورت دیدن حتی زخم جزئی به پزشك مراجعه كنند تا زخم‌های كوچك عفونت نكرده و با درمان طولانی آزارشان ندهند.

پاچكشی

اگر انگشت شست پای‌تان به علت ضعیف بودن ماهیچه‌هایش خم می‌شود و به سمت داخل می‌رود تا زمانی كه فورم پای شما عوض نشده، باید فكری برای درمان آن بكنید. ضعیف بودن عضلات پا و كوتاه شدن تاندون پا علت بروز این عارضه است. تاندون پا وظیفه اتصال ماهیچه به استخوان را دارد. با ضعیف شدن عضلات و كوتاه شدن آنها انگشتان پاهای شمابه سمت زیر پا خم می‌شوند.

كفش‌های نامناسب و ارث خانوادگی، عارضه پا‌چكشی را ایجاد می‌كنند. افرادی كه به بیماری پا‌چكشی مبتلا هستند، علاوه بر اینكه در راه رفتن‌شان با مشكل روبه‌رو می‌شوند، بیشتر مستعد تاول، پینه و زخم‌پا هستند. در اكثر مواقع كه بیماری هنوز شدید نشده، استفاده از كفش مناسب می‌تواند مشكل را حل كند و در مواقع پیشرفت زیاد بیماری، ممكن است برای اصلاح انحراف پا، كار به جراحی هم بكشد.

زندگی سالم , سالم , پوست سالم

فرو رفتن ناخن در گوشت

این مشكل هنگامی ایجاد می‌شود كه لبه ناخن‌تان در گوشت انگشت‌ پای‌تان فرو رود كه با فرو رفتن ناخن‌ها، درد زیادی ایجاد می‌شود.  ناخن فرو رفته به گوشت‌ پای‌تان فشار وارد کرده، پای‌تان را زخم، متورم و قرمز می‌كند. زخم و تورم بستر مناسبی می‌شوند برای ورود میكروب‌ها و عفونت‌ها. مهم‌ترین علت بروز این عارضه، استفاده از كفش نامناسب است. اما بد كوتاه كردن ناخن‌ها و فشار زیاد به آنها می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود. اگر ورزش می‌كنید یا می‌دوید، حتما باید از كفش مناسب استفاده كنید. شما باید نسبت به سلامت ناخن‌های‌تان حساس‌تر باشید. در صورت مشاهده تغییر رنگ حتما به پزشك مراجعه كنید. در صورت پیش‌روی عفونت باید ناخن‌تان را جراحی كنید.

میخچه

میخچه‌ها در قسمت‌هایی از پوست كه نزدیك استخوان‌ها هستند یا بین انگشتان پاهای‌ شما ظاهر می‌شوند. كفش‌های نامناسب شما می‌توانند باعث ایجاد میخچه شوند.  اصطكاك بین انگشتان پاهای‌تان هم ممكن است باعث رویش این میخچه‌ها شوند. بعد از حمام از سنگ‌پا استفاده كنید و به آرامی سطح میخچه را بسایید تا  به مرور از بین برود. بدون مشورت با پزشك از داروهایی كه برای  از بین رفتن میخچه در داروخانه‌ها یا عطاری‌ها فروخته می‌شوند، استفاده نكنید. اما می‌توانید با کمک داروهایی که متخصصان تجویزمی‌کنند آرام آرام مقاومت پوست روی میخچه را کم کرده، به از بین رفتنش کمک کنید.گذشته از این، هرگز میخچه‌تان را نكنید و از اجسام تیز هم برای از بین بردن‌ آن استفاده نكنید.

زگیل كف‌پا

زگیل كف‌پا مثل توپكی است كه روی پاها‌ی شماو عموما پاشنه پاهای‌تان جا خوش كرده است. در مركز این زگیل ممكن است سوراخ‌های كوچك یا لكه‌های سیاهی دیده شود. این زگیل‌ها دردناك هستند و ممكن است به تنهایی یا به صورت گروهی و خوشه‌ای در پای‌تان ظاهر شوند. زگیل به علت ویروس و آلودگی در سطح بیرونی پوست كف پا ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به زگیل هستید، خودسرانه دارو مصرف نكنید و حتما به پزشك مراجعه كنید و اجازه دهید پزشك‌تان برای درمان تصمیم بگیرد.


ویدیو : قلب دوم‌تان سالم است؟