سرانه پول نقد در ایران : در پایان سال ١٣٩٣ كل اسكناس و مسكوك دست اشخاص ٣٥ هزار ...


در پایان سال ١٣٩٣ كل اسكناس و مسكوك دست اشخاص ٣٥ هزار و ١٦٧ میلیارد تومان گزارش شده كه بر این اساس میزان اسكناس و مسكوك دست هر فرد ٤٥٠ هزار و ٨٥٨ تومان محاسبه می‌شود. روزنامه اعتماد: در پایان سال ١٣٩٣ كل اسكناس و مسكوك دست اشخاص ٣٥ هزار و ١٦٧ میلیارد تومان گزارش شده كه بر این اساس میزان اسكناس و مسكوك دست هر فرد ٤٥٠ هزار و ٨٥٨ تومان محاسبه می‌شود.

این میزان اسكناس دست اشخاص در مقایسه با سال ١٣٩٢، ٣/٥ درصد بیشتر شده است. به عبارت دیگر در سال ١٣٩٢ حجم اسكناس و مسكوك دست اشخاص در مجموع ٣٣ هزار و ٤٠٨ میلیارد تومان برآورد می‌شد. در بررسی آمار حجم اسكناس دست مردم، دست كم در چهار سال گذشته روند موجودی اسكناس‌ها افزایشی بوده است.

در چهار سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٣ بیشترین رشد مربوط به سال ١٣٩١ است كه ٤/٢٥ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. كمترین رشد نیز در سال ١٣٩٢ با رشد ٢/١ درصدی اتفاق افتاده است. در مجموع میزان اسكناس دست اشخاص از ٢٦ هزار و ٣٢٠ میلیارد تومان در سال ١٣٩٢ به ٣٥ هزار و ١٦٧ میلیارد تومان در سال ١٣٩٣ افزایش یافته است كه مقایسه این دو رقم رشد ٣٣ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم اسكناس و مسكوك در دست مردم حدود ٤/٤درصد از كل نقدینگی كشور محاسبه می‌شود. این اعداد وقتی با درصدهای سال‌های قبل مقایسه می‌شود؛ كاهش نسبت اسكناس و مسكوك دست مردم نسبت به نقدینگی كشور به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. در حالی حجم اسكناس به نقدینگی ٤/٤ درصد برآورد می‌شود كه در سال ٩٢ این نسبت ٦/٥ درصد و در سال‌های ٩١، ٩٠ و ٨٩ به ترتیب ٢/٧، ٤/٧ و ٦/٧ درصد بوده است.

پول نقد به صورت اسكناس و مسكوك در دست اشخاص شناخته‌شده‌ترین ابزار پرداخت است كه توسط آن تسویه مبادلات بدون نیاز به هیچ گونه نهاد واسطه‌ای انجام‌پذیر است. با لحاظ كردن ایران‌چك‌های بانك مركزی در آمار اسكناس و مسكوك منتشر شده، كل مبلغ اسكناس و مسكوك در سال ٩١ به ٣٩٠ هزار میلیارد ریال می‌رسد. بر این اساس نسبت اسكناس و مسكوك در دست اشخاص به تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری معادل ٧/٤ درصد بوده است كه ٥/٠ واحد درصد نسبت به سال ١٣٩٠ افزایش نشان می‌دهد.


ویدیو : سرانه پول نقد در ایران