روایت وزیر نفت از شیوه های تحریم ایران : وزیر نفت با اعلام این که 5 فاز در ...


وزیر نفت با اعلام این که 5 فاز در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا شهریور امسال راه‌اندازی می‌شود از آغاز تحریم‌ها علیه کشور قبل از شروع دولت جدید که شعار تعامل با جهان را داده بود اظهار تاسف کرد. خبرگزاری ایسنا: وزیر نفت با اعلام این که 5 فاز در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا شهریور امسال راه‌اندازی می‌شود از آغاز تحریم‌ها علیه کشور قبل از شروع دولت جدید که شعار تعامل با جهان را داده بود اظهار تاسف کرد.

رستم قاسمی با بیان این که کارهای بزرگ و سرمایه‌گذاری عظیمی در صنعت نفت کشور با وجود تحریم‌های موجود صورت گرفته است، گفت: تحریم علیه صنعت نفت کشور در سالهای گذشته آغاز شد اما در دو سال اخیر شدت گرفت. آنها همه‌ی اقداماتی را که می‌توانستند برای جلوگیری از صادرات نفت کشور و منابع درآمدی کشور انجام دهند به کار بستند تا کشور را تحت فشار قرار دهند.به طوری که حتی تولید نفت وگاز کشور را که نتیجه آن تامین نیاز مردم به فرآورده‌های نفتی وگازی را نیز تحریم کردند.

وی با تایید این موضوع که در حال حاضر صنعت نفت کشور وابستگی‌های زیادی به اروپا و ‌آمریکا دارد، گفت: شرایط سختی در دو سال گذشته به وجود آمد اما به لطف خدا توانستیم از این مراحل گذر کنیم. فشارهای زیادی برای این که صنعت نفت ایران توسعه نیابد صورت گرفت به طوری که در بیشتر سفارتخانه‌ها آمریکا لشگرهایی درست کرده بودند تا در صورت مراجعه ایرانیان برای فروش نفت مانع از صادرات نفت ایران شوند.

وی با اشاره به این که پیش از این قسمتی از نفت صادراتی ایران توسط کشتی‌های خارجی حمل می‌شد گفت: چندی پیش اعلام کردند که از این پس کشتی‌های خارجی نمی‌توانند نفت ایران را حمل کنند حتی در مواردی که ایران از پرچم‌های کشورهای دیگر استفاده می‌کرد در کشور مذکور فشار آوردند تا صادرات نفت ایران متوقف شود.

وزیر نفت افزود: از سوی دیگر بیمه نفت‌کش‌های ایرانی و نفت‌کش‌های حمل کننده نفت ایران را حذف کردند. این در حالی است که بیمه کشتی‌ها یک قانون بین‌المللی است. همچنین پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را مصرف می‌کردند تهدید به قطع بیمه کردند.

قاسمی با اشاره به این که بخشی از قطعات تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت کشور پیش از این از اروپا و ‌آمریکا وارد می‌شد، اظهار کرد: این شرکت‌های اروپایی با وجود داشتن قرارداد بین‌المللی با ایران به تعهدات خود پایبند نبودند به طوری که با وجود پرداخت صددرصد هزینه‌های قرارداد یک تا دو ماه قبل از راه‌اندازی پروژه‌ها اعلام می‌کردند که از دادن تجهیزات و قطعات معذورند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی فاز 12 پارس جنوبی 5 سال پیش با یک شرکت اروپایی بسته شده بود، گفت: با وجود این که شهریور ماه امسال فاز 12 راه‌اندازی می‌شود این شرکت اروپایی را تهدید کردند که در صورت عدم خروج از ایران مدیر عامل آن 20 سال زندانی خواهد شد.

قاسمی با بیان این که کشورهای اروپایی و آمریکایی علیه ایران اتاق تحریم درست کرده بودند، گفت: حق این بود که در شرایط جدید مردم با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای نظام را تثبیت کردند و به رییس جمهور منتخب با شعار تعامل با جهان رای دادند این فرصت داده می‌شد که دولت جدید سکان اجرایی کشور را بر عهده می‌گرفت اما متاسفانه تحریم‌های جدید را اعمال کردند. حداقل می‌توانستند این تحریم‌ها را با تاخیر اجرایی کنند.

به گفته این عضو کابینه دولت دهم نفت ایران همچنان در بازارهای بین‌المللی حضور دارد و بیمه کشتی‌های حمل کننده‌ی نفت ایران مرتفع شده است و ایران قادر است حمل نفت خام خود را به اندازه‌ای که پیش از تحریم‌ها بوده از سر گیرد.

قاسمی با اظهار این که دستیابی به درآمد حاصل از صادرات نفت کشور با ریسک زیادی انجام می‌شود، توضیح داد: به کمک برخی از وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی قسمتی از درآمدهای نفتی به صورت کالای اساسی و دارو وارد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بخش عمده‌ی منابع فروش نفت در اختیار کشور قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به این که ابزار مالی بین‌المللی در حال حاضر سویفت است اما بانک مرکزی و بانک‌های ایرانی به دلیل ایرانی نمی‌توانند درآمد حاصل از فروش نفت ایران را به کشور منتقل کنند اما در حال حاضر با روش‌های مختلفی این درآمد وارد کشور می‌شود.

راه‌اندازی 5 فاز پارس جنوبی در شهریور ماه

وزیر نفت با اشاره به اینکه صد هزار نفر در پارس جنوبی مشغول به کار هستند، گفت: هم اکنون عمده کالاهای مورد نیاز برای توسعه‌ی 17 فاز در حال توسعه را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

قاسمی با اشاره به شدت تحریم‌های صورت گرفته علیه صنعت نفت کشور اعلام کرد که تا شهریور ماه امسال 5 فاز جدید میدان پارس جنوبی راه‌اندازی خواهد شد.

او با تاکید بر این که ایران از تحریم‌ها استقبال نمی‌کند اما از آن به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد، گفت: با سازماندهی مراکز دانشگاهی، فناوری و پژوهشگاهی بسیاری از کالاهایی که تا کنون مورد تحریم قرار گرفته‌اند در داخل ساخته و تست شده است.

وی با اذعان به این که تحریم‌ها موجب تاخیر در راه‌انداز ی و تکمیل پروژه‌های نفتی خواهد شد، گفت: با وجود این که بعضی از کالاهای مورد نیاز پروژه‌های صنعت نفت پیش از این به خارج از کشور سفارش داده شده بود اما به دلیل تحریم‌ها امکان دریافت آنها وجود ندارد مجبور به ساخت دوباره آنها در داخل شده‌ایم.

تولید یک میلیون بشکه نفت از غرب کارون

وزیر نفت با تاکید بر این که توسعه صنعت نفت با اتکاء بر نیروی داخلی انجام خواهد شد،‌گفت: میدان نفتی غرب کارون با سرمایه‌گذاری خارجی با هدف تولید یک میلیون بشکه نفت در روز در حال انجام است.

دلیل تحریم‌های جدید، کاهش اتکاء بودجه 92 به نفت است

قاسمی با اشاره به این که در بودجه سال 92 اتکاء کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت کاهش یافته است، یکی از دلایل اعمال تحریم‌های جدید همین موضوع دانست و گفت: آمار نشان می‌دهد که در یکی دو سال اخیر صادرات غیر نفتی کشور افزایش یافته است.

وزیر دولت دهم با اشاره به این که شرکتهای معتبر نفتی مانند شل و توتال بعد از اجرای تحریم‌ها پروژه‌های صنعت نفت ایران را رها کردند و رفتند، گفت: بر همین اساس وزارت نفت پیمانکاران داخلی را که آمادگی حضور در پروژه‌های صنعت نفت را نداشتند، آموزش داد به طوری که هم اکنون 17 فاز میدان گازی پارس جنوبی توسط آنها در حال اجراست. به گفته قاسمی پیمانکاران داخلی اکنون به پیمانکاران بین‌المللی تبدیل شده‌اند.

ایران در سال 93 صادر کننده عمده بنزین می‌شود

وی با اشاره به این که یکی از تحریم‌های غرب علیه کشور عدم واردات بنزین بود، گفت: توانستیم این تحریم‌ها را نیز با اجرای پروژه‌های بنزین سازی و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها دور بزنیم به طوری که علاوه بر این که کیفیت فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به کشورهای منطقه بسیار بالاست هم اکنون ایران صادر کننده سوخت جت، گازوئیل و نفت کوره نیز محسوب می‌شود.

وزیر نفت با اعلام این که بزرگترین پالایشگاه کشور در بندرعباس (ستاره خلیج فارس) اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: در صورت راه‌اندازی این طرح پالایشگاهی ایران به صادر کننده عمده بنزین تبدیل خواهد شد.

به گفته قاسمی همسایگان ایران مهمترین بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی کشور محسوب می‌شوند.

مذاکره با کشورهای همسایه برای صادرات گاز

وی از مذاکره با کشورهای همسایه برای صادرات گاز تولیدی کشور و بستن قرارداد با آنها خبر داد و گفت: در آینده‌ی نزدیک سبد درآمدی کشور از نفت به گاز تبدیل خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به این که 70 واحد پتروشیمی در حال ساخت است، گفت: در صورت ساخت این تعداد واحد پتروشیمی ظرفیت محصولات این واحدها از 60 میلیون تن کنونی به 100 میلیون تن خواهد رسید.


ویدیو : روایت وزیر نفت از شیوه های تحریم ایران