در بازار ارز چه می گذرد؟ : تک نرخی شدن ارز هدفی که هنوز دسترسی به آن ممکن نشده ...


تک نرخی شدن ارز هدفی که هنوز دسترسی به آن ممکن نشده است.قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر آرامشی نسبی را پشت سر گذاشته است و نوسانات خود را حول 3 هزار 240 تومان ادامه می دهد. خبرآنلاین: تک نرخی شدن ارز هدفی که هنوز دسترسی به آن ممکن نشده است.

قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر آرامشی نسبی را پشت سر گذاشته است و نوسانات خود را حول 3 هزار 240 تومان ادامه می دهد.

طی دو هفته گذشته با توجه به پیگیری مذاکرات هسته ای تا حدودی بازار ارز از آرامش ماه های اخیر خود فاصله گرفت و همزمان با برگزاری اجلاس سازمان ملل و انتشار اخبار مذاکرات هسته ای نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت به همین دلیل بهای دلار که حول 3 هزار و 170 تومان نوسان می کرد به کانال 3 هزار و 200 تومانی وارد شد.

رئیس کل بانک مرکزی اما در این شرایط به فعالان اقتصادی اطمینان داد که کنترل بازار ارز در اختیار بانک مرکزی است و آرامش در بازار حاکم خواهد بود. کاهش دامنه نوسانات ارز طی یک سال اخیر تاثیر چشمگیری در تصمیم گیری فعالان اقتصادی داشته است هرچند که همچنان تک نرخی شدن ارز هدفی است که بانک مرکزی موفق به دستیابی آن نشده است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی از قیمت دلار طی 5 ماه نخست امسال نیز نشان از آرامش نسبی در این بازار دارد. طبق این برآورد دامنه نوسانات محدود شده است.

آمار و ارقام بانک مرکزی از نرخ ارز در فروردین تا پایان مرداد ماه سال جاری نشان می دهد که متوسط قیمت دلار در این پنج ماه به 3188 تومان رسیده که مقایسه این نرخ با متوسط قیمت در همین مدت زمانی در سال گذشته بیانگر ریزش 200 تومانی قیمت است.

متوسط نرخ دلار در پنج ماه ابتدایی سال 1392 حدود 3412 تومان بود که با توجه به آرامش و ثبات نسبی که در طول یک سال گذشته در بازار آزاد ارز ایجاد شده اکنون و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به 3188 تومان رسیده است.

اما در پنج ماه اول سال 1393 نوسان نرخ دلار به حدود 200 تومان هم رسیده به طوری که حداقل متوسط قیمت در فروردین 3099 تومان و حداکثر آن در اردیبهشت ماه حدود 3294 تومان بوده است.

براین اساس بزرگترین جهش میانگین نرخ دلار برای امسال در فاصله دو ماه ابتدایی رخ داده و در خرداد با کمی کاهش از 3294 تومان به 3258 تومان می رسد این در حالی است که این نرخ در ادامه نیز با کاهش همراه بوده و به 3141 تومان در تیرماه و 3130 تومان در مرداد ماه رسیده است.

در مجموع از سال 1364 تا پایان مردادماه 1393 نرخ دلار از 61 تومان به 3130 تومان افزایش یافته که بیانگر رشد بیش از 50 برابری است.


ویدیو : در بازار ارز چه می گذرد؟