تمرین روان شناسی: شخصیت منفی ذهن‌تان را بیرون كنید : همه آدم ها در ذهن شان ...


همه آدم ها در ذهن شان هم شخصیت منفی دارند وهم مثبت اماحالا وقت آن است كه شخصیت منفی ذهن‌تان را بیرون كنید. ممكن است شما هم مانند اغلب آدم‌ها گاهی با خودتان حرف بزنید، بحث كنید، نتیجه بگیرید و حتی مشاجره كنید. صحبت‌های درونی موضوعی است كه اغلب آدم‌ها تجربه‌اش می‌كنند. اغلب آدم‌ها در ذهن‌شان یك شخصیت مثبت و یك شخصیت منفی دارند كه گاهی برای ایجاد تعادل در تصمیم‌های‌شان دست به دست هم می‌دهند و گاهی هم علیه هم بسیج می‌شوند و زندگی‌شان را به هم می‌ریزند اما شما با انجام چند تمرین می‌توانید شخصیت منفی ذهن‌تان را رام كنید و آن را برای گرفتن تصمیمات منطقی به خدمت بگیرید. پس اگر فكر می‌كنید آماده جنگیدن با دیو درون‌تان هستید با ما همراه شوید.



تمرین شماره یك

دفتر خاطرات‌تان را  بردارید

یك روز را برای انجام این تمرین انتخاب كنید؛ روزی كه نه در آن قرار است كار خاص و مهمی انجام دهید و نه موضوع غم انگیزی برای بررسی‌ در پیرامون‌تان وجود دارد. سعی كنید آرام‌ترین روزتان را برای این كار انتخاب كنید و در شرایطی باشید كه كسی مزاحم انجام تمرین‌تان نشود. دفترچه خاطرات یا حتی یك ورق كاغذ را مقابل‌تان بگذارید و سعی كنید تمام قرارهایی كه با خودتان گذاشته‌اید را بنویسید. هر چند ساعت یك‌بار دفتر را بردارید و به جملاتی كه نوشته‌اید نگاه كنید. در این ساعت‌ها چقدر موفق بوده‌اید و تا چه اندازه توانسته‌اید مكالمات درونی و افكارتان را كنترل كنید؟
بعد از این‌كه مدتی این تمرین را انجام دادید خواهید توانست بدون مراجعه ساعت به ساعت به نوشته‌های‌تان ذهن‌تان را كنترل كنید و هوشیارانه جملاتی كه به‌خودتان می‌گویید را بررسی كنید.



تمرین شماره 2

خودتان را در یك موقعیت مهم تصور كنید

تصور كنید فردا صبح قرار است در یك سمینار مهم شركت كنید. تمام همكاران و روسا در آن جلسه حضور دارند و شما باید آمادگی بالایی برای ارائه مطالب و پاسخگویی به آنها داشته باشید. حالا شب قبل از این نشست بزرگ است و در تاریكی شب روی تخت خواب‌تان دراز كشیده‌اید. چه جملاتی را در مورد برنامه فردا به‌خود می‌گویید؟ چقدر زمان ببرد مهم نیست. شما باید صادقانه و بادقت به این مكالمات توجه كنید. اگر احساس می‌كنید افكار منفی پیاپی در ذهن‌تان چرخ می‌زنند و شما را آشفته می‌كنند، خوابیدن را فراموش كنید و با خودتان گفت‌و‌گو كنید. شما باید برای آرام كردن ذهن‌تان و دور كردن این افكار منفی به آن جملات پاسخ دهید. مهم نیست ساعت چند است، یك قلم و كاغذ در دست‌تان بگیرید. تمامی پاسخ‌های‌تان را یادداشت كنید اما هرگز در نوشتن‌شان خودسانسوری نكنید. حالا كمی آرام‌تر شده‌اید و توانسته‌اید گوشه منفی ذهن‌تان را سرجایش بنشانید و آرام بخوابید.



تمرین شماره 3

نوشته‌های قبلی را مرور كنید

در نخستین فرصتی كه برای‌تان پیش آمده نوشته‌های دو تمرین قبل را كنار هم بگذارید و بررسی كنید. سعی كنید زمانی را انتخاب كنید كه هم تمركز كافی برای این كار داشته باشید و هم فرصت لازم. چه موضوعاتی در این دو نوشته مشترك هستند؛ این موضوعات مشترك مشكلاتی هستند كه هر روز در ذهن‌تان به آنها برمی‌خورید پس باید جدی‌تر از دیگر موارد با آنها برخورد كنید و راهی برای جلو بردن‌شان پیدا كنید. نوشتن را فراموش نكنید. سعی نكنید منطق‌تان را در ذهن‌تان نگه دارید بلكه آن را روی كاغذ بیاورید. حالا شما فهرستی از این موضوعات مشترك دارید و وقت آن است كه راهی مناسب برای از میان بردن‌شان هم پیدا كنید.



نکته : در زمانی كه به تمامی این نوشته‌ها نگاه می‌كنید، سعی كنید به این سوال هم پاسخ دهید: «در روز چطور دوستی برای خودتان هستید؟»



تمرین شماره 4

خودتان را محك بزنید

بعد از بررسی 2 نوشته، باید خودتان را محك بزنید. موضوعاتی كه در كاغذ‌ها نوشته‌اید را ارزیابی كنید. چه حال و هوایی داشته‌اند؟ آیا مثبت بوده‌اند یا پر از ناامیدی و حتی خشم؟ اگر مثبت بوده‌اند، آیا عقلانی هم بوده‌اند؟ آیا محدوده وسیعی از این نوشته‌ها پر است از افكار خشن و كینه‌جویانه؟ یا سرشار است از تفكرات مثبت و‌گاه رویایی و غیرواقعی؟ مواردی كه در نوشته‌تان به طرز واضحی مثبت یا منفی رده‌بندی می‌شوند را با علائم جداگانه مشخص كنید. می‌توانید از ماژیك‌هایی با رنگ‌های متفاوت كمك بگیرید و این موضوعات را دسته‌بندی كنید. همین‌طور می‌توانید مواردی را كه در حال حاضر از نظرتان منطقی یا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسند، مشخص كنید و چند دقیقه‌ای به آنها فكر كنید. با این تقسیم‌بندی تا حدودی بهتر می‌توانید خودتان و ذهن‌تان را بشناسید و درك كنید بیشتر چه گفت‌و‌گوهایی را در مغزتان می‌گذرانید. چقدر با روزهای قبل تفاوت كرده‌اید و چقدر بر نوشته‌های قبلی‌تان پافشاری می‌كنید؟



تمرین شماره 5

چقدر موفق بوده‌اید؟

بهتر است بار دیگر به تمرین‌های شماره یك و 2 برگردید. متن‌هایی كه نوشته‌اید را دوباره بررسی كنید. چقدر بر مكالمات ذهنی‌تان كنترل داشته‌اید و چقدر این گفت‌و‌گو‌ها خارج از كنترل شما به دنیای واقعی و بیرونی زندگی‌تان راه پیدا كرده‌اند؟ آیا توانسته‌اید یك كینه آنی را در حد یك تفكر نگه دارید یا اینكه آن مكالمه ذهنی واكنشی نادرست را در دنیای واقعی زندگی‌تان به همراه آورده است؟ شما تا چه اندازه توانسته‌اید این تفكرات را سركوب كنید و آنها را با افكار بهتری جایگزین كنید و تا چه اندازه در این ماجرا هیجانی عمل كرده و خودتان را علیه خود تحریك كرده‌اید؟ جواب‌های‌تان را بنویسید. این پنجمین كاغذی است كه براساس تفكرات ذهنی‌تان روی آن یادداشت می‌كنید. خسته نشوید و این كار را بی‌فایده ندانید؛ تنها یك قدم دیگر برای رام‌‌كردن ذهن سركش‌تان باقی مانده است.



تمرین شماره 6

دوست خوبی برای خودتان بوده‌اید؟


درست در زمانی كه به تمامی این نوشته‌ها نگاه می‌كنید، سعی كنید به این سوال هم پاسخ دهید: «در طول روز چطور دوستی برای خودتان هستید؟» اگر شما دوستی هستید كه نكات منفی تمرین یك و 2 را در گوشتان زمزمه می‌كند، آیا زمان آن نیست كه كمی تغییر كنید.
به این فكر كنید كه چطور دوستی باید برای خودتان باشید؟ شما كسی هستید كه هر روز و هر لحظه با ذهن‌تان صحبت می‌كند و این‌كه دوست خوبی برای خود باشید می‌تواند بیشتر از هرچیز دیگری در زندگی شما تاثیر‌گذار‌ باشد.
بار دیگر از خود بپرسید. چطور دوستی باید برای خودم باشم؟ آیا تمام مدت دنیا را برای خود مسموم و آلوده جلوه می‌دهم یا این‌كه نكاتی كه در ذهن‌تان به‌خود گوشزد می‌كنید، منطقی و آرامش‌بخش است؟ آیا دوستی هستید كه زندگی را برای‌تان مثبت جلوه می‌دهد یا مدام در ذهن‌تان زمزمه می‌كند كه «تو نمی‌توانی؟!» سعی كنید در زمانی كه خود را قضاوت می‌كنید جانبداری نكنید. شما مقابل خودتان و بی‌حضور فرد دیگر ارزیابی می‌شوید و قاضی این دادگاه هم كسی جز خودتان نیست. پس طفره نروید و سعی كنید تا آنجا كه ممكن است، صادق باشید.



تمرین شماره 7

حالا قضاوت كنید

حالا وقت آن است كه خودتان را قضاوت كنید.با خودتان صادق باشید و به این سوالات جواب دهید.
1.آیا شما با قدرت به صدای درونی‌تان گوش می‌دهید؟ سعی كنید به یاد بیاورید كه چه زمانی بوده و در چه موقعیتی قرار داشته‌اید.
2. آیا زندگی واقعی شما و آنچه از خود بروز می‌دهید و همین‌طور شخصیت اجتماعی‌تان در تقابل با افكار،  ارزش‌ها‌، اعتقادات و تعریف‌هایی قرار دارد كه برای زندگی خود
ساخته‌اید؟
3. آیا امروز، درست در همین لحظه می‌توانید با جزئیات شرح دهید كه چه كسی هستید؟ به این سوال با دقت فكر و سعی كنید خودتان را آن‌طور كه می‌شناسید به‌خود معرفی كنید. چه چیزهایی را در مورد خودتان هنوز نمی‌دانید؟

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو : تمرین روان شناسی: شخصیت منفی ذهن‌تان را بیرون كنید