انگشت هــای پر دردسـر! : از فرافکنی رسایی تا تکذیب مصباحی مقدم/انگشت هــای ...



اثر انگشت , انگشت شست , انگشت سبابه

از فرافکنی رسایی تا تکذیب مصباحی مقدم/انگشت هــای پر دردسـر!

اگر این رویه قانونی است که رسایی در محاجه خود آن را آورده است چرا ایشان در موارد قبلی پیرامون انگشت نگاری از ورزشکاران آن جنجال ها را بپا کرده و درزمینه سیاست خارجی اصطکاک ایجاد می کرد؟

 انگشت نگاری همواره موضعی پر جنجال در عرصه سیاسی بوده و واکنش های مختلفی را در برداشته است. ذهنیت عمومی نسبت به موضوع انگشت نگاری ازآن رو حساس است که در طول سالیان متمادی این عمل در خصوص متهمین و مجرمین به انجام می رسیده و با توجه به این پیش فرض بدیهیست که به هنگام انگشت نگاری واکنش سلبی و منفی به انجام برسد.

نکته جالب توجه در این میانه آنست که در سال های آغازینی که دولت های مختلف از این راهکار برای تایید ورود و شناسایی اتباع خارجی برای اجازه حضور در کشورشان استفاده می کردند، به دلیل عدم فراگیری و آن ذهنیت ها که وصف آن رفت، واکنش های تند واعتراضی رنگ و بوی جدی داشت اما در سال های اخیر با ورود تکنولوژی های پیشرفته و فراگیرتر شدن این اقدام در کشورهای مختلف و همچنین بسط دایره شمول اتباع خارجی که قصد ورود به کشورها را داشتند به ملیت های مختلف این موضوع با حساسیت های کمتری روبرو شد و از آنجا که اقدام متقابل برای کشورها محفوظ بوده و از سوی دیگر این قانون مصوب و رسمی کشور مقصد بود، بتدریج جنجال ها و واکنش ها پیرامون این نکته فروکش کرد.

در کشور ما نیز موضوع انگشت نگاری هر از گاهی و شاید بیشتر از جاهای دیگر صحنه سیاسی را پر تلاطم می کرد. طیف راست های تندرو از منتقدین پروپاقرص این فعل و انفعالات بودند و همواره با انتقاد از دولت های وقت پیرامون انگشت نگاری ورزشکاران ملی واکنش های شدید نشان می دادند.

همگان به یاد دارند که حمید رسایی نماینده عضو جبهه پایداری از منتقدین بی فروکاست انگشت نگاری از ملی پوشان کشورمان بود و در خصوص سفر تیم ملی کشتی به آمریکا و انگشت نگاری آنان اعتراضات پردامنه و شدیدی را به انجام رساند.

اما دو روز پیش خبر جالبی روی خروجی رسانه های مختلف قرار گرفت، حمید رسایی نماینده مجلس؛ در سفارت آلمان و در کشور خودمان انگشت نگاری شد! البته منابع خبری هم زمان از یک نماینده مجلس دیگر یعنی مصباحی مقدم نیز نام برده بوده و عنوان کرده بودند که این دو برای سفر تبلیغی در ایام محرم، قصد ورود به آلمان را داشتند و جهت اخذ ویزا به این کار اقدام ورزیده اند.

با توجه به سوابق واکنش های رسایی به این موضوع انتظار می رفت که وی سریعا دست به تکذیب خبر برده و موضوع را منتفی کند اما او با ارسال یاداشتی به رجا نیوز ضمن تایید این خبر دلایل خود را برای این اقدام آورده است.

همانطور که در ابتدای نوشتار آورده شد این یک اقدام عادی و قانونی در کشورهای غربی است و شاید نتوان ایرادی را بر مرتکب این عمل وارد دانست همانطور که خود رسایی هم در یادداشت توضیحی اش گفته است که با گفتگو با مسئولین وزارت خارجه متوجه شده که این یک رویه متداول و طبیعی است و از همین رو دست به این اقدام زده است اما با توجه به مشی سیاسی و شعارهای مطروحه توسط رسایی در ادوار مختلف چند نکته قابل توجه و شایسته تامل است.


اگر این رویه قانونی است که رسایی در محاجه خود آن را آورده است چرا ایشان در موارد قبلی پیرامون انگشت نگاری از ورزشکاران آن جنجال ها را بپا کرده و درزمینه سیاست خارجی اصطکاک ایجاد می کرد؟

رسایی معترض انگشت نگاری ورزشکاران در خاک کشور خارجی می شد اما چگونه او که نماینده مجلس محسوب شده و شان سیاسی دارد حاضر شده در خاک کشور خودمان انگشت نگاری شود؟به زبان ساده میان ماه من تا ماه گردون فاصله از زمین تا آسمان است.

شاید جناب رسایی بفرمایند این قانون آن کشور است و گریزی از آن نیست که اینگونه هم گفته اند. اما از ایشان باید پرسید که چه لزومی برای کشور و منافع آن داشت که ایشان برای کار تبلیغاتی در ایام محرم به آلمان بروند و اینگونه نیز؟ ایشان می تواند بگویند که این یک اقدام شخصی بوده اما باید به ایشان معروض داشت که وی یک شخصیت حقوقی را هم با خود دارد و بدیهی است اقدامش درر این چارچوب تاثیر گذار است.

نکته جالب توجه دیگر آنکه ایشان برای اقناع توده های طیف فکری همراهش شرحیه نگاشته که با ماشین مخصوص و از در سفارت وارد شده و بعد هم با جناب سفیر دیدار داشته و ....

ما در واقع نمی گوییم این اقدام وفق عرف قانونی آن کشورها محل ایراد است اما برای آقای رسایی و طیف فکری ایشان با آن برون نمایی های رفتاری و شعاری بدیهیست که این اقدام ناپسند بوده و این شاخ و برگ های اعلامی هم چیزی جز رفع و رجوع ناشیانه و توجیح ناپذیر این اقدام نیست.

در واقع باید گفت این دوستان منتقد که در سیاست خارجی مو را از ماست کشیده و به هر فعل و انفعالی ایراد می گیرند چرا باید اینگونه اقدام کنند و چنین سخن بگویند.

نکته جالب توجه آنکه حجت الاسلام مصباحی مقدم ساعاتی پیش در گفت و گو با خانه ملت حضور خودش را در چنین فعل و انفعالی از اساس تکذیب کرده و عنوان داشت که نه قصد سفر داشته و نه به سفارت آلمان رفته است و با این اوصاف شاید بتوان گفت خبر واصله ای هم که در ابتدا انعکاس یافته به نحوی تنظیم شده که با ایجاد یک شریک و همراه بار انتقادات از دوش رسایی برداشته شود .....

کاش همانگونه که درخصوص صداقت در عرصه دیپلماسی این روزها مانورهای مختلفی از سوی این طیف فکری داده می شود در عمل هم اقدامات صداقت گونه ای به منصه ظهور می رسید ....  
/خرداد

 


ویدیو : انگشت هــای پر دردسـر!