اخبار جدید از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه : تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان ...


تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند كه آرام آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود. خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه گفت: برای ما مهم است كه وقتی هموطنان‌مان گرفتار می‌شوند تمام سعی و تلاش خود را به كار بگیریم و وظیفه خود می‌دانیم تا آنجا كه امكان دارد عزیزان‌مان كه در سوریه ربوده‌ شده‌اند را از بند اسارت رها كنیم.

علی‌اكبر صالحی كه پس از دیدارش با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه و در مسیر بازگشت به تهران با خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد موضوعات مورد مذاكره در این سفر خاطرنشان كرد: پیرو مذاكره تلفنی با داوود اوغلو درباره ربوده شدن 40 نفر از بهترین عزیزان كشورمان كه زائر حرم حضرت زینب در سوریه بودند این سفر انجام شد.

برای ما مهم است كه وقتی هموطنان ما گرفتار می‌شوند تمام سعی و تلاش خود را به كار بگیریم و وظیفه خود می‌دانیم تا آنجا كه امكان دارد این عزیزان را از بند اسارت رها كنیم.


 وی افزود: با توجه به شرایط ویژه سوریه و ارتباطاتی كه دوستان تركیه با معارضین در سوریه دارند، با مقامات ترك به تفصیل صحبت كردیم و با مقامات قطر نیز گفت‌وگویی داشته‌ایم.

امیدواریم همان‌گونه كه با كمك دوستان ترك ما توانستیم افراد دیگری كه پیش از این در سوریه ربوده شده بودند را از بند اسارت نجات دهیم این بار هم این درخواست را داشتیم و آنها قول دادند كه تمام تلاش خود را به كار گیرند كه این موضوع به نتیجه برسد.


وزیر امور خارجه كشورمان در عین حال گفت: البته گروه‌های معارضین در سوریه اقسام مختلفی دارند و یكپارچه نیستند. انتظار نداریم كه نفوذ كشوری مثل تركیه به مفهوم این باشد كه به تمامی معارضین دسترسی دارد. به هر حال آنها قول دادند كه تمام تلاش‌شان را به كار گیرند و وزیر خارجه تركیه تاكید كرد كه شهروندان ایرانی را مانند شهروندان خود می‌دانیم.

 وی افزود:‌ با توجه به اینكه در ماه مبارك رمضان قرار داریم و گروگان‌گیران و گروگان‌ها هر دو مسلمان هستند و بنا به دلایلی بحران‌ها و مسائلی پیش آمده است به كسانی كه هموطنان ما را در اسارت خود دارند از طریق رسانه‌ها پیام می‌فرستیم و تاكید می‌كنیم با توجه به قرار داشتن در این ایام مبارك و به ویژه لیالی‌ قدر از باب اخوت اسلامی اقدام لازم را در جهت رهایی این هموطنان عزیزمان انجام دهند.

 صالحی گفت: بسیار صریح و واضح در مورد وضعیت این افراد صحبت كردیم و اخبار منتشر شده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تكذیب كردیم و شرح دادیم كه برای مدتی بود كه زائرین به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی كه دمشق آرام شد مجددا آغاز به اعزام زائرین كردیم و بازنشستگان ادارات مختلف از سپاه و وزارتخانه‌های دیگر به نوبت در لیست زائران قرار گرفتند و عشق و شور ایرانی‌ها به اهل بیت (ع) آنقدر زیاد است كه ما نمی‌توانیم مانع اقبال مردم به زیارت عتبات شویم.

 به هر حال تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند كه آرام آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود.


 رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان گفت: خوشبختانه در فیلمی كه در مورد این افراد پخش شده است شاهد هستیم كه این افراد زائر بوده‌اند و هیچ وسیله دیگری غیر از لباس و وسائل شخصی و كارت‌های شناسنایی به همراه نداشتند. این افراد بین زینبیه و فرودگاه بازداشت شدند و ورود پاسپورت آنها نیز مشخص است. این گروه سه اتوبوس بوده‌‌اند كه دو اتوبوس به فرودگاه منتقل شدند .

 وی گفت: تمام این موارد به تفصیل بررسی و روشن شد و گفته شد كه راننده‌ای كه مسوول اتوبوس سوم بوده است یك باره به فرعی می‌رود و این اتفاق رخ می‌دهد.

ایران آمادگی میزبانی معارضان را در ایران دارد و می‌خواهد معارضان در ایران در كنار یكدیگر بنشینند و با دولت سوریه صحبت كنند. با دولت سوریه نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و آنها آمادگی خود را اعلام كرده‌اند.

 صالحی همچنین گفت كه با همتای ترك خود در مورد بحران سوریه نیز گفت‌وگو كرده است و افزود: ما به دنبال نفی خشونت هستیم و گفت‌‌وگوی ملی در سوریه را دنبال می‌كنیم. تاكید كردیم ایران آمادگی میزبانی معارضان را در ایران دارد و می‌خواهد معارضان در ایران در كنار یكدیگر بنشینند و با دولت سوریه صحبت كنند.

با دولت سوریه نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و آنها آمادگی خود را اعلام كرده‌اند. به هر حال از دوستان ترك خود خواستیم كه با برخی از گروه‌های معارضین كه در تركیه هستند گفت‌وگو داشته باشند و آنها را تشویق كنند كه در میزبانی كه در آینده از معارضین خواهیم داشت به تهران سفر كنند.

 آنها از این مساله استقبال كردند و ما امیدواریم دو كشور نقش‌آفرین در منطقه تركیه و ایران بتوانند با همكاری و هماهنگی یكدیگر این منطقه مهم خاورمیانه را كه دستخوش تحولاتی شده است به گونه‌ای مدیریت كنند كه به طور طبیعی تحولات به پیش رود و امری خارج از اراده كشورهای منطقه بر كشورهای این منطقه تحمیل نشود.


 وزیر امور خارجه كشورمان گفت: در مورد روابط دوجانبه نیز با داوو اوغلو مذاكراتی داشته‌ است و تاكید كرد روابط ما و تركیه بسیار خوب است و در حوزه‌های مختلف ‌در بهترین شرایط هستیم.

انتظار داریم روابط عمیق‌تر و گسترده‌تر از آنچه كه در حال حاضر است بشود. روابط ما و تركیه قطعا مستقل از برخی اختلاف‌نظرهایی است كه ممكن است با یكدیگر در مورد برخی مسائل داشته باشیم.

ممكن است درباره برخی مسائل بین‌المللی اختلافاتی وجود داشته باشد اما هیچ اثر منفی بر روابط دوجانبه نخواهد گذاشت. به هر حال دولتمردان تركیه علاقه فراوانی به همتایان خود در ایران دارند و ما نیز دولتی كه در تركیه روی كار است را دولتی شایسته و لایق و دلسوز برای ملت خود می‌دانیم.


 وی با بیان اینكه این سفر بسیار به‌موقع و مفید بود، اظهار كرد: مقامات تركیه از برخی اظهارنظرهایی كه در ایران شده بود گلایه‌هایی داشتند. باید گفت هیچ مقام تركیه و مسئولین حكومتی هیچگاه موضعی منفی راجع به ایران نداشته‌اند.

 درست است كه امروز آقای اردوغان با توجه به برخی اظهارنظرهایی كه در ایران شده بود واكنشی نشان دادند اما تا به امروز چنین اظهاراتی را نداشتیم. خواهش ما از عزیزان مسوول در رده‌ها و سطوح مختلف این است كه رعایت برخی مسائل و جنبه‌های مختلف را داشته باشند.


 صالحی تاكید كرد: انتظار و هدف ما این است كه زمینه‌های وحدت، اتحاد و همگرایی ایجاد شود نه اینكه شرایطی ایجاد شود كه این همگرایی به واگرایی منجر شود.

 رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان گفت: امیدواریم خداوند گشایشی حاصل كند كه هر چه زودتر این عزیزان ایرانی از بند اسارت رها شوند. ضمن اینكه در چند روز گذشته نامه‌هایی نوشته‌ایم و امروز این نامه‌ها به دبیركل سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب و همچنین صلیب سرخ بین‌الملل ارسال می‌شود و انتظار داریم مجموعه نهادهای بین‌المللی و دولت‌های دوست در منطقه به سهم خود اقدام لازم را در تسریع رهایی‌ بخشیدن این عزیزان از بند اسارت انجام دهند.

در دو سه روز آینده آقای قشقاوی معاون كنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از كشور به طرابلس سفر خواهد كرد و مساله امدادگران ربوده شده در لیبی را پیگیری می‌كند.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در خصوص پیگیری سرنوشت هفت امدادگر كشورمان كه در لیبی توسط گروه‌های انقلابی این كشور در اسارت به سر می‌برند، گفت: در دو سه روز آینده آقای قشقاوی معاون كنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از كشور به طرابلس سفر خواهد كرد و این مساله را پیگیری می‌كند.

 صالحی گفت: مطمئن هستیم كه حال این افراد خوب است و در سلامت به سر می‌برند. در حال انجام رایزنی‌ها از طرق مختلف هستیم كه این عزیزان هر چه زودتر به ایران بازگردند. در سفر آقای قشقاوی رایزنی همه‌جانبه‌ای در این باره انجام می‌شود.

 وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر خواسته ربایدگان این افراد درباره میانجی‌گری ایران بین لیبی و عراق برای آزادی زندانیان لیبیایی گفت: این خواسته دخالت در امور داخلی كشورهای دیگر محسوب می‌شود. آنها می‌خواهند لیبیایی‌های زندانی در عراق رها شوند. این مساله‌ای است كه به دولت عراق مربوط می‌شود.

 وی افزود: ما به عزیزان لیبیایی بسیار كمك كرده‌ایم. ایران جزء اولین كشورهایی بود كه پس از توقف جنگ به لیبی متخصص فرستاد در حوزه مین‌زدایی و استفاده از دست و پاهای مصنوعی و كمك‌های امدادی فعالیت كرده است. تعداد زیادی از لیبیایی‌ها برای مراجعه به ایران آمدند و این افرادی كه در حال حاضر در اسارت هستند پزشك و امدادگر و متخصصین دست و پاهای مصنوعی هستند.

 من از این افراد تعجب می‌كنم كه با افرادی كه بدون هیچ چشم‌داشتی برای خدمت به لیبی سفر كرده‌اند چنین برخوردی می‌شود. ما هیچگاه به لیبیایی‌ها نگفتیم می‌خواهیم قراردادهایی در مورد موضوعات مختلف ببندیم و برخلاف غربی‌ها كه به دنبال قراردادهای نفتی و تجاری هستند چنین مسائلی را نخواسته‌ایم.

حتی برخی كشورهای منطقه نیز اینگونه در لیبی ظاهر شدند در صورتی كه ما هیچ چیزی جز خدمت‌رسانی نخواستیم. ما از افرادی كه این عزیزان ما را در لیبی در بند خود دارند می‌خواهیم این افراد را هر چه زودتر از بند خود رها كنند و امیدواریم شاهد بازگشت هر چه زودتر عزیزان ایرانی‌مان كه در لیبی هستند به تهران باشیم.


 صالحی بامداد امروز (چهارشنبه) پس از سفر كوتاه به آنكارا و دیدار با وزیر خارجه وارد تهران شد.    


ویدیو : اخبار جدید از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه