اجرای سناریوی اصلاح "قیمت آب و برق"/هیچ تالابی در سایه "ارومیه" فراموش نمی شود :



ماشین اصلاح سایه روشن زدن , دریاچه ارومیه , سایه 45

اجرای سناریوی اصلاح "قیمت آب و برق"/هیچ تالابی در سایه "ارومیه" فراموش نمی شود

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مانند همه سازمان ها و نهادهای اجرایی سناریوها و برنامه هایی را برای اصلاح قیمت آب و برق ارائه می کند.

چیت‌چیان در حاشیه مراسم مبادله رسمی قراردادهای مشارکتی بخش آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران، گفت: مصرف آب با توجه به رشد جمعیت و توسعه صنایع، رو به افزایش است در حالی که منابع  آب محدود است.
 
وی با بیان اینکه عمده اقدامات برای مهار و استحصال آب صورت گرفته، افزود:  92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و تنها راه پیش روی ما مدیریت مصرف آب در کشور است.

چیت چیان ادامه داد: باید با مدیریت تقاضا و بالابردن راندمان بازده نیازهای آینده را پاسخ بدهیم تا بحران را پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو گفت: باید عمده منابع آبی مناطق مرزی را مهار کینم که این امر نیز در حال انجام است.

وی در خصوص روش های امتیاز دهی سرمایه گذاران، افزود: حمایت ها و مقرارتی از نظر تامین تسهیلات بخش خصوصی در صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: با هماهنگی مسولان بانک ها گشایش ال سی و ارائه خدمات فنی به این بخش از جمله اقدامات این وزرات خانه به شمار می رود.

چیت چیان، از تبدیل اعتبارات استانی به اعتبارات ملی خبرداد و گفت: با این تبدیل اعتبارات می‌توان مدیریت بهتری برای منابع آب داشته باشیم، البته تقسیم این اعتبارات به عهده استانداران است و وزارت نیرو کنترل مستقیم برای آن نخواهد داشت.

وی گفت: طی دو سال با اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت نیرو 5 میلیون نفر از ساکنان روستاها تحت پوشش مجتمع‌های آب‌رسانی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، تبدیل اعتبارات استانی به اعتبارات ملی منع قانونی ندارد.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته کارگروه دریاچه ارومیه، گفت: تا 27 مهرماه سال جاری کارگروه تمام کارشناسی های صورت گرفته را جمع بندی و به هیئت دولت ارائه خواهد کرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: فقط درباره دریاچه ارومیه صحبت نمی شود و سایر تالابها فراموش شده نیستند برای آن ها نیز در فکر چاره هستیم این امر جزء وظایف این وزارتخانه است.

وی تاکید کرد: به لحاظ اینکه دریاچه ارومیه حجم بزرگی دارد و سطح آن وسیع و یکی از بزرگترین دریاچه های داخلی کشور محسوب می شود از این جهت بیشتر مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نگرانی دیگر درباره دریاچه ارومیه این است، که به دلیل شوری دریاچه نمک باقی مانده و در اثر خشکی  آسیب های زیست محیطی جدی ایجاد می کند به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

چیت چیان ادامه داد: روش هایی که برای نجات دریاچه ارومیه اتخاذ می شود تقریبا در تالابهای دیگر نیز عملی خواهد شد.

وی افزود: تغییر الگوی آبیاری، تغییر الگوی کشت و جلوگیری از برداشت آب های بی رویه و غیرقانونی از منابع آب سطحی و زیرزمینی اقداماتی است که باید اجرا شود.

وزیر نیرو درباره اصلاح تعرفه های آب و برق نیز گفت: مسیر پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه  دنبال می شود و قرار است که تا برنامه پنجم قیمت حامل های انرژی به قیمت واقعی برسد، دولت در این زمینه در حال چاره جویی و ستاد و کارگروه هایی در این بخش تشکیل شد.

وی اظهارداشت: وزارت نیرو مانند همه سازمان ها و نهادهای اجرایی سناریوها و برنامه هایی را برای اصلاح قیمت آب و برق ارائه می کند.

وی همچنین از تشکیل اولین جلسه شورای عالی آب در دولت یازدهم خبر داد و اظهار داشت: عصر امروز این نشست درباره بررسی مسائل مدیریت منابع آب تشکیل می شود و وزارت نیرو پیشنهادهای روشنی برای این شورا در نظر گرفته است که ارائه می شود.

وی همچنین از تشكیل سه اتاق فكر آب، برق و اقتصاد آب و برق در وزارت نیرو در آینده نزدیك خبر داد و خاطرنشان کرد: برای انجام این امر باید از تمام ظرفیت‌های فكری، دانش، تجربه و سرمایه‌های كشور استفاده شود./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو : اجرای سناریوی اصلاح "قیمت آب و برق"/هیچ تالابی در سایه "ارومیه" فراموش نمی شود