آقای بازیگر: دوست نداشتم خانه ام برج شود : موزه عزت ا... انتظامی آخرین مراحل ...


موزه عزت ا... انتظامی آخرین مراحل آماده سازی را پشت سر می گذارد. آقای بازیگر ترجیح داد منزلی را که سال ها در آن زندگی کرده بود جای برج تبدیل به موزه شود. مکانی فرهنگی که جای خالی اش در منطقه شمیرانات به شدت محسوس بود. بانی فیلم: موزه عزت ا... انتظامی آخرین مراحل آماده سازی را پشت سر می گذارد. آقای بازیگر ترجیح داد منزلی را که سال ها در آن زندگی کرده بود جای برج تبدیل به موزه شود. مکانی فرهنگی که جای خالی اش در منطقه شمیرانات به شدت محسوس بود.

با عزت ا... انتظامی یک روز پیش از آنکه برای انجام عمل جراحی به بیمارستان برود، در محل موزه گفت و گویی انجام دادیم که متن آن را پیش رو دارید.

چه شد که تصمیم گرفتید منزلتان را تبدیل به فضایی فرهنگی کنید؟ ایده ایجاد موزه انتظامی از کجا آمد؟

من 40 سال در این خانه زندگی کردم. بعد از بازی در فیلم «گاو» به این خانه آمدم.

یعنی سال 48.

48، سال اکران «گاو» بود. فیلم سال 47 ساخته شد و همان موقع اینجا را خریدم. از قدیم عاشق طبیعت و درخت بودم و این خانه پر از درخت بود. تمام این کوچه، پر از باغ بود و با آنچه که الان می بینید خیلی تفاوت داشت.

در این سال ها خیلی ها به من گفتند که حاضرند خانه را تبدیل به ساختمانی چند طبقه کنند و دو طبقه هم به من بدهند. اتفاقی که الان در تهران زیاد می افتد و خانه های باصفای قدیمی، جای خودشان را به ساختمان های نوساز چند طبقه می دهند.

دوست نداشتم این کار را بکنم. دلم می خواست این خانه، در محله ای که چهل سال در آن زندگی کردم، یادگار بماند. فکرم این بود که بشود خانه را به موزه تبدیل کرد که فضاهای فرهنگی داشته باشد و این آرزوی من برآورده شد.

همیشه می گفتم خلاف جوانمردی است خانه ای که سال ها در آن برای نقش آفرینی هایم تمرین کردم، تبدیل به برج شود.

دوست داشتم خانه ام ادای من را در بیاورد و خوشبختانه الان این اتفاق افتاده است.

بخصوص اینکه در منطقه شمیران، چنین فضای فرهنگی ای وجود ندارد و در واقع موزه می تواند پاسخ گوی نیازهای فرهنگی منطقه هم باشد. اینجا الان سالنی دارد که 92 تا صندلی دارد و می شود در آن تئاتر اجرا کرد. بسیار سالن زیبایی شده و آقای بهرز غریب پور با وسواس و هنرمندی این سالن را طراحی کرده است. می شود در این سالن هم تئاتر روی صحنه برد و هم موسیقی اجرا کرد. هنوز این سالن راه نیفتاده. انشاء ا... وقتی راه افتاد پیس هایی در اینجا اجرا می شود که آثار قابل قبول و خوبی باشند.

وسایل شخصی شما هم قاعدتاً باید در موزه قرار بگیرند.

کتاب هایم را در اختیار خانه هنرمندان گذاشته بودم که الان تعدادی از آنها را به خانه خودم آورده ام. یک مقدار هم عکس هایم هست که می تواند در موزه مورد استفاده قرار بگیرد. آقای غریب پور طراحی قشنگی برای موزه انجام داده اند. اسامی تمام هنرپیشه ها از دوره قاجاریه تا امروز را در اینجا ثبت کرده و به نظرم در کل این مکان الان وجهه خوبی به عنوان موزه دارد. امکان نمایش قسمت هایی از فیلم هایی که من بازی کردم در اینجا وجود دارد. خانم غزاله سلطانی هم فیلم هایی تهیه کرده که در موزه پخش می شود.

یکی از قسمت های جالب موزه، بخش کافی شاپ است که طراحی زیبایی هم دارد.

بله مدیریت این کافی شاپ را نوه ام گلنوش انتظامی برعهده دارد. این هم انتخاب من بود برای اینکه حالت خانوادگی پیدا کند. مردمی که به موزه عزت ا... انتظامی می آیند در این قسمت هم با کافی شاپی مواجه می شوند که اداره و مدیریت آن را گلنوش انتظامی عهده دار شده است. این هم به نظرم ارزشمند است.

از نقش شهرداری هم در راه اندازی موزه برایمان بگوئید؟

شهرداری لطف کرده و خیلی کمک کرده. آقای مجید جوزانی به عنوان نماینده شهرداری در اینجا حضور دارد و باید کار را از پیمانکار تحویل بگیرد. هنوز صد در صد کار تحویل داده نشده و  اینجا همچنان   قدری کار دارد.

به هر حال فکرهایی وجود دارد که هنوز قطعی نشده. مثلاً در مورد همین فضای کافی شاپ، نوه ام فکرهایی دارد که باید با آقای غریب پور توافق صورت بگیرد. به هر حال این کافی شاپ را گلنوش از شهرداری اجاره کرده است و نظرهایی دارد که با تعامل کار پیش می رود و به مرور این فضا تکمیل می شود.

حساسیتی که شما در طول فعالیت هنری تان داشتید به نوعی به موزه هم تعمیم داده شده.

دلم می خواهد که این طور باشد. مردمی که به موزه انتظامی می آیند انتظاراتی دارند که علاقمندم رضایت مخاطبان برآورده شود. همه حساسیت ها هم برای شکیل تر شدن این مجموعه است.

بازخوردهای اولیه نشان دهنده این نکته است که این موزه مکان فرهنگی آبرومندی شده. آقای ایازی معاون شهردار که به اینجا آمده بود می گفت چنین مجموعه ای واقعاً برای این منطقه فوق العاده است چون از قلهک به بالا ما چنین مکان فرهنگی ای نداشته ایم و موزه می تواند یکی از شاخصه های منطقه شمیران باشد.

جوایز شما در موزه سینما قرار دارد. آیا جوایز دیگری هم هست که به موزه خودتان انتقال پیدا کند؟

بله اسناد، عکس ها و جوایز دیگری هم هست که در اختیار دوستان قرار گرفته. الان بخشی از آنها در یک انبار قرار دارد و وقتی موزه تکمیل شد به اینجا منتقل می شود.

یک مقدار وسایلم را از انبار خانه هنرمندان تحویل گرفته ام و آنها را خانه مجید گذاشته ام و بخشی هم به صورت امانت در اختیار دوستان است که به محض تکمیل موزه به اینجا آورده می شوند.


ویدیو : آقای بازیگر: دوست نداشتم خانه ام برج شود