چطور بفهمیم شخصی به حرف‌های‌مان گوش می‌دهد؟ : نشانه‌هایی وجود دارند كه با آن‌ها ...


نشانه‌هایی وجود دارند كه با آن‌ها متوجه می‌شویم مخاطب‌مان حرف‌های‌مان را می‌شنود

چطور بفهمیم پسری دوستمان دارد , چطور بفهمیم درایور مودم نصب است , چطور بفهمیم در حوزه ی کاری ما چه کلماتی بیشتر سرچ می d8 b

پادشا:  ما انسان‌ها با 2 گوش برای شنیدن به دنیا می‌آییم اما متاسفانه كمتر از گوش‌های‌مان برای شنیدن حرف‌های دیگران استفاده می‌كنیم! آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است كه هنگام صحبت كردن با كسی حس كنید به حرف‌های‌تان توجه نمی‌كند؟ تشخیص این‌كه كسی به حرف‌تان توجه می‌كند یا نه، بسیار ساده است. تصور كنید با دوست‌تان در حال صحبت هستید و او به شما نگاه نمی‌كند یا به كسی سلام می‌كنید ولی بی‌توجه از كنار شما رد می‌شود. بی‌شك اینگونه موارد برای همه ما پیش آمده است. در این موقعیت‌ها به این‌كه نادیده گرفته شده‌اید توجه نكنید و به صحبت خود ادامه دهید. همیشه این بی‌توجهی به معنی بی‌احترامی به شما نیست، زیرا معمولا مسائلی وجود دارد كه ذهن افراد را درگیر خود می‌كند و در كنترل فرد نیست. نگران نباشید. راه‌های بسیاری وجود دارد تا مطمئن شوید كه دیگران واقعا به شما گوش می‌دهند.



حالت بدن

حالت بدن افراد به‌خوبی میزان توجه آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر حین صحبت‌تان به چشمان‌تان نگاه نمی‌كنند، احتمالا به شما توجه ندارند البته زمانی كه از كسی انتقاد می‌كنید، حالت طبیعی این است كه از روی شرم به شما نگاه نكند و سر خود را پایین بیندازد. بنابراین این مورد را نباید با بی‌توجهی اشتباه بگیرید. افرادی كه به حرف‌های شما توجه دارند، معمولا به نشانه توجه به شما، گهگاهی سر خود را تكان می‌دهند یا اگر در حالت نشسته هستند، بدن خود را قدری به جلو خم می‌كنند.



كلمات تكراری نشانه خوبی نیست

استفاده از صوت‌هایی مانند «آهان» یا كلمه‌هایی مانند «بله» از سوی مخاطب به‌خوبی نشان می‌دهد، مخاطب به صحبت شما تا چه اندازه توجه دارد. اگر مخاطب صوت یا كلمه‌ای را چند بار به نشانه توجه داشتن یا تایید، تكرار كند ممكن است به حرف شما توجه لازم را نداشته باشد. چون معمولا كسانی كه به درستی به سخن شما توجه می‌كنند از صوت‌ها و كلمه‌های متفاوتی استفاده می‌كنند. همچنین گاهی افراد گفته شما را دوباره به زبان خود بیان می‌كنند و این از دیگر نشانه‌های درست گوش دادن است. در اینگونه موارد كاملا مطمئن باشید كه همه حواس مخاطب به شماست.



جواب‌های غیرمنتظره

 در احوال‌پرسی به جای جواب‌های همیشگی و كلیشه‌ای مانند «خوبم، ممنون» جوابی جدید و دور از انتظار بدهید، مثل «خیلی خوب نیستم». اگر به صحبت شما توجه كرده باشند دلیل خوب نبودن‌تان را جویا می‌شوند یا از شما می‌خواهند كه صحبت‌تان را تكرار كنید. در غیر این صورت مكالمه به پایان می‌رسد و شما درك می‌كنید به حرف شما توجه نكرده‌اند. همین مسئله درباره بحث‌های گروهی نیز صادق است. برای این‌كه حین گفت‌وگو از توجه دیگران به‌خود مطمئن شوید، می‌توانید جمله‌ای بی‌ارتباط با موضوع گفت‌وگو بیان كنید تا عكس‌العمل آن‌ها را ببینید. اگر توجه‌شان به شما بود با تعجب به شما نگاه می‌كنند و می‌خواهند ارتباط آن جمله را با موضوع بدانند اما اگر بدون هیچ واكنشی به گفت‌وگو ادامه دادند، مطمئن باشید به صحبت‌های قبلی‌تان گوش نكرده‌اند و در افكار خود غرق بوده‌اند.



سوال‌های ناگهانی

راه دیگر این است كه مخاطب‌تان را با سوال‌های ناگهانی غافلگیر كنید. معمولا اگر به حرف شما گوش نداده باشند، متوجه سوال شما نمی‌شوند و از شما می‌خواهند سوال را دوباره تكرار كنید یا سكوت می‌كنند. البته سكوت كردن برای كسانی كه در بیشتر اوقات ساكت و خجالتی هستند، نشانه بی‌توجهی نیست. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید بخشی از گفته قبلی شما را تكرار كنند. اگر صحبت‌های قبلی شما را اصلا به خاطر نداشتند به این معناست كه به شما گوش نداده‌‌اند.



شوخ باشید

كاری كه در سخنرانی‌ها برای جلب توجه مخاطب می‌توانید انجام دهید، این است كه در نحوه شروع سخنرانی و انتخاب كلمه‌ها دقت و حساسیت به خرج دهید اما هر كسی باید روش مخصوص خود را پیدا كند. وقتی حس می‌كنید مخاطبان توجه كافی به شما ندارند، انتخاب كلمه یا عبارتی غیرمعمول، زیبا و گاهی طنزآمیز به شما كمك می‌كند كه تشخیص دهید چه كسانی به شما توجه كافی دارند.

از به كارگیری روش‌های بالا برای تشخیص این‌كه دیگران به حرف‌تان گوش می‌دهند یا نه، هراس نداشته باشید. همیشه به واكنش‌های مخاطبان دقت كنید تا بتوانید متوجه شوید كه آیا آن‌ها به حرف‌تان توجه دارند یا نه و نیز از روش‌های متفاوتی برای جلب توجه دیگران استفاده كنید. اگر معمولا در شرایطی قرار می‌گیرید كه دیگران به حرف شما توجه ندارند و روش‌های ذكرشده برای شما كارساز نبوده است، بهتر است نوع صحبت كردن خود را بررسی و اصلاح كنید.


ویدیو : چطور بفهمیم شخصی به حرف‌های‌مان گوش می‌دهد؟