چراغ قرمز پسر حافظ اسد به تلاش چندساله کشورهای غربی-عربی :    اخبار بین الملل ...



فرش قرمز جشن حافظ , فرش قرمز حافظ , شعر حافظ در مورد تلاش

 

 اخبار بین الملل - چراغ قرمز پسر حافظ اسد به تلاش چندساله کشورهای غربی-عربی/ سوریه 14 سال پس از ریاست جمهوری «بشار اسد»

بشار اسد پس از گذشته 14 سال از تکیه‌اش بر کرسی ریاست جمهوری سوریه، برخلاف خواست و تلاش چند ماه اخیر کشورهای غربی-عربی، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت‌نام کرد تا سوریه در 13 خرداد آینده پس از نزدیک به 4 سال جنگ و درگیری برای ادامه حیات سیاسی خود تصمیم‌گیری کند.

به گزارش نامه نیوز، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه روز گذشته (دوشنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه که قرار است 13 خرداد آینده برگزار شود، ثبت نام کرد. دادگاه عالی قانون اساسی سوریه به صلاحیت ثبت‌نام کنندگان برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه رسیدگی می‌کند.

این برای نخستین بار پس از شروع جنگ داخلی در سوریه است که صندوق‌های رای در سوریه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور برپا می‌شوند. همچنین برای نخستین بار پس از اصلاح قانون اساسی سوریه است که بیش از یک نفر می‌تواند برای حضور در سمت ریاست جمهوری سوریه نامزد شود و در فرایند رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.  بر اساس اصلاح قانون اساسی سوریه در سال 90، به احزاب سوری حق فعالیت رسمی و آزادانه داده شد. این در حالی است که پیش از آن تنها حزب «بعث» به ریاست «بشار اسد» حق فعالیت رسمی در سوریه را داشت.

انتخابات ریاست جمهوری اما در حالی قرار است در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ (۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی) در سوریه برگزار شود که این کشور طی سال‌های اخیر دست خوش تحولات و حوادث مختلف و دردناکی بوده است. در سال 2011 میلادی پس از آنکه موجی از اعتراضات مدنی کشورهای عربی شمال آفریقا را درنوردید و حکومت‌های خودکامه و دیکتاتور را در کشورهای مصر، تونس و لیبی به زیر کشید، کشور سوریه نیز با موجی از اعتراضات داخلی همراه شد.

اعتراضاتی که هرچند در آغاز مدنی بود اما در ادامه به بهانه‌ای برای حضور گروه‌های تروریستی و افراطی در این کشور و تقابل با مردم و دولت اسد منجر شد.  شرایط بحرانی سوریه اما به عرصه‌ی تاخت و تاز کشورهای غربی و عربی برای ضربه زدن به یکی از محورهای مقاومت و از متحدان ایران و حزب الله در منطقه تبدیل شد. در نتیجه این بحران داخلی در سوریه، هزاران نفر کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر به خارج از این کشور و به ویژه به همسایگان سوریه مهاجرت کنند.

بر همین اساس، دو سال اول بحران سوریه با حمایت تمام قد کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی از گروه‌های تروریستی در سوریه در مقابل اسد که منجر به دو تکه شدن این کشور گردید، سپری شد؛ در این بین ایران و حزب‌الله نیز از حمایت از حکومت اسد فروگذار نکردنn.

با ادامه یافتن این درگیری‌ها و مقاومت حکومت اسد اما معادلات غربی و عربی که با شکست مواجه شده بود تغییر یافت تا زمین بازی در این کشور تغییر پیدا کند. کشورهای مخالف حکومت اسد که تا آن زمان خواستار سرنگونی دولت اسد بودند دیگر به عدم نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری نیز راضی شده بودند.

بر همین اساس، کشورهای غربی و عربی کنفرانسی با عنوان «دوستان سوریه» در ژنو سوئیس برگزار کردند تا به راه حلی در زمینه بحران سوریه و خروج این کشور از بحران دست پیدا کنند. در کنفرانس ژنو یک که در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۲ بیانیه مشترکی صادر شد که در آن آمده است: در هرگونه راه‌حل سیاسی در خصوص سوریه نکات ذیل باید منظور شود: تعیین چشم اندازی که تمام مردم سوریه در آن سهیم باشند، تعیین گام‌های مشخص بر اساس یک جدول زمانی قاطع برای تحقق چشم انداز مورد بحث، ایجاد یک نهاد حکومت انتقالی با قدرت کامل اجرایی که اعضای دولت و نمایندگان مخالفان در آن شرکت داشته باشند و بر اساس رضایت دو طرف تشکیل شده باشد، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه چند حزبی برای قانون اساسی جدید است. بر این اساس کنفرانس ژنو یک تنها با صدور این بیانیه و بدون نتیجه خاصی در خصوص مردم سوریه به پایان رسید.

تنش و بحران در سوریه اما در سال 2013  شدت گرفت؛ حمله شیمیایی در نزدیکی روستایی در نزدیکی دمشق حکومت بشار اسد را در مظان اتهام قرار داد تا این کشور در آستانه حمله نظامی آمریکا و متحدانش قرار بگیرد. رایزنی و دیپلماسی کشورهای منطقه در نهایت واشنگتن را از تصمیمش عقب راند. در ۲۷ سپتامبر سال 2013، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه ۲۱۱۸ را تصویب کرد که در آن درخواست شده تا نیمه سال ۲۰۱۴، زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه تخریب یا برچیده شود.

در این قطعنامه همچنین خواسته شده که هر چه زودتر یک کنفرانس بین‌المللی در باره سوریه تشکیل شود تا مفاد "اعلامیه ژنو" را به اجرا گذارد. از تمام جناح‌های سوری نیز خواسته شده که به طور جدی و سازنده در این راه گام بردارند و "متعهد به دست یابی به صلح و ثبات" شوند.

کنفرانس ژنو دو نیز در حالی برگزار شد که تمای اطراف با شرط پذیرفتن بیانیه ژنو یک می بایست در این نشست حضور پیدا می کردند. ایران اما در واپسین روزهای مانده تا برگزاری این نشست برخلاف نظر آمریکا و عربستان از سوی سازمان ملل متحد دعوت شد. دعوتی که 48 ساعت پس از آن از سوی بان کی مون و با تاکید ایران بر نپذیرفتن مفاد ژنو یک پس گرفته شد تا واشنگتن و ریاض و همینطور گروه های مخالف اسد حرف خود را به کرسی نشانده و سازمان ملل را به نهادی منفعل و فاقد ساختاری مستقل تبدیل کنند. در نهایت کنفرانس ژنو 2 سوریه هم برگزار و بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به پایان رسید تا بحران در سوریه و کشتار و خونریزی در این کشور عربی وارد فاز جدیدی شود.

اکنون در روزهایی که اخبار ضد و نقیضی از احتمال استعفای «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه به گوش می رسد، سوریه خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 آماده می‌کند. با توجه تلاش همه جانبه غربی و عربی برای عدم نامزدی اسد در انتخابات ریاست جمهوری، بشار اسد اما روز دوشنبه با حضور در دادگاه قانون اساسی سوریه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و از مردم خواست تا برای نشان دادن شادی خود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

بشار اسد تاکنون تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ادوار گذشته بود. وی در همه‌پرسی ریاست‌جمهوری سوریه که در ۶ خرداد ۱۳۸۶ (۲۷ مهٔ ۲۰۰۷ (میلادی) برگزار شد، با رای ۹۸٪ رای‌دهندگان مجددا به این سمت انتخاب شد. بشار اسد در سال 2000 پس از مرگ پدرش، حافظ اسد، رئیس جمهوری پیشین سوریه به این سمت انتخاب شد.

تاکنون سه نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثبت نام کرده اند. «سوسن حداد» و «ماهر السید» نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام کردند. ماهر السید نماینده پارلمان سوریه و متولد سال 1968 در حلب است. «حسان عبدالله النوری» چهارمین کسی است که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سوریه تاکنون ثبت نام کرده است. النوری متولد سال 1960 دمشق و دارای درجه دکتری در مدیریت عمومی از دانشگاه ˈجان اف کندیˈ آمریکا است. النوری اکنون رییس ˈابتکار عمل ملی اداره و تغییردر سوریهˈ است.

بر این اساس، ثبت نام کنندگان برای حضور در رقابت های انتخاباتی سوریه باید حمایت دست کم 35 نماینده مجلس سوریه را جلب کند. طبق قانون، هر یک از نمایندگان تنها می توانند از یک نامزد حمایت کنند. نام نویسی از متقاضیان شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سوریه از روز سه شنبه گذشته آغاز شد و تا 10 روز دیگر نیز ادامه دارد. انتخابات تنها در بخش های از سوریه که در اختیار حکومت این کشور است برگزار می شود.

طبق اعلام رییس مجلس سوریه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور 3 ژوئن (13 خرداد ماه سالجاری ) برگزار خواهد شد. این انتخابات برای شهروندان مقیم خارج از سوریه در سفارتخانه های سوریه در روز 28 مه (7 خرداد) برگزار خواهد شد.
 اخبار بین الملل - نامه نیوز


ویدیو : چراغ قرمز پسر حافظ اسد به تلاش چندساله کشورهای غربی-عربی