پشت پرده كم‌فروشی‌های اینترنتی چیست؟ : شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه با ...


شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه با وجود داشتن اینترنت پرسرعت گاه در باز كردن برخی سایت‌ها یا ای‌میل‌، سرعت لازم را نداشته باشید و حتی ای‌میل‌ها و یا صفحات اینترنتی‌تان هم باز نشود كم فروشی در اینترنت از مفاهیمی است كه اگرچه نمی‌توان زمان دقیق طرح آن در جامعه را بررسی كرد اما به هر حال چند سالی است كه به یكی از دغدغه‌های كاربران اینترنت و فعالان این عرصه تبدیل شده است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه با وجود داشتن اینترنت پرسرعت گاه در باز كردن برخی سایت‌ها یا ای‌میل‌، سرعت لازم را نداشته باشید و حتی ای‌میل‌ها و یا صفحات اینترنتی‌تان هم باز نشود. در چنین وضعیتی یكی از بحث‌هایی كه مطرح می‌شود موضوع كم فروشی اینترنت است چرا كه شما هزینه خدماتی با سرعت بالا را پرداخت كرده‌اید و در مقابل با كندی اینترنت مواجهید.

*كم فروشی یا مشكل پهنای باند؟

در این میان گاه مشكلات پهنای باند كشور هم به گردن شركت‌های ارائه كننده اینترنت افتاده و گناه مشكل پهنای باند به پای كم فروشی شركت‌های اینترنتی حساب شده است این در حالی است كه شركت‌های ارائه كننده اینترنت و مسوولان صنفی این بخش این موضوع را قبول نداشته و بر این باورند كه شركت‌ها اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برند.

* چه كسی مقصر است؟

از سوی دیگر فعالان این بخش از مشخص نبودن مصادیق كم فروشی و عدم ارائه مستندات برای آنها گله‌مندند و بر این باورند كه كم فروشی یك موضوع كلی است و باید مشخص شود با چه خط كشی آن را اندازه‌گیری می‌كنند.

اما در توزیع اینترنت سه لایه زیرساخت، مخابرات و شركت‌های ارائه‌كننده خدمات اینترنتی (PAP)ها فعالیت دارند و اگر زماین مشكلی در زمینه توزیع وجود داشته باشد لازم است هر سه لایه مورد بررسی قرار گیرند.

علاوه بر این در تمام این سال‌ها از سوی مقامات مختلف مسوول تاكید شده است كه درصورت مشاهده كم فروشی در شركت‌ها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با آن‌ها برخورد خواهد كرد و كابران می‌توانند در صورت مواجهه با چنین مشكلی تخلفات را گزارش دهند تا با شركت‌های ارائه كننده برخورد شود. با این حال طی سال‌‌های اخیر مورد جدی‌ در این زمنیه نبوده و شاید شنیده نشده باشد كه شركتی به دلیل كم فروشی تعطیل شده باشد.

** مخابرات هم نقش دارد؟

اما در برهه‌ای از زمان، فعالان صنوف رایانه‌یی كشور پای مخابرات را هم به این موضوع باز كرده و ضمن انتقاد از قرار گرفتن مجوز خرید اینترنت از خارج به مخابرات از كم فروشی‌های مخابراتی یاد كردند.

اواخر سال 86 رییس وقت كمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی در این زمینه  گفت: بارها بر این موضوع تاكید كرده‌ایم كه برخلاف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت باید گیت وی را در اختیار خود بگیرد و این در حالی است كه در شرایط فعلی مخابرات خرید اینترنت از خارج از كشور را به دست گرفته است.

ناصر علی سعادت در آن زمان اظهار كرد: كم‌فروشی مخابرات در ارائه خدمات مرتبط با اینترنت، كاهش سرعت و كیفیت در این سرویس را موجب شده است. به طور مشخص فعلا امكانات اینترنت كشور هم یك منشا دارد و آن مخابرات است اما مخابرات كشور در حال حاضر جوابگوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده و تمام شركت‌ها در این زمینه با مشكل مواجهند و شكایت دارند.

به گفته او كیفیت پهنای باندی كه در سال 86 مخابرات به ISP و ISDP‌ها می‌فروخت، حداقل 30 تا 40 درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی خود كه به آنها فروخته شده بود.

سعادت همچنین گفته بود: علی‌رغم اینكه متولیان دولتی از پی محدودیت بودن میزان پهنای باند كشور و امكان واگذاری آنها به هر ایرانی در هر جای كشور و به هر میزان سخن می‌‌گویند، در پاسخ به انتظار شركت‌های اینترنتی نه تنها هیچ پهنای باند اضافه‌ای جهت ارائه وجود ندارد بلكه همان مقداری هم كه قبلا واگذار شده به لحاظ كیفی و كمی در پایین‌ترین وضعیت ممكن قرار دارد. البته چند ماهی پس از این صحبت‌ها، محمد سلیمانی - وزیر وقت ارتباطات - تاكید كرده بود كه طرح بحث كم‌فروشی و گلایه‌های كاربران در این زمینه كاملا به جا است.

** كم‌فروشی را چگونه تشخیص دهیم؟

نكته دیگری كه در ارتباط با كم‌فروشی‌های اینترنتی وجود دارد آن است كه از چه راهی می‌توان سرعت خدمات ارائه شده را اندازه گرفت تا بتوانیم دریابیم آیا كم‌فروشی صورت می‌گیرد یا خیر. در این زمینه مدتی است سازمان فناوری اطلاعات نرم‌افزار سنجش سرعت را طراحی كرده و بر روی سایت مركز مدیریت توسعه ملی اینترنت (؟) قرار داده است كه اگرچه این نرم‌افزار همچنان در مرحله آزمایشی است اما به هر حال به عنوان مرجعی برای سنجش سرعت سایت‌ها به كار گرفته شود.

** كار كار شركت‌های غیرقانونی است

سال گذشته نیز دبیر انجمن شركت‌های اینترنتی در گفت‌وگویی با ایسنا كم‌فروشی توسط شركت‌های اینترنتی را امری غیرممكن دانسته و گفته بود: ممكن است این كار توسط شركت‌های غیرمجاز و غیرقانونی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند صورت بگیرد.

علیرضا علمی در این باره گفته بود: طبیعی است شركتی كه پهنای باند با سرعت 512 كیلو را از شركت زیرساخت با قیمت حدود 130 هزار تومان خریداری و آن را ماهیانه 10 تا 15 هزار تومان به كاربر عرضه می‌كند باید آن را به اشتراك بگذارد. البته در این میان گاه شاهدیم كه برخی شركت‌ها پهنای باند را بیش از میزان استاندارد به اشتراك می‌گذارند و این موضوع در برخی موارد مشكل‌ساز می‌شود.

دبیر انجمن شركت‌های اینترنتی همچنین اظهار كرده بود: اگر این پهنای باند میان چهار كاربر به اشتراك گذاشته شود مناسب است اما هر چه این میزان بیشتر شود سرعت اینترنت كاهش خواهد یافت و به همین دلیل است كه سرعت اینترنت در نیمه‌های شب افزایش یافته در حوالی ظهر و ساعات كاری كاهش می‌یابد.

** پایان این قصه كجاست؟!

اما در آخرین اظهارات رسمی صورت گرفته، وزیر ارتباطات كشور اواخر سال گذشته از تشدید برخورد با كم‌فروشان اینترنتی خبر داد و گفت: بنا داریم نظارت در این زمینه را بیشتر كنیم اما امیدواریم كار به برخوردهای حقوقی و قضایی نكشد و موضوع حل شود.

حال با توجه به این صحبت‌ها باید مدتی دیگر هم منتظر ماند تا پس از چندین سال مشخص شود كه آیا كاربران می‌توانند با اطمینان خاطر از میزان و كیفیت خدمات مشتری شركت‌های اینترنتی شوند یا ...


ویدیو : پشت پرده كم‌فروشی‌های اینترنتی چیست؟