پای سیب كیكـی : ابتدا كره را بیرون یخچال گذاشته تا به دمای محیط برسد. آرد، ...


ابتدا كره را بیرون یخچال گذاشته تا به دمای محیط برسد. آرد، پودر شكر و پودر بادام را داخل كاسه‌ای گود می ریزیم...



مواد لازم:

  • كره: 200 گرم  
  • آرد: 350 گرم  
  • پودر شكر: 50 گرم  
  • پودر بادام: 50 گرم  
  • تخم‌مرغ: یك عدد  
  • وانیل یا دارچین: یك قاشق چای‌خوری  
 مواد لازم برای داخل پای 
  • سیب زرد: 2 عدد درشت 
  • دارچین: 2 قاشق چای‌خوری 
  • شكر: 100 گرم 
  • پودر بادام: 50 گرم




1 - ابتدا كره را بیرون یخچال گذاشته تا به دمای محیط برسد. آرد، پودر شكر و پودر بادام را داخل كاسه‌ای گود می ریزیم . درصورتی‌كه بخواهیم با همزن مواد را خمیر كنیم داخل كاسه همزن می‌ریزیم. برای این كه خمیر را داخل همزن درست كنیم از پره‌ بادبزنی همزن استفاده می کنیم، در غیراین‌صورت ،داخل كاسه‌ای ریخته و با نوك انگشتان مواد خمیر را به خورد یكدیگر می‌دهیم. كره را میان مواد خشك گذاشته و شروع به همزدن مواد می‌كنیم.

2 - آنقدر مواد را هم می‌زنیم تا به شكل ماسه‌ای یا پودری (همانطور كه در تصویر می‌بینید) درآید. اگر مواد خمیر شد حتما دمای كره زیاد بوده یا اینكه مقداری از كره ذوب شده است. برای این‌كار از كره خنك ولی كاملا نرم استفاده می كنیم. مایعات را همراه تخم‌مرغ و وانیل داخل كاسه‌ای دیگر ریخته و با همزن دستی به هم می‌زنیم تا كاملا یكدست شوند. سپس به مواد پودری اضافه می‌كنیم و همه را توسط همزن یا دست به هم می‌زنیم تا خمیر شوند.

3 - خمیر حاصل را خیلی ورز نمی‌دهیم كه روغن بیندازد، وقتی به شكلی رسید كه در تصویر مشاهده می‌كنید آن را به شكل گلوله در آورده و داخل كیسه نایلونی قرار می‌دهیم و به‌مدت یك ساعت داخل یخچال قرار می‌دهیم تا خمیر استراحت كند. خمیر را دوباره یك ساعت دیگر از یخچال بیرون می‌گذاریم تا به دمای محیط برسد.

4 - آن‌را به شكل گرد و كاملا منظم توسط وردنه روی سطح آردپاشی شده پهن می‌كنیم.

5 - قالب مورد نظر را كمی چربمی کنیم و برای گذاشتن خمیر آماده می کنیم. من در اینجا از قالب استیل به شكل سیب استفاده كرده‌ام. خمیر را دور وردنه پیچیده و روی وردنه پهن می‌كنیم. لبه‌های خمیر را وردنه می‌زنیم تا اضافات آن جدا شود.

6 - توسط یك چنگال یا یك وسیله مخصوص همانطور كه در تصویر می‌بینید روی خمیر تعدادی حفره ایجاد می‌كنیم تا وقتی خمیر پای در فر می‌پزد پف نكند.

7 - سیب‌ها را به شكل پره پرتقال بسیار نازك برش داده، پودر بادام، دارچین و شكر را به آن اضافه كرده و نیم‌ساعت كنار می‌گذاریم تا شكر ذوب شده و سس دارچینی به خورد سیب‌ها برود.

8 - سیب‌ها را روی خمیر می‌چینیم به‌طوری كه كاملا منظم باشند و خیلی روی یكدیگر قرار نگیرند.

9 - اضافه خمیر را كه از اطراف قالب بریده بودیم، دوباره گلوله كرده، پهن می‌كنیم و روی سیب‌ها به شكل منظم پهن می کنیم.

10 -  روی خمیر را با یك عدد زرده تخم‌مرغ كه داخل آن مقداری زعفران حل‌شده ریخـته‌ایـم، تزئین كرده و به‌مدت یك ساعت روی پنجره وسط كه از قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم كرده‌ایم می‌پزیم.

11-برای تزئین این پای از خمیر مارسیپان استفاده می‌كنیم. خمیر را به رنگ سبز و یك تكه از آن را به رنگ قهوه‌ای رنگ می‌كنیم.

12-از رنگ سبز 2 عدد برگ آماده كرده و قسمت قهوه‌ای را به شكل دم سیب فرم می‌دهیم.


ویدیو : پای سیب كیكـی