واکنش کاخ سفید به بازدید آمانو از پارچین/ ادامه تلاش کنگره برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای :



واکنش رسانه های خارجی به توافق هسته ای , توافق هسته ای , برای سفید شدن پوست

 واکنش کاخ سفید به بازدید آمانو از پارچین و موضع گیری یک سناتور آمریکایی درباره این موضوع، ادامه تلاش جمهوری خواهان کنگره برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران، بررسی توان نظامی رژیم اسرائیل در اقدام احتمالی علیه ایران و ادعای افزایش همکاری ایران و روسیه در حمایت از دولت سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، واکنش دولت آمریکا به دیدار مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از مرکز نظامی پارچین، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد کاخ سفید اعلام کرد شواهدی در این خصوص مشاهده کرده است که ایران در حال همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی پارچین و گزارش آژانس مبنی بر «پیشرفت چشمگیر» در تحقیقات از فعالیت های هسته ای پیشین ایران مدعی شده: «ایران برای مدت زمانی طولانی، در مقابل هر گونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی مقاومت می کرد». وی دیدار آمانو از پارچین را نشانه ای از همکاری ایران با بازرسی های بین المللی دانسته است.

*****

در همین حال، یک سناتور آمریکایی نیز درباره این جریان موضع گیری کرده و نمونه برداری ایرانی ها از مرکز نظامی پارچین به طور مستقل را رد کرد است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، انگوس کینگ، سناتور مستقل ایالت مین و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، نمونه برداری ایرانی ها را از پارچین اقدامی بی معنی دانست. وی اظهار داشته: «مسئله به این سادگی ها نیست. آژانس بین المللی انرژی اتمی تکنیک های راستی آزمایی دارد که به آن ها اطمینان دهد  نمونه ها بی عیب هستند. مسئله به این سادگی نیست که آن ها (ایرانی ها) نمونه ها را بردارند و به آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهند».

*****

در مطلبی دیگر درباره موضوع هسته ای ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از ادامه تلاش جمهوری خواهان آمریکا علیه توافق هسته ای ایران با وجود ناکامی آن ها در رد این توافق خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد توافق هسته ای ایران را باید تمام شده دانست؛ اما مخالفان این توافق هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند. کنگره آمریکا آمادگی تصویب قانونی را دارد که به واسطه آن، تحریم های اعمال شده علیه ایران ابقا شود یا بر عکس، این توافق که به عقیده برخی از قانونگذاران به نفع یک کشور حامی تروریسم است، تحکیم و تقویت شود. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، برگزاری مجموعه ای از جلسات استماع را آغاز کرده است که موضوع آنها نقش و راهبرد آمریکا در خاور میانه است. در این جلسات، پیامدهای توافق هسته ای ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

*****

در همین حال و در شرایطی که موضع گیری های مقامات رژیم اسرائیل نیز علیه برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه دارد، پایگاه تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی میزان توافق این رژیم در انجام اقدام نظامی احتمالی علیه ایران پرداخته است. به نوشته این سایت، کارشناسان مسائل نظامی رژیم صهیونیستی و مقامات پیشین این رژیم تصریح کرده‌اند «تل‌آویو» فاقد توانمندی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بمب‌های سنگرشکن علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است. به همین دلیل، وعده‌های واشنگتن برای تحویل این بمب‌ها به رژیم صهیونیستی در میان مقامات ارشد نظامی این رژیم اشتیاق چندانی برنمی‌انگیزد. کارشناسان اشاره می‌کنند اسرائیل بمب‌افکن‌های سنگین مانند «بی- ‌2» یا «بی-53» برای پرتاب بمب سنگرشکن 15 تنی موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» یا MOP را در اختیار ندارد.

*****

اما در ادامه مباحث مربوط به توسعه حضور نظامی روسیه در سوریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی افزایش همکاری روسیه با ایران در سوریه شده است. این روزنامه به نقل از منابعی در آمریکا و کشورهای خاورمیانه می نویسد دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایران، مقامات نظامی و مسئولان امور راهبردی گفت‌وگوهایی بلندپایه در مسکو برای رایزنی درباره حمایت از اسد برگزار کرده‌اند. یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن هنوز از میزان این همکاری‌ها یا هدف آن ها کاملاً اطلاع نیافته است، می‌گوید: «فرض ما این است که تشکیلات نظامی روسیه در سوریه، با هماهنگی ایرانی‌ها انجام می‌شود».


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک   


ویدیو : واکنش کاخ سفید به بازدید آمانو از پارچین/ ادامه تلاش کنگره برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای