نظر هاشمی درباره شبکه‌ های اجتماعی : شاهدیم یك صفحه‌ فیس بوك كه برای مردم هزینه ...


شاهدیم یك صفحه‌ فیس بوك كه برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود كه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یك ویدیو تصویر كه با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود كه به نظر من این امری مبارك برای دنیا است كه گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فكر كنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حركت كنیم شاهد خواهیم بود كه اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناك خواهد بود. خبرگزاری ایسنا: هاشمی رفسنجانی با بیان این كه تحولات منطقه مبارك و مثبت است، گفت: برای نامگذاری و اسم تحولات اخیر در منطقه نباید پافشاری كرد و می‌توان عناوینی مثل بیداری اسلامی، یا بهار عرب و یا انقلاب‌های مردمی را برای آن در نظر گرفت.

آیت‌الله علی‌اكبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای با بیان اینكه تحولات اخیر در منطقه ابعاد مختلف دارد، اظهار كرد: تحولات منطقه هر اسمی می‌تواند داشته باشد؛ چرا كه به هر حال هم بیداری در امت اسلامی است، هم حركت مهمی در دنیای عرب به حساب می‌آ‌ید و هم نوعی تحول در رفتار مردم منطقه است.

وی با اشاره به این كه باید پذیرفت تحولات منطقه‌ اسلامی و آفریقایی تحولات بسیار مهمی در عصر ما هستند، افزود: می‌توان با اطمینان از حالا پیش‌بینی كرد كه در دراز مدت این تحول برای منطقه و دنیا مفید خواهد بود كه البته در این مسیر افت و خیز‌ها و فراز و نشیب‌هایی وجود دارد مثل همه انقلاب‌ها و تحولات دنیا.

هاشمی به عوامل شروع محورهای حركت‌های اخیر در منطقه اشاره كرد و آن را بی‌شباهت به شروع نهضت در ایران ندانست و تصریح كرد: عوامل مهمی در كشورهای منطقه كه انقلاب كرده‌اند وجود دارد؛ مثل آنهایی كه در زمان انقلاب ایران اتفاق افتاد. نارضایتی و خشم مردم هر كشور از حكومت و رژیم حاكم بر آنهاست كه به لحاظ سیاسی دیكتاتوری‌هایی كه جان مردم را به لب رسانده و آنها را از این كه نفعی در كشورشان داشته باشند مایوس كرده است، وجود دارد و به خاطر این كه مردم ساكت هستند و خفه شده‌اند هر جور میل دارند عمل می‌كنند و فساد تا خرخره آنها را گرفتار كرده است.

مردم این كشورها از تبعیض رنج می‌برند، همچنین شاهد وابستگی به قدرتهای خارجی هستند كه باعث حقارت مردم می‌شود.


وی ادامه داد: در حكومتهای دیكتاتوری، چون با مردم سازگار نیستند باید به خارج وابسته شوند. بنابراین قدرتهای مثلث جهانی و دیكتاتوریهای داخلی و سلطه خارجی مثل قیچی هستند كه منافع مردم را قیچی می‌كنند و به ضرر مردم و به نفع رژیم حاكم و سلطه خارجی عمل می‌كنند .

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این كه در كشورهایی كه روحیه دینی دارند بی‌اعتنایی رژیم به دین و عقاید مردم بسیار ناراحت كننده است، افزود: در كشورهای مسلمان منطقه كه انقلاب‌ در آنها رخ داده است تعداد مسلمانان اگر بیشتر از كشور ما نباشد كمتر هم نیست و شاهدیم اگرچه معمولا حاكمان شعار دین می‌دهند و در مراسم دینی حاضر می‌شوند اما بر اساس میل خود شعارهای مذهبی را به نفع سلطه خود تنظیم می‌كنند و همه اینها باعث عصبانیت قشر متدین می‌شود و آنها ناراضی می‌شوند كه از مقدسات هم در جهت كوبیدن و گرفتن روحیه مردم استفاده می‌شود و شاهدیم در ایران و مصر و بسیاری از كشورهای دیگر نیز البته با تفاوتهایی همین اتفاق رخ داد.

هاشمی با اشاره به این كه نقطه مشترك دیگر كشورهای منطقه این است كه احزاب نیرومند در شرایط فعلی در این كشورها شكل نمی‌گیرد، توضیح داد: ممكن است گروههایی مثل رستاخیز و مردم كه در ایران شكل گرفته بود در این كشورها نیز وجود داشته باشد، اما نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب كنند و معمولا آدمهای فرصت‌طلب كه به دنبال قدرت و جایگاه هستند در آنها حضور دارند.

وی با تاكید بر این كه نقطه ضعف جهان اسلام این است كه نمی‌گذارند احزاب در این كشورها شكل بگیرد، گفت: اگر حزب شكل بگیرد ضربه‌گیر رژیم‌ها می‌شود و مردم به تدریج وارد ماجرا می‌شوند، بنابراین دیگر انقلاب، ضرورتی پیدا نمی‌كند و رفورم و اصلاح جلو می‌افتد، اما شاهدیم كه این كشورها نمی‌گذارند اصلاحات اتفاق افتد و تنها تا آنجایی به اصلاحات اجازه می‌دهند كه خودشان می‌خواهند و در چنین شرایطی نیروهای كیفی، سیاسی و فرهیخته عمیقا ناراضی می‌شوند.

هاشمی با بیان این كه وقتی مردم از لحاظ دینی و عقیدتی و به لحاظ منافع ملی آسیب ببینند و عصبانی شوند و به لحاظ سیاسی خود را در حاشیه ببیند؛ یعنی سرنوشت خود را به دست افراد ناصالح و جبار سركوب كننده ببینند، خشم درون مردم متراكم می‌شود و روزی منفجر خواهد شد، گفت: اگر مسیر درست اجازه برای حضور نیروهای صالح و خیرخواه وجود داشته باشد و با حسن نیت به صورت NGO ها و حزب‌های بزرگ اجازه فعالیت داده شود نیاز به انقلاب به وجود نمی‌آ‌ید؛ یعنی قدم به قدم اصلاحات می‌شود و ممكن است آسان‌تر و مفید‌تر از انقلاب و بدون تلفات به راه درست حركت كنند.

وی با بیان این كه ویژگی‌هایی كه به آنها اشاره كردم در همه‌ كشورهای منطقه كه در آنها انقلاب رخ داده است بدون استثنا وجود دارد، افزود: خیلی از كشورها كه در معرض این جریانات هستند و این حالت را دارند در صف انتظار هستند. پس اگر آنها كه جلو افتاده‌اند خوب از آب دربیایند در باقی كشورها نیز شروع می‌شود .

هاشمی با اشاره به پیروزی انقلاب در ایران گفت: انقلاب ایران كه موج بزرگی را با عنوان الله اكبر ایجاد كرد با هزینه‌ آرام اتفاق افتاد كه اثر زیاد در دنیا و منطقه داشت و خیلی زود و به سرعت در جاهایی مثل عراق و افغانستان و سودان و غیره حركت‌هایی ایجاد شد و آنهایی كه می‌دانند چطور رفتار كنند در كشورهای‌شان وزارتخانه‌ها و سازمانهایی مجهز دارند و از تجربه‌ها استفاده می‌ كنند و در این شرایط پاتك خود را شروع كرده و جلوی حركتها را می‌گیرند كه در نهایت اتفاقاتی می‌افتد.

هاشمی با بیان این كه فقر و جهل از خصیصه‌های ملتهای تحت ستم است كه بسیار خطرناك است، گفت: وقتی فقر و مشكلات درمانی زندگی برای مردم وجود داشته باشد و تحلیل اساسی نداشته باشند به صورت صفوف نیروهای پیش‌تاز كه می‌توانند احیاگر باشند در می‌آیند و دیگر تبلیغات رژیم‌ها را نمی‌پذیرند و به آنها اعتماد نمی‌كنند. اینها همه عواملی است كه در این كشورها البته با تفاوتهایی وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره كرد یكی از عواملی كه باید روی آن حساب كرد وجود الگو است و در اینجا انقلاب اسلامی ایران مطرح است چون ایران در منطقه از سایر ملت‌ها جلو بوده و هست كه این به خاطر سوابق طولانی تمدن حضور اسلام و بخصوص مكتب اهل بیت (ع) است و ایرانی‌ها نسبت به كشورهای منطقه در سطح بالاتری هستند. وی با اشاره به این كه مشروطه را ملت ما با كمك روحانیونی كه در نجف مستقر بودند ایجاد كردند، گفت: بعدها تركیه وارد عرصه شد.

پس انقلاب به سبك ایرانی اصلا سابقه نداشت؛ البته در هند علیه استعمار انگلیس نیز انقلابی اتفاق افتاد كه آن هم مردمی بود و با آرامش حركت كرد و در نهایت موفق شدند انگلیس را به زانو درآورند . البته تلفات آنها نسبت به ما خیلی بیشتر بود و سر مبارزین را در برخی از شهرها به همه‌ درختان آویزان كرده بودند تا مردم را بترسانند اما در ایران این طور نشد و علیرغم این كه مشكلات جدی وجود داشت اما آنقدر وسیع نبود كه برخی فكر می‌كنند.


هاشمی با بیان این كه انقلاب ایران الهام بخش است، تصریح كرد:‌ اگر موفق می‌شدیم درست‌تر از آنچه كه عمل می‌شد رفتار می‌كردیم و برخی اشكالات را نداشتیم شاید این انقلاب به سرعت برای دیگر كشورها الهام بخش می‌شد البته در عراق و افغانستان و سودان و غیره این اتفاق افتاد و همین نیروهایی كه امروز كار می‌كنند بعد از انقلاب شكل گرفته‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه باید افتخار كنیم در مسیر تحولات منطقه جمهوری اسلامی به اسم دین، این حركت را آغاز كرده است تصریح كرد: نقش دین در همه‌ حركتها جدی است و طبعا خود ما در مبارزاتی كه داشتیم همه به عنوان اسلام مبارزه نمی‌كردند بلكه عده‌ای از كمونیستها ، عده‌ای از التقاطی‌ها، مجاهدین و ملی‌گرایان بودند كه در نهایت ملی‌گراها به طور مشترك با مذهبی‌ها به پیروزی رسیدند. اما اكثریت بیش از 90 درصد مردم یكجا پیرو امام و روحانیت بودند كه این اتفاق در مشروطه و انقلاب مردمی ما وجود داشت كه مردم حامی روحانیت و مراجع بودند.

هاشمی با اشاره به نقش مراجع در بین مردم به خاطر این كه حرفشان برای مردم حجت است اشاره كرد و گفت: اگر مردم با فتوای مرجع وارد صحنه شوند خیالشان راحت است كه هر صدمه‌ای كه ببینند به حساب خدا است و هدر نرفته و یك گام جهش‌وار به سمت سعادتی كه آن را قبول دارند بر می‌‌دارند. از این جهت در ایران نیروهای مذهبی به تبع روحانیت انقلابی در اكثریت مردم نفوذ داشتند و مردم به همراه روحانیت به میدان آمدند، البته تركیبی از گروههای مختلف وجود داشت اما در بخشهای دیگر عده‌ی زیادی حضور نداشتند كه البته نقش آفرین بودند و نباید آن را نادیده گرفت و در مرحله‌ای همین گروههای مسلح بودند كه تنور مبارزات را گرم نگه داشته بودند .

هاشمی با اشاره به این كه عامل عمده‌ی انفجار اطلاعات كه امروز وجود دارد در زمان انقلاب ما وجود نداشت، تصریح كرد: وقتی قیام عظیم 15 خرداد اتفاق افتاد در دنیا كمتر به این موضوع پرداخته شد و تنها چند كلمه‌ای از حرفهای رژیم در رسانه‌های دنیا منتشر شد اما امروز شاهدیم حتی وقتی یك خبرنگار را زندانی می‌كنند در كل دنیا خبرش پخش می‌شود یعنی هر اتفاقی كه می‌افتد دنیا می‌فهمد و رسانه‌های آزاد دنیا و سایت‌ها آن را پخش می‌كنند البته گاهی با اغراق و بزرگ نمایی این اتفاق می‌افتد.

هاشمی با بیان این كه انفجار اطلاعات درز مان انقلاب ما نبود، تصریح كرد:‌ امروز در سایه‌ی اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت، البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یك چیزی گرفته شود ده تای دیگر سبز می شود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا كردند نمی‌شود آنها را متوقف كرد كه این امر روز افزون است و در انقلابهای اتفاق افتاده در دو سال اخیر این رسانه‌ها فعال بوده‌اند.

هاشمی افزود: شاهدیم یك صفحه‌ فیس بوك كه برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود كه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یك ویدیو تصویر كه با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود كه به نظر من این امری مبارك برای دنیا است كه گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فكر كنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حركت كنیم شاهد خواهیم بود كه اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناك خواهد بود.

هاشمی با بیان این كه خطرهایی در كمین انقلابهای اتفاق افتاده وجود دارد، تصریح كرد: خطرهایی وجود دارد كه آینده این انقلاب‌ها به كجا می‌رسد و اینها را ما نیز تجربه كرده‌ایم و 7 -8 سال اول انقلاب دیدیم اختلافی به طور طبیعی بروز كرد و در همه‌ كشورهایی كه امروز انقلاب كرده‌اند وجود دارد و شاهد بودیم در ایران بخش‌های مختلفی از نیروهای مبارز كه در ایران آزاد شدند به دلایلی با اكثریت هماهنگ نشدند و برایشان قابل قبول نبود كه بخش دینی همه چیز را به صورت دموكراتیك در اختیار بگیرد.

وی با اشاره به این كه پس از انقلاب در ایران خیلی زود رفراندوم اتفاق افتاد و 98 درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند، گفت: این تفكر امام بود كه ببینیم مردم چه می‌خواهند و این پایه‌ بزرگ موضوعی بود كه گروههای كوچك را خشمگین می‌كرد حتی به سرعت قانون اساسی نوشته شد و همه چیز به صورت دموكراتیك پیش رفت.

وی با بیان این كه نقطه قوت در انقلاب ایران این بود كه اكثریت قاطع ملت همراه انقلاب بودند، خاطر نشان كرد: در كشورهای منطقه نیز این اتفاق افتاد، اما این طور كه پیش می‌رود ریزش خواهند كرد در حالی كه امام در ایران نگذاشتند این اتفاق بیافتد و شاهد بودیم كه نیروهای زیادی از جمله روحانیت، دانشگاهی‌ها، بازاریها و غیره همراه امام بودند و امام توانستند اكثریت را به خوبی نگه دارند، البته مشكلاتی پیش آمد كه طبیعی بود به طور مثال شاهد شورش‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها در بخشی از شهرهای كشور بودیم. حتی كودتاهایی برای ما در نظر گرفته شده بود كه بسیار حساب شده بود، اما به خوبی شكست خوردند و پس از این شكست‌ها به دنبال تحمیل جنگ به ایران رفتند و با توجه به این كه پشت سر عراق شرق و غرب نیز از صدام حمایت می‌كردند طبیعت جنگ این طور پیش بینی می‌شد كه ما شكست بخوریم در حالی كه ما تنها بودیم و اگر دوستی هم داشتیم دوستانمان چشم كمك از ما داشتند.

وی اضافه كرد: در زمان جنگ تحمیلی عراق همه چیز داشت از جمله پول و تجهیزات بسیار و همراهی كشورهای دیگر، اما ایران از چنین شرایطی برخوردار نبود و ارتش كشور ضعیف شده بود و سپاه پاسداران تازه برای امور امنیتی كارش را شروع كرده بود. بسیج هم كه برای جنگ ساخته نشده بود و بسیج مستضعفان برای خدمت رسانی به مردم بود و همه‌ این موارد باعث شد كه عراق یك دفعه جلو آمد و پنج استان كشور به صورت نیمه اشغال درآمدند و با این شرایط طبیعی بود كه صدام با اطمینمان بگوید هفته‌ دیگر قرارمان در تهران است و قرارداد الجزایر را با اطمینان پاره كند.

اما ایران به خاطر اتحادی كه اكثریت قاطع مردم داشتند و دلبستگی‌شان به دین و مذهب و روحانیت و البته به خاطر شخصیت فوق‌العاده‌ امام (ره) كه عطیه‌ی الهی برای ما به حساب می‌آیند و مثل یك طبیب حاذق همه چیز را رصد می‌كردند و دوستان و یاران خوبی كه داشتند، شرایط را كنترل كرده و اوضاع طور دیگری پیش رفت و امام حتی زمانی كه مصلحت به پایان دادن جنگ دیدند با قدرت جنگ را خاتمه داده و در سازمان ملل قطعنامه به نفع ما اصلاح شد و پیروز از جنگ بیرون آمدیم كه همه‌ی اینها در سایه‌ی اتحاد بود و تا زمانی كه این اتحاد در ایران وجود داشته باشد مشكلات را پشت سر خواهیم گذاشت.


وی افزود: اگر كشورهای انقلاب‌ كرده عربی بتوانند اكثریت قابل قبول مردم را متعهد كنند و در صحنه نگه دارند آسیب‌شان كم می‌شود، اما اگر منحرف شوند بار دیگر خوی دیكتاتوری آنها را می‌گیرد و در دوره‌‌ای شاهد خفقان خواهیم بود كه در نهایت آتشفشان خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید بررسی كنیم كه در كشورهای انقلاب كرده‌ عربی چقدر ظرفیت وجود دارد و آیا مدیریتی مثل امام و نیروهای صالح متعهد را دارد و همچنین روحانیتی مثل شیعه كه حقیقتا پشتیبان انقلاب بودند. پس اگر این كشورها چنین اتحادی داشته باشند انقلاب آنها شكست نمی‌خورد.

وی با اشاره به این كه یمن و مصر و لیبی نیز هم چنین شرایطی دارند و البته هر كدام شرایط خاص خود را خواهند داشت، تصریح كرد: در تونس به نظر می‌آمد آسان‌ترین و سخت‌ترین شرایط وجود داشت. و همه‌ سرمایه‌ شروع انقلاب از آنجا بود كه گاری میوه‌ یك دانشجوی دست فروش را به زمین ریختند و مردم با دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدند. یعنی شرایط به نحوی بود كه آماده‌ یك جرقه بودند.

هاشمی با بیان اینكه تجربه‌ی انقلاب برای كشورهای انقلاب‌كرده‌ منطقه بسیار می‌تواند مفید باشد، تصریح كرد: نوسانات از قبیل آنچه كه ما در انقلابمان دیدیم از موضوعات طبیعی در انقلاب‌ها است، اما آنجا كه مدیریتی مثل امام وجود دارد عبور خواهند كرد، اما در جایی مثل افغانستان بعد از 30 سال ناتو باید بیاید تا مشكلات را حل كند و هنوز هم مشكلاتی وجود دارد.

وی در ادامه به اتفاقات عراق اشاره كرد و گفت: در عراق مردم خیلی مبارزه كردند، اما در نهایت آ‌مریكا صدام را زمین زد و به طور طبیعی دنبال منافع خود خواهد بود. البته مردم عراق وضعشان پیشرفت كرده است اما باید خیلی هوشیار باشند.

وی با بیان این كه از امتیازات كشور عراق این است كه بیش از 60 درصد مردم شیعه هستند، تصریح كرد: مردم شیعه عراق همبستگی ذاتی دارند كه اگر خودخواهی برخی رهبران دینی‌شان نباشد كه این همبستگی را به تفرقه تبدیل نكند نتیجه‌ خوبی خواهند گرفت.

هاشمی با اشاره به قانون اساسی كه برای عراق نوشته شده است و این قانون راه را برای ماندن عراق به عنوان كشور واحد و متمركز باز كرده است، گفت: مردم باید نسبت به حوادث جدید هوشیار باشند و ایران به عنوان كشوری كه نقش مهمی در تاریخ منطقه دارد باید بدون دخالت و تحمیل به آنها كمك كند به نحوی كه تجربه‌مان را در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: شیعه قطعا می‌تواند مطمئن باشد كه همیشه می‌تواند عراق یكپارچه را حفظ كند و به نفع هیچ كس نیست كه عراق تجزیه شود و اگر خدای نكرده این اتفاق افتد شیعه سود خواهد برد، چون اكثریت مناطق حساس عراق را در دست دارد. البته شیعه می‌خواهد حافظ وحدت باشد. در حالی كه كردها و اهل سنت ظرفیت اداره كشور را ندارند، اما شیعه می‌تواند با دموكراسی كشور را اداره كند. بنابراین اگر هوشیاری‌شان را حفظ كند و تجربه‌ ما را در نظر بگیرند باید سعی كنند اتحادشان را حفظ كنند و از زورگویی و انحصار طلبی و ترد دیگران بپرهیزند كه اگر این اتفاق بیافتد همدلی‌‌های عمومی در عراق می‌ماند.

وی در ادامه به انقلاب‌های دنیا از قبیل انقلاب فرانسه، شوروی، كشورهای آفریقایی و غیره اشاره كرد و گفت: سبك حكومتهای دیكتاتوری نتیجه نخواهد داد.

هاشمی اظهار كرد: فكر می‌كنم تجربه اتحاد نیروهای انقلابی با مردم بهترین چیزی است كه تاریخ سی ساله‌ی انقلاب ایران می‌تواند نشان دهد . ما ساختار خودمان را خیلی خوب تنظیم كردیم و با توجه به وضعیت مذهبی مردم و هوشیاری روحانیت عمل كردیم؛ چرا كه چاره‌ای جز اتكا به روحانیت نبود و امروز هم می‌تواند همان نقش را ایفا كند و ما باید به گونه‌ای عمل كنیم كه در این مسیر قرار بگیریم و بدانیم كه تجربه‌مان هنوز تمام نشده است و توجه داشته باشیم اگر نقطه ضعفی وجود دارد اصلاح كنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ با هر فراز و نشیبی بهار عربی و یا بیداری اسلامی و یا انقلاب مردمی به خیر منطقه و جهان خواهد بود و دست استكبار را به اندازه‌ زیادی می‌بندد البته ممكن است در مرحله‌ای نفوذ كنند اما اتحاد مردم آنها را عقب می‌زند. پس باید به این حركت جدید عنوان مبارك را بدهیم چون پدیده‌ مبارك و خیری برای تاریخ بشریت بخصوص منطقه و مسلمانان است و جمهوری اسلامی بیش از آنچه كه الان حضور دارند می‌تواند حضور داشته باشد.

اگر حركت‌ها با تدبیر خوب انجام می‌شد البته هنوز هم فرصت باقی است و می‌توانیم به طور معقول عمل كنیم؛ طوری كه كشورهای منطقه ما را از خود بدانند و حاضر نباشند پشتیبانی كشوری مثل جمهوری اسلامی را از دست بدهند كه جز خیر خدا و اسلام و مردم را برای منطقه نمی‌خواهد و با جمهوری اسلامی همكاری كند و از تجربه‌ ما استفاده كنند چون ما طمع و نیازی به آنها نداریم البته نیاز به همكاری داریم اما نیاز به امكانات آنها نداریم كه بخواهیم سوء استفاده كنیم.     


ویدیو : نظر هاشمی درباره شبکه‌ های اجتماعی