موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها... :   موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ...



 

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانومتر

 

 

تلویزیون هایسنس ساخت کدام کشور است , لوازم خانگی بکو ساخت کدام کشور است؟ , بیول ساخت کدام کشور است؟

 

پژوهشگران دانشگاه شریف با طراحی و ساخت سکوی موقعیت دهی دومحوره با دقت نانومتر گامی در جهت تولید ریز تراشه ها و میکروسکوپ های نوری برداشتند.


علی اکبر رکی مجری طرح در این باره گفت: سکوی دو محوره حاوی یک سکوی متحرک به ابعاد تقریبی ۱۰×۱۰ سانتیمتر است که می تواند آن را در دو راستا به مقدار ۳۴ میکرومتر حرکت دهد.


وی اظهار داشت: طبق نتایج به دست آمده از آزمون عملکرد، این دستگاه قادر است موقعیت مکانی جسم هدفی که روی آن نصب می شود را با دقتی از مرتبه ۱۰ نانومتر کنترل کند فرکانس کاری دستگاه تا ۵ هرتز و زمان پاسخ آن کمتر از ۵۰ میلی ثانیه است.


مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در مراحل راه اندازی و آزمون قرار دارد، اضافه کرد: محصول تولید شده در مقایسه با نمونه های خارجی از لحاظ کورس حرکت و سرعت عملکرد کاملا قابل رقابت است.


وی به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: فناوری موقعیت دهی با دقت نانومتری اخیرا در سطح بین المللی کاربردهای گسترده ای در عرصه فناوریهای نوین پیدا کرده است از جمله کاربردهای این فناوری می توان به صنعت ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانو، ماشین کاری و اندازه گیری دقیق، تنظیم اجزای سیستم های اپتیکی و عملیات های درون سلولی اشاره کرد.


درکی ادامه داد: مهمترین کاربرد متصور برای این محصول در داخل کشور استفاده در میکروسکوپهای الکترونی، روبشی و نوری به عنوان حرکت دهنده نمونه باشد.


این محقق تاکید کرد: دانش فنی این محصول عمدتا در انحصار چند شرکت آلمانی و آمریکایی است که با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می رسد علاوه بر این به دلیل کاربرد آن در فناوری های دقیق و پیشرفته قبل از فروش آن اطلاعات کاملی در خصوص هدف و محل استفاده آن از مشتریان دریافت می شود.... /  خبرگزارى مهر

 



ویدیو : موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها...