مرغ از سفره ایرانی ها پر می کشد؟ : اگر تا دیروز تنها دغدغه مردم گرانی مرغی ...


اگر تا دیروز تنها دغدغه مردم گرانی مرغی بود که قیمت هر کیلوی آن از هفت هزار تومان فراتر رفته امروز، دغدغه دیگری هم به آن افزوده شده و آن نایاب شدن مرغ در سطح شهر است. تماشا:اگر تا دیروز تنها دغدغه مردم گرانی مرغی بود که قیمت هر کیلوی آن از هفت هزار تومان فراتر رفته امروز، دغدغه دیگری هم به آن افزوده شده و آن نایاب شدن مرغ در سطح شهر است.

قیمت مرغ در طول یک هفته نه تنها 28 درصد رشد را تجربه کرد و از قیمت متوسط 5366 تومان به مرز 7000 تومان و بیشتر رسید بلکه برخلاف تصور، کمیاب هم شد. «مینا ...» که روز گذشته برای تهیه مرغ به فروشگاه شهروند مراجعه کرده بود و با قفسه های خالی از مرغ این فروشگاه مواجه شده بود در این باره گفت: «تلاش من برای پیدا کردن مرغی که در حال حاضر بسیار عزیز شده است، بی نتیجه ماند زیرا شهروند هم مرغ نداشت و برابر سوال من که چرا مرغ ندارید گفتند تا زمانی که قیمت مرغ تثبیت نشود ما مرغ نمی فروشیم».

اما کمیابی مرغ منحصر به فروشگاه های بزرگ نبود و در بیشتر شهر مشهود بود. «محسن ...» که او هم مغازه ها را بالا و پایین کرده بود تا بتواند مرغ بسته بندی شده بخرد در نهایت در فروشگاهی در خیابان سهروردی موفق شد که مرغ بدون بسته بندی بخرد هم در این باره گفت: «با بالا رفتن قیمت انتظار داشتم که مرغ در بازار فراوان باشد اما برخلاف انتظار من به سختی توانستم یک مرغ بخرم. مرغی که بیشتر شبیه جوجه بود با این حال برای این جوجه دو کیلویی، مجبور شدم نزدیک به پانزده هزار تومان پرداخت کنم».

سفره ایرانی , سفره آرایی ایرانی , سفره عقد ایرانی

درد دل های مردم

بسیاری از کارشناسان بر این باورند در شرایطی که گوشت قرمز به مرز بیست و سه هزار تومان رسیده است، گوشت مرغ تنها ماده پروتئینی است که اقشار متوسط می توانند تهیه و استفاده کنند. به همین دلیل، گرانی مرغ تاثیر بسیاری روی مردم گذاشته است. این نکته را می توان از کامنت های مردمی متوجه شد که سایت خبر آنلاین اقدام به انتشار آن کرده است.

در لابلای انبوهی از کامنت های اعتراضی می توان به مواردی همچون «باید مانند گیاهان سبز فتوسنتز کنیم»، «یه سایت بزنید مثل دلار و طلا قیمت لحظه ای مرغ رو اعلام کنه»، «سرعت بالا رفتن مرغ از راه رفتن من بیشتره»، «ماه رمضان نزدیک است با این قیمت ها مردم چی بخرند و بخورند»، «ما که دیگه تو فکر مرغ نیستیم دیگه فکر نون هستیم اونم به زورر داریم درمی آریم، گوشت دیگه واسه ما افسانه شده...» اشاره کرد.



تخم مرغ به دنبال مرغ

برای گرانی نزدیک به 30 درصدی مرغ دلایل زیادی وجود دارد. به نظر می رسد که مهم ترین عامل این است که قیمت تمام شده پرورش مرغ بسیار افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی با گلایه از افزایش قیمت نهاده ها اظهار داشت: «دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ، نبودن کنجاله سویا به عنوان یکی از خوراک اصلی مرغ است».

البته این گرانی تنها به مرغ خلاصه نشده و دامن تخم مرغ را هم گرفته است. بر اساس نرخ نامه جدید از سوی وزارت صنعت، قیمت هر کیلوگرم متخم مرغ فله 2150 تومان از ابتدای تیر ماه سال جاری تعیین شده است اما تولیدکنندگان به هیچ وجه این نرخ را قبول ندارند.

بنا بر گزارش بانک مرکزی در هفته اخیر، هر شانه تخم مرغ بین 4600 تا 5000 تومان به فروش رسیده در حالی که این قیمت در هفته گذشته شانه ای 4 هزار تومان بوده است.



غذاهای رستوران ها گران شد

به هر حال تمامی اینها موجب شده تا در پی افزایش قیمت مرغ و گوشت، قیمت انواع غذای آماده و رستورانی نیز افزایش یابد. در حال حاضر مراکز تهیه غذا که معمولا ظهرها با مراجعه زیادی مواجه اند، قیمت غذاهای خود مانند جوجه کباب، زرشک پلو با مرغ، مرغ سوخاری و مرغ بریان را افزایش داده اند. ارزان ترین غذاها که بین سه تا چهار هزار تومان قیمت داشتند، پس از افزایش قیمت مرغ، دست کم 1500 تا 2000 تومان گران شده اند.



وعده وزیر برای کاهش قیمت مرغ

بنا بر اذعان بسیاری از کارشناسان افزایش بی سابقه قیمت فرآورده های پروتئینی موجب شده که این اقلام از سبد غذایی مردم حذف شود. هر چند وزیر صنعت معدن و تجارت وعده داده است که «به زودی مرغ ارزان خواهد شد» اما هنوز معلوم نیست که ارزان شدن مرغ چه زمانی در کشور محقق خواهد شد.


ویدیو : مرغ از سفره ایرانی ها پر می کشد؟