قضاوت دربی با بازی‌های دیگر فرق ندارد : داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران گفت: ...


داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران گفت: قضاوت در دربی با دیگر دیدارهای لیگ برتر فرقی ندارد. خبرگزاری فارس: دربی 79 پایتخت روز دوم آذر برگزار می‌شود. دربی که خیلی‌ها می‌گویند بازی جذابی نخواهد بود اما کری‌های هواداران استقلال و پرسپولیس همواره این بازی را در کانون توجه‌ها قرار می‌دهد. داور دربی هم یکی از ارکان این مسابقه است که نقش تعیین‌کننده‌ای را این مسابقه پرمخاطب داشت. سعید مظفری‌زاده داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران یکی از داورانی است که سه بار دربی را قضاوت کرده است و در نهایت در همان دربی سوم هم از داوری خداحافظی کرد. به بهانه دیدار استقلال و پرسپولیس در روز 2 آذر با سعید مظفری‌زاده که اکنون در کشور کانادا به سر می‌برد و از هیاهوی فوتبال ایران دور شده اما همچنان مشتاقانه این فوتبال را دنبال می‌کند گفت‌وگویی به شرح زیر انجام دادیم.

* تمام بازی‌های لیگ ایران را نگاه می‌کنم

زندگی بدون فوتبال چطور است؟

زندگی بدون فوتبال و داوری خوب است و مشغول کار و ادامه تحصیل و در کنار خانواده هستم. دوری از فوتبال هم کمتر به خاطر این دغدغه‌ها حس می‌کنم اما پیگیر مسابقات فوتبال هستم. از طریق اینترنت اخبار را پیگیری می‌کنم و از طریق تلویزیون تمام مسابقات را دنبال می‌کنم. بازی استقلال و تراکتورسازی و پرسپولیس و گسترش که آخرین مسابقه این دو تیم در لیگ برتر بود را دیدم.

* داوران جوان فراتر از انتظار ظاهر شدند

داوری لیگ چهاردهم را چطور می‌بینید؟


قضاوت‌ها خیلی خوب است اگرچه برخی از داورانی که در این فصل قضاوت می‌کنند جوان هستند و تجربه زیادی ندارند اما فراتر از انتظار ظاهر شدند و توانایی‌های بیشتر از آنچه که توقع می‌رفت را نشان دادند. مثلا سیدعلی یکی از داوران خیلی خوب است.

* در آموزش داوری کانادا فعالیت می‌کنم

در کانادا هم کار داوری یا مرتبط با داوری انجام می‌دهید؟


با انجمن فوتبال کانادا در ارتباطم و کلاس‌های آموزشی داوری در زمینه نظارت و همچنین فوتبال پایه و دانشگاهی با آنها همکاری می‌کنم.

* مسئولان به فوتبال به چشم سرمایه ملی نگاه کنند

چه شد که در دربی تصمیم به خداحافظی از داوری گرفتید؟


این یک تصمیم کاملا شخصی بود و به خاطر مسائل شخصی این کار را کردم. 10-15 سالی که در داوری حضور داشتم از خانواده‌ام دور بودم و اکنون وقت بیشتری دارم تا در کنار خانواده‌ام باشم و اینکه از داوری خداحافظی کردم ناراحت نیستم زیرا همچنان با فوتبال در ارتباط هستم. کسی که با فوتبال رشد کند نمی‌تواند از آن دل بکند و فوتبال در خونش است. من در کانادا آدم‌هایی را دیدم که با وجود اینکه 20-30 سال است در این کشور زندگی می‌کنند اما همچنان پیگیر بازی‌های استقلال و پرسپولیس هستند و برنامه 90 را هم تماشا می‌کنند. واقعا فوتبال ما جذابیت زیادی دارد و حیف است این سرمایه ارزشمند را از بین ببریم و نباید نسبت به آن بی‌توجهی شود. مسئولین باید با فوتبال به چشم یک سرمایه ملی نگاه کنند. سرمایه‌ای که می‌تواند همه ایرانی‌ها را با هر طرز تفکر دور هم جمع و متحد کند. نمونه‌اش بازی ایران و استرالیا و یا همین بازی‌ جام جهانی. هر چند پرداختن بیش از حد به مسائل ممکن است دلزدگی ایجاد کند.

* قضاوت دربی با دیدارهای دیگر لیگ تفاوتی ندارد

قضاوت در دربی با قضاوت در سایر مسابقات لیگ چه تفاوتی دارد؟


هیچ فرقی بین دربی و سایر مسابقات نیست اما به دلیل حساسیت زیاد مسابقه و جنجال‌ها و کری‌های قبل از شروع بازی رسانه‌ها به آن توجه ویژه‌ای دارد اما زمانی که سوت آغاز دربی زده می‌شود هیچ فرقی بین دربی با سایر مسابقات لیگ برتر ایران وجود ندارد.

شما چند دربی را قضاوت کردید؟

من در 3 دربی سوت زدم.

اشتباه تاثیرگذاری هم داشتید؟

خوشبختانه در آن سه بازی اشتباه تاثیرگذاری که بخواهد بر روی آن مانور شود،‌نداشتم. چون در این بازی اگر داور اشتباه تاثیرگذاری داشته باشد رسانه‌ها حسابی به آن می‌پردازند.

* دلیل تساوی دربی‌ها احتیاط بازیکنان و مربیان است

آن سه دربی مساوی شد؟


نه یک بازی را پرسپولیس دو بر یک برد و دو بازی هم مساوی شد.

* توصیه‌ای به ما نمی‌شد

واقعا آیا به داوران قبل از دربی توصیه‌ای برای مساوی درآوردن مسابقه می‌شد؟


هرگز چنین چیزی نبود. من اصلا کسی را ندیدم که بخواهد توصیه‌ای به ما کند. علت اینکه بیشتر این بازی‌ها مساوی می‌شود فقط حساسیت زیاد آنها است و اینکه بازیکنان و مربیان دوست ندارند در این مسابقه بازنده شوند و محتاطانه بازی می‌کنند. اتفاقا یکی از دربی‌هایی که من سوت زدم بعد از 5-6 مساوی بدون گل که در آن بازی پرسپولیس دو بر یک برنده شد.

* داور دربی باید آرامش و اعتماد به نفس داشته باشد

چه توصیه‌ای به داور دربی 79 دارید؟


من کوچکتر از آن هستم که بخواهم توصیه‌ای به داور کنم اما قطعا برای داور دربی با داشتن اعتماد به نفس و آرامش کافی می‌تواند قضاوت خوبی در دربی داشته باشد.

اگر شما می‌خواستید داور دربی را انتخاب کنید چه کسی را برای این مسابقه انتخاب می‌کردید؟

من مسئولیتی ندارم که بخواهم در این زمینه اظهار نظری کنم. کمیته داوران همیشه بهترین فرد را برای این مسابقه انتخاب می‌کند و همه داوران هم دوست دارند که این مسابقه را سوت بزنند و کمیته داوران فردی را انتخاب می‌کند که بهترین عملکرد را داشته باشد.

اما چند گزینه برای قضاوت دربی مطرح شده است که گفته می‌شود یدالله جهانبازی شانس بیشتری دارد، نظر شما چیست؟

داوران خوب توانمندی داریم که می‌توانند این بازی را داوری کنند مثل محسن ترکی و علیرضا فغانی و به نظر من هم شانس یدالله جهانبازی برای قضاوت دربی 79 بیشتر از بقیه است.

* فقط طرفدار تیم شهرم هستم

هواداران پرسپولیس شما را پرسپولیسی می‌دانند شما واقعا طرفدار استقلال هستید یا پرسپولیس؟


هیچ کدام. برای من وقتی وارد زمین می‌شدم تا قضاوت کنم هیچ فرقی نمی‌کرد که اسم و رنگ تیم‌ها چیست؟ و ارتباط خوبی با کادر فنی و بازیکنان هر دو تیم داشتم. قشنگی فوتبال هم به همین رفاقت‌ها است اما هر کسی وقتی مسئولیتی را قبول می‌کند باید آن را به خوبی انجام دهد و من هم سعی کردم در لباس داوری فقط بر روی کار داوری‌ام متمرکز باشم و به بهترین شکل وظیفه‌ام را انجام دهم.

وظیفه‌شناسی و حس داوری درست. بالاخره باید طرفدار یک تیم باشید.

من عاشق تیمم هستم‬.تیم منتخب یزد‬،تیم شهرم‬.

نتیجه دربی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی نتیجه دربی شوخی است و فوتبال آن هم از نوع دربی‌اش به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و پیش‌بینی آن بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح دارد.در پایان هم می‌خواستم به داوران و کمک داوران جدیدی که به تازگی نام‌شان در فهرست داوران بین‌المللی فوتبال ایران قرار گرفته تبریک بگویم. امیدوارم این دوستان در عرصه‌های بین‌المللی بتوانند برای فوتبال ایران با قضاوت‌های خوب‌شان افتخار آفرین شوند.


ویدیو : قضاوت دربی با بازی‌های دیگر فرق ندارد