فریاد «استعفا استعفا» در معارفه یک استاندار : این‌بار یك مراسم تودیع و معارفه ...


این‌بار یك مراسم تودیع و معارفه متفاوت. صندلی‌های سالن امامی استانداری فارس دیروز پر بود. وزیر كشور خود را برای حضور در مراسم معارفه استانداری رساند كه برای استاندار شدنش تهدید به استیضاح شده بود. وزیر كشور به زیارت شاهچراغ رفت، با امام جمعه دیدار كرد و تاكید كرد با كسی لجبازی نكرده است. روزنامه اعتماد: این‌بار یك مراسم تودیع و معارفه متفاوت. صندلی‌های سالن امامی استانداری فارس دیروز پر بود. وزیر كشور خود را برای حضور در مراسم معارفه استانداری رساند كه برای استاندار شدنش تهدید به استیضاح شده بود. وزیر كشور به زیارت شاهچراغ رفت، با امام جمعه دیدار كرد و تاكید كرد با كسی لجبازی نكرده است.

 اما مردم و جریان‌های سیاسی هم در این مراسم حضور فعال داشتند. هر ١٨نماینده مستعفی آمدند، سخنرانی نمایندگانی كه قبلا تهدید به تحریم مراسم كرده بودند با شعارهایی روبه‌رو شد اما محمدعلی افشانی كه پشت تریبون رفت یك جمله داشت. تاكید كرد كه باید پرونده حواشی استان فارس مختومه شود. استاندار سابق از مردم فارس عذرخواهی كرد و حالا گزینه‌ای در ساختمان استانداری ریاست خواهد كرد كه مطابق آنچه كه وزیر كشور گفته است با برنامه‌های دولت هماهنگ است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی عصر دیروز در مراسمی كه در سالن امامی ساختمان استانداری فارس برگزار شد، محمدعلی افشانی را به عنوان استاندار جدید معرفی كرد. انتخاب افشانی از همان ابتدا با حمایت تمام‌قد احزاب و تشكل‌های اصلاح‌طلب استان همراه شد و حضور گسترده شخصیت‌ها و تشكل‌های سیاسی در مراسم استقبال از افشانی نیز گواهی بود بر حمایت از این تصمیم دولت. حتی امام‌جمعه شیراز نیز «قضاوت» درباره استاندار جدید را به «آینده عملكرد» افشانی موكول كرد و در نامه‌ای مشترك با تولیت آستان شاهچراغ، از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی خواست با استاندار جدید «تعامل» كنند.

پرونده حواشی فارس را مختومه كنیم

مراسم معارفه محمدعلی افشانی به عنوان استاندار جدید فارس با صحبت‌های خلیل رضاییان، سرپرست استانداری فارس آغاز شد و سپس نوبت رسید به رضایی، رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس. اما شعارهای «استعفا استعفا» و «خجالت خجالت» حضار برای یك دقیقه مانع از سخنرانی او شد. محمدرضا رضایی ضمن تبریك به محمدعلی افشانی گفت: ما اعضای مجمع نمایندگان با محوریت امام جمعه شیراز و اعضای مجلس خبرگان هیچ مشكلی با افشانی نداشتیم (حرفی كه با شعار «دروغه دروغه» از سوی حضار طبقه دوم سالن امامی روبه‌رو شد).

رضایی با خواندن جملات وزیر كشور در روز رای اعتماد در مجلس حرف های رحمانی‌فضلی را دلیل معرفی نامزدها از سوی مجمع نمایندگان دانست. رضایی سپس با اشاره به اینكه ملاك ما در معرفی كاندیدهای خود «شناخت به استان فارس» بود، افزود: ما به دنبال گزینه ای نزدیك به خود نبودیم كه باز هم با شعار «دروغه دروغه» از سوی حضار روبه‌رو شد. این شعارهای اعتراضی زمانی كه رییس مجمع نمایندگان فارس از همكاری این مجمع با افشانی گفت نیز تكرار شد و همهمه‌ها و شعارهای اعتراضی برای دقایقی مانع از حرف زدن رضایی شد.

سرانجام رضایی توانست با آرزوی «توفیق» برای افشانی حرف های خود را به اتمام برساند. در این لحظه تعدادی از نمایندگان مجلس قصد ترك سالن را داشتند كه منصرف شدند. سپس نوبت به سخنرانی آیت‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز رسید كه او از صحبت كردن استنكاف ورزید. بعد از انصراف ایمانی از سخنرانی، محمدعلی افشانی استاندار جدید فارس در میان تشویق های مردم سخنان خود را با اشاره به تمدن و فرهنگ دیرینه شیراز، «كهن پایتخت این سرزمین» آغاز كرد. افشانی با اشاره تلویحی به اتفاقات اخیر استان افزود: باید همین امروز پرونده مسائل پیش آمده را مختومه كنیم.

 افشانی پیشرفت استان را در گرو رعایت قانون و اخلاق و پذیرش مسوولیت دانست و افزود: استان فارس را به لحاظ فرهنگی سیاسی و اجتماعی می‌شناسم و در این استان تعداد زیادی پروژه افتتاح كرده‌ام. این جمله افشانی با تشویق شدید حضار روبه‌رو شد شاید از آن رو كه احتمالا واكنشی بود به ملاك مجمع نمایندگان فارس در مخالفت با او. افشانی سپس آموزش و پرورش، آب و حمل و نقل را مهم‌ترین اولویت های خود برشمرد و علاوه بر مسوولان از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان تشكر كرد.

عذرخواهی استاندار سابق از مردم

سیدمحمد احمدی، استاندار سابق فارس هم اما دیروز در مراسم حضور داشت. استانداری كه در طول دو سال فعالیتش منتقد كم نداشت و از همان روزهای ابتدایی حضورش هرجا كه می‌رفت با شعار «استعفا» روبه‌رو می‌شد. همین انتقادها موجب استعفای او كه برخی آن را نوعی بركناری محترمانه می‌دانستند، شد. او اما دیروز از مردم فارس عذرخواهی كرد و اعلام كرد كه اگر استاندار جدید كمكی از او بخواهد حاضر به كمك است.

نمایندگان، معذورات دولت را بپذیرند

سپس وزیر كشور كه خود شخصا برای حضور در این مراسم به استان فارس سفر كرده بود، پشت تریبون رفت و با اشاره به پیشنهادات نمایندگان فارس برای انتخاب استاندار و تهدید به استیضاح گفت: اگر مرا استیضاح كنند می‌روم و جواب می‌دهم (كه با تشویق شدید حضار روبه‌رو شد). رحمانی‌فضلی سپس از نمایندگان خواست كه معذورات دولت را بپذیرند و از همه درخواست كرد كه از این انتخاب حمایت كنند. وزیر كشور سپس رزومه قوی، تجربه و مشی اعتدالی افشانی را دلیل انتخاب او دانست و افزود: نمی‌شود كسی را كه برنامه‌های دولت را قبول ندارد به چنین سمتی گماشت.


ویدیو : فریاد «استعفا استعفا» در معارفه یک استاندار