عجیب‌ترین موجودات 2010 : زمین خانه موجودات خارق‌العاده بسیاری است و هر ساله ...


زمین خانه موجودات خارق‌العاده بسیاری است و هر ساله با معرفی گونه‌های جدید كه تا آن زمان از نظر زیست‌شناسان دورمانده‌اند، غرق در شگفتی می‌شویم. از «میكروب تایتانیك» تا «سوسك ژوراسیك» در فهرست كشفیات تازه دانشمندان. هر ساله موسسه بین‌المللی اكتشاف گونه‌های جدید به انتشار فهرست 10 گونه جدید برتر سال گذشته می‌پردازد كه در فهرست امسال هم از میكروب آهن خوار تایتانیك تا زالویی با دندان‌های غول‌پیكر و سوسمارهای میوه‌خوار و قارچی كه برای تنفس در زیر آب از آبشش برخوردار است، دیده می شود. زمین خانه موجودات خارق‌العاده بسیاری است و هر ساله با معرفی گونه‌های جدید كه تا آن زمان از نظر زیست‌شناسان دورمانده‌اند، غرق در شگفتی می‌شویم.

زالو با آرواره‌های غول پیكر
عجیب ترین موجودات جهان , عجیب ترین موجودات دیده شده , عجیب ترین موجودات اقیانوسی
در این فهرست، زالوی Tyrannobdella rex وجود دارد كه از یك آرواره و دندان‌های غول‌پیكر برخوردار است. این گونه در پرو در حالی كه به پیشانی یك دختر بچه چسبیده بود كشف شد. به گفته دانشمندان حدود 600 تا 700 گونه زالو تاكنون كشف شده و هنوز 10 هزار گونه ناشناخته دیگر در طبیعت موجود است.

میكروب تایتانیك!
عجیب ترین هتل های دنیا , عجیب ترین ها , عجیب ترین
باكتری Halomonas titanicae در جریان بررسی‌ها در باقیمانده‌های كشتی معروف تایتانیك كه در سال 1912 با یك كوه یخ برخورد كرده و غرق شد، روی زنگ‌زدگی این كشتی كشف شد. طبق بررسی‌ها این باكتری به سطوح استیل چسبیده و سطوح برجسته تپه‌مانند یا فرآورده‌های فرسایشی تولید می‌كند كه با همراهی سایر میكروب‌ها به زوال فلز كشتی تایتانیك و محو آرام آن منجر خواهد شد. دانشمندان این باكتری را برای حذف ضایعات فلزی كشتی‌های قدیمی یا سكوهای نفتی در اعماق اقیانوسها مفید خوانده‌اند.

خفاش‌ماهی پن‌كیكی!
عجیب ترین مکان های دنیا , عجیب ترین مناطق ایران , عجیب ترین رکورد های گینس
این گونه ماهی با نام علمی Halieutichthys intermedius در سال 2010 در میان نشت نفت در خلیج مكزیك كشف شد و تمام اعضای این گونه در این نشت نفتی احاطه‌ شده‌اند. این گونه دم‌ثابت به نظر با استفاده از باله‌های ضخیم بازو مانندش در آب حركت می‌كند كه آن را بسیار شبیه یك خفاش نشان می‌دهد.

قارچی با تلالو جاویدان!
عجیب ترین های دنیا , عجیب ترین رکوردهای گینس , عجیب ترین اتفاقات دنیا
گونه خاصی از قارچ‌ها به دلیل داشتن اثر روانگردان روی افرادی كه از آنها تغذیه می‌كردند از مدتها پیش مورد بررسی قرار داشتند. قارچ Mycena luxaeterna كه یك گونه زیست‌تاب ابدی است كه در آخرین باقیمانده‌های زیستگاه جنگلی اقیانوس اطلس در ساوپائولوی برزیل كشف شد. این گونه در تمام 24 ساعت روز از ساقه پوشیده از ژل خود یك نور سبز متمایل به زرد ساطع می‌كند. از میان 1.5 میلیون گونه قارچ روی زمین تنها 71 گونه زیست‌تاب وجود دارد.

سوسك جهنده!
عجیب ترین رسم چینی ها لمس سینه عروس , عجیب ترین پل های جهان , عجیب ترین رستوران های دنیا
در میان این فهرست همچنین گونه جدیدی از سوسك‌ها در جنوب آفریقا وجود دارد كه از پاهای بلند برای جهش برخوردارند. این سوسك جهنده با نام علمی Saltoblattella montistabularis از قابلیت جهش به اندازه ملخ برخوردار است. این گونه تا پیش از این كشف تنها در اواخر دوره ژوراسیك در عصر دایناسورها دیده شده بود. علاوه بر پاها، این سوسك به جای چشمان كلیوی شكل از چشم‌های نیم‌كره‌ای شكل برخوردار بوده كه از كناره‌ های سر به بیرون برآمده است. همچنین شاخك‌های آن از یك نقطه ثابت اضافی برای كمك به حفظ تعادل در زمان جهش برخوردار است.

سوسمار میوه‌خوار
عجیب ترین جاهای دنیا , عجیب ترین سواحل دنیا , عجیب ترین اخبار
اكثر گونه‌های برتر جدید بسیار كوچك بوده و تاكنون نادیده‌گرفته شده بودند، اما این گونه جدید سوسمار كنترلی میوه‌خوار حدود 1.8 متر قد و 10 كیلوگرم وزن دارد. این گونه در جنگل شمالی سیرا مادره در جزیره لوزون فیلیپین كشف شد. این سوسمار با نام علمی آن Varanus bitatawa از رنگی درخشان با نوارهای طلایی در پوست آن برخوردار است. بدن و پاهای پوسته‌پوسته این حیوان به رنگ آبی- سیاه با نقطه‌های زرد و سبز است. دم آن نیز در بخش‌های متناوب به رنگ مشكی و سبز است.

بز كوهی آفریقایی
عجیب ترین روستاهای دنیا , عجیب ترین انسانها , عجیب ترین حیوانات جهان
یك بز كوهی از غرب آفریقا نیز راه خود را در فهرست برترین گونه‌های سال باز كرد، اگر چه پیش از این نیز شناخته شده و مورد بهره‌برداری انسان درآمده است. محققان این گونه را Philantomba walteri یا غزال كوچك والتر نامیدند. این نام به افتخار والتر ورهین به پاس خدماتش بر روی پستانداران آفریقایی انتخاب شده‌است. این گونه بر ای اولین بار در سال 1968 در توگو كشف شد.

جیرجیرك گرده‌افشان
عجیب ترین ماشین های دنیا , عجیب ترین خودروهای جهان , عجیب ترین ماشین های جهان
جیرجیرك Glomeremus orchidophilus كه از صدای گوشخراشی برخوردار است تنها گرده‌افشان گل اركیده نادر cadetiion Réunion در مجمع‌الجزایر ماسكارین در اقیانوس هند است. این حیوان اولین گواه زنده بر گرده‌افشانی توسط جیرجیرك‌ها است.

قارچ زیردریایی!
عجیب ترین مرگ های دنیا , موجودات عجیب دنیا , عجیب ترین های گینس
گونه دیگر قارچ عجیب این لیست، قارچ آبشش‌دار Psathyrella aquatic است كه در آب‌های روان سرد و تمیز بالای رودخانه روگو در اورگون كشف شد. محققان این قارچ را برای 11 هفته مورد مشاهده و بررسی قرار دادند. این قارچ تنها گونه‌ای است كه زیر آب به بار می‌نشیند.

عنكبوت پوست درختی داروین
عجیب ترین عکسهای دنیا , عجیب ترین درختان جهان , عجیب ترین جشن های دنیا
عنكبوت كروی باف Caerostris darwini كه در جنگل‌های ماداگاسكار كشف شده نام خود را از چارلز داروین گرفته است. این عنكبوت شبكه تار خود را در دهانه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌بافد. در یك لحظه تا 24 متر در میان رود ماداگاسكار كشیده شده و حداقل 30 حشره در دام می‌افتند. علاوه بر اندازه این شبكه، این تار از استحكامی تا 10 برابر محصولات الیافی كولار برخوردار است.

منبع : تابناک


ویدیو : عجیب‌ترین موجودات 2010