صبح به خیر آقای ضرغامی! : صبح به خیر آقای ضرغامی! در حالی که خیلی‌ها تا صبح ...



ضرغامی , مذاکرات مستقیم آقای عبدی , آقای تبلیغ

صبح به خیر آقای ضرغامی!

در حالی که خیلی‌ها تا صبح بیدار بودند و منتظر خبری‌هایی از ژنو، صدا و سیما آقای ضرغامی خوابیده بود و وقتی هم بیدار شد، با موزیکی تند و تصاویری شاد به ورزش صبحگاهی همیشگی خود پرداخت.

صدا و سیمای ایران خوابیده بود که طلسم 10 ساله شکست. پس از چهار روز ماراتن مذاکرات در ژنو، سرانجام کشورهای 1+5 حق غنی‌سازی در ایران را که سال‌ها مورد مخالفت برخی قدرت‌های جهانی بود، به رسمیت شناختند و توافق حاصل شد.

روز آخر مذاکرات در حالی که وزرای خارجه قدرت‌های جهانی خود را به ژنو رسانده بودند و تمام شبکه های خبری جهان، به پوشش لحظه به لحظه آنچه در ژنو می گذشت، پرداختند، تنها منبع مردم منتظر ایران سایت‌های خبری و شبکه های خارجی و منابعی چون فیس بوک و تویتر بود در حالی که شنیده‌ها حاکی از این است که صدا و سیما یک تیم 50 نفره برای پوشش خبری مذاکرات راهی ژنو کرده است!

فارغ از این چند روز اول مذاکرات "ژنو 3"، تقریبا از نیمه های شب گذشته تمامی شبکه های خبری دنیا برنامه های عادی خود را قطع و موضوع توافقنامه ژنو و موفقیت تیم مذاکره کننده ایران را مستقیم منعکس کردند، رسانه ملی اما به سادگی از کنار این دستاورد تاریخی گذشت.

شبکه "یک" دیروز شش نوبت خبری داشت و جمعا حدود دوساعت از وقت برنامه های خود را به اخبار اختصاص داد، که سهم مذاکرات هسته ای چیزی کم تر از 20 دقیقه بود! این در حالی است که شبکه یک سیما بعد از شبکه خبر بیشترین بخش خبر را داراست.

گزارش های روز جمعه و شنبه صدا و سیما از ژنو، بیشتر حول حواشی مذاکرات می‌چرخید، یا نهایتا پخش دو دقیقه از سخنان ظریف، بدون حتی یک پالس مثبت. گزارشگر صدا و سیما دائما و در بخش های مختلف خبری با تکرار اینکه احتمالا مذاکرات یک روز دیگر هم به طول خواهید انجامید، به نحوی با القای بی نتیجه بودن این گفتگوها، راه را بر هر گونه خوشبینی و امیدی بر مخاطب می‌بست!

صدا و سیما در پوشش مذاکرات ژنو تنها به این هم اکتفا نکرد و در گزارش های تحلیلی خود که در روزهای جمعه و شنبه از برنامه مختلفی خبری پخش می شد، با استناد به گزارش دیلی تلگراف که - جزء معدود رسانه هایی بود که به نتیجه مذاکرات به دید نسبتا منفی نگاه می کرد و دستاورد مذاکرات را تنها تعلیق غنی سازی فعالیت های هسته ای ایران تعبیر می‌کرد-  گزارش خبری خود را به گونه‌ای منعکس  می‌کرد که نه تنها موفقیتی در راه نیست بلکه احتمال می رود یک توافقنامه ی یک جانبه علیه ایران صادر شود! ناگفته نماند که صدا و سیمای تحت مدیریت آقای ضرغامی، در دوره های قبلی مذاکرات ژنو نیز به همین منوال عمل کرد.

این در حالی بود که منابع خبری چون "رویترز" و "ان‌بی‌سی"، "الجزیره" و "بی بی سی" روند مذاکرات را برای ایران مثبت می‌دانستند. شبکه های معتبر دنیا با پررنگ کردن نقش تیم دیپلماسی ایران، در پیش‌بینی‌های خود مذاکرات را در نهایت به نفع ایران می‌دانستند. کما اینکه پس از پایان روز چهارم و به دست آمدن توافق نهایی بین ایران و 1+5، آن را پیروزی هیئت ایرانی در به رسمیت شناختن حق جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی اورانیوم تعبیر کردند.

در حالی که خیلی‌ها تا صبح بیدار بودند و منتظر خبری هایی از ژنو، صدا و سیما آقای ضرغامی خوابیده بود و وقتی هم بیدار شد، با موزیکی تند و تصاویری شاد به ورزش صبحگاهی همیشگی خود پرداخت.

ضعف خبررسانی و پوشش جهت دار یک دستاورد مهم سیاسی توسط صدا و سیما، در نهایت بی اعتمادی و عدم اقبال بینندگان داخلی را به دنبال دارد و باعث روی آوردن آنان به دیگر کانال های کسب اخبار و اطلاعات منجر می‌شود، و این در حالی است که در مذمت ماهواره و شبکه های بیگانه، مرثیه ها ساخته‌اند و حنجره‌ها دریده اند.

در همین حالی روابط عمومی صدا و سیما در گزارش از عملکرد این رسانه در جریان مذاکرات ژنو که ایسنا آن را منتشر کرده است می‌گوید، از زمان آغاز مذاکرات ژنو تاکنون ده‌ها ساعت از زمان برنامه‌های خود را به انتشار خبرهای مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تیم‌های ویژه خبری صدا و سیما از زمان آغاز مذاکرات، کار پوشش تصویری و خبری این رویداد بزرگ خبری را به عهده گرفتند و مخاطبان این رسانه را از چند و چون گفت‌وگو‌ها مطلع کردند.

بخش‌های اصلی خبر در شبکه‌های سراسری و شبکه خبر هم‌چنین شبکه‌های مختلف رادیویی، باکس ویژه‌ای را به این امر اختصاص دادند و در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و مسؤولان سیاست خارجی کشور، در ارتباطات تلفنی یا حضور میهمان در استودیو، به تبیین مرحله به مرحله مذاکرات پرداختند. در طول مذاکرات هسته‌ای در این دوره و در دوره های قبل، با اعزام تیم‌های خبری به ژنو تلاش کردند از جریان اصلی اطلاعات در این رویداد عقب نمانند.
/فرارو

 


ویدیو : صبح به خیر آقای ضرغامی!