صالحی:خواستار توقف مذاکرات نبوده‌ایم/ ۱+۵ مذاکرات را معلق کرد : صالحی در نشست ...



مذاکرات مستقیم آقای عبدی , سخنان رهبری در مورد مذاکرات هسته ای , مذاکرات آقای عبدی

صالحی در نشست خبری مشترک با یوسف بن‌علوی

خواستار توقف مذاکرات نبوده‌ایم/ ۱+۵ مذاکرات را معلق کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گاه خواستار توقف مذاکرات با 1+5 نبوده،‌ گفت: همواره طرف مقابل مذاکرات را معلق کرده است.

به گزارش  فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با یوسف بن علوی همتای عمانی خود در نشست خبری مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان را ویژه خواند و افزود: ما به طور مستمر در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در رایزنی و تبادل نظر هستیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد اتفاق نظر داریم، یادآور شد: البته مثل دیگر کشورها ممکن است در مواردی نیز نظرات متفاوتی داشته باشیم ولی علیرغم برخی اختلاف نظرها ما شاهد روزافزون روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری و همچنین مراودات مردمی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی از سلطان قابوس پادشاه عمان که در مواردی به درخواست جمهوری اسلامی ورود پیدا کرده و برخی از مسائل و پرونده‌های موجود را با درایت خود و دولتش حل کرده از جمله آزادی نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن که به بهانه واهی خرید 10 عدد دوربین در شب به مدت 6 سال در انگلستان در حصر خانگی به سر می‌برد، قدردانی کرد.

صالحی با اشاره به تحولات منطقه‌ یادآور شد: این تحولات نیازمند رایزنی‌های مستمر بین کشورهای منطقه است. تمام تلاش ما این است که این تحولات به نحوی پیش برود که صلح، ثبات و امنیت منطقه را تضمین کند.

به گفته وی کشورهای منطقه قادرند بدون نیاز به دیگران خارج از منطقه، مسائل خود را حل و فصل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برقراری خط پرواز مستقیم بین تهران و مسقط را گویای توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها دانست.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مکان و زمان مذاکرات ایران و گروه 1+5 با بیان اینکه رایزنی‌ها بین دو طرف در حال انجام است، یادآور شد: ما بارها اعلام کردیم که هیچ‌گاه خواستار توقف مذاکرات نبوده‌ایم و از همان ابتدا همواره بر این عقیده بوده‌ایم که مذاکرات باید ادامه یابد تا به نتیجه مرضی الطرفینی برسد.

صالحی عنوان کرد: همواره طرف مقابل بوده که مذاکرات را معلق کرده و ما همواره اعلام کرده‌ایم که آماده مذاکره هستیم ولی آنها با استفاده از قدرت رسانه‌ای به افکار عمومی جهان القا می‌کنند که این ایران است که از مذاکره فرار می‌کند تا بدین صورت ایران را وادار به مذاکره کنند اما افکار عمومی جهان متوجه این مسئله شده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری مذاکرات قبلی در ژنو، استانبول، بغداد و مسکو اظهار داشت: کشورهای متعددی علاقمند میزبانی این دور از گفت‌وگوها هستند از جمله قزاقستان، ترکیه، سوئد و سوئیس.

وزیر خارجه با اشاره به سفر اخیرش به قاهره عنوان کرد: به درخواست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مقامات مصری اعلام کردیم با توجه به جایگاه مصر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، قاهره می‌تواند در صورت آمادگی مکان مناسبی برای این دور از مذاکرات باشد که دوستان مصری پذیرفتند و آمادگی خود را اعلام کردند که البته ضرورت داشت طرف مقابل (1+5) نیز بپذیرد که گویا طرف مقابل بنا به ملاحظاتی تا به امروز با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اخبار منتشره مبنی بر برگزاری این دور از مذاکرات در هفته آخر فوریه در قزاقستان گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم اما به نظر می‌آید تا این لحظه مکان و زمان مذاکرات مشخص نشده است.

صالحی ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر مکان و زمان مذاکرات مشخص شود.

وزیر خارجه در تشریح اقدامات جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: ما در رایزنی مستمر و فراگیر با تعداد زیادی از کشورها هستیم. در سفر اخیر من به آدیس آبابا فرصتی پیش آمد تا با برخی از مقامات کشورها در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: به اعتقاد ما راه حل این است که معارضه و حکومت سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کرده و دولت انتقالی تشکیل شود و مسئله را به صورت سوری- سوری حل کنند.

صالحی با بیان اینکه دو سال از بحران سوریه می‌گذرد و مردم این کشور متحمل مسائل و مصائب زیادی شده‌اند، گفت: در حال حاضر روشن شده است  کسانی که در سوریه فجایع را به بار می‌آورند مزدورانی هستند که از خارج از این کشور به سوریه آمده‌اند و مسلح شده‌اند و نه تنها در مقابل حکومت می‌جنگند بلکه فجایع و خرابی‌های زیادی را برای مردم بی‌گناه ایجاد کرده‌اند.

وزیر خارجه با اشاره به تخریب نیروگاه‌ها و سیلوهای گندم در سوریه پرسید اگر کسی دلش به حال مردم سوخته باشد آیا حاضر است کابل‌های برق و سیلوهای گندم را تخریب کند؟ این چه گونه اظهار علاقه به مردم است؟ برای همه روشن شده که این گونه اقدامات در راستای اغراض سیاسی است.

وی ادامه داد: برای مردم سوریه روشن شده که چه کسی به نفع آنها کار می‌کند و چه کسی به ضررشان.

صالحی به نشست ژنو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد رشد معارضه مسالمت جو در سوریه هستیم که به دنبال راه حل عقلانی عملگرا و در جهت منافع مردم خود هستند. امیدواریم این معارضه مسالمت‌جو به گونه‌ای اقدام کند که در راستای منافع سوریه و مردم آن باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: شرایط در سوریه در حال حاضر به گونه‌ای است که هیچ یک از طرفین نتوانستند به طرف دیگر غالب شود و تنها این مردم سوریه هستند که متضرر شده‌اند. البته مردم سوریه نسبت به حقایق جاری در کشورشان بیدارتر شده‌اند.

وی اضافه کرد: مردم سوریه مثل مردم دیگر کشورها حق دارند از حقوق شهروندی خود بهره‌مند شوند و ما هر آنچه در ارتباط با سوریه بیان می‌کنیم در مورد بحرین نیز عنوان می‌کنیم. اینکه می‌گوییم دولت‌ها خواسته‌های مردمشان را اجابت کنند هم برای حکومت سوریه واجب است و هم بحرین. ما نگفته‌ایم که حکومت‌ها ساقط شوند بلکه ما بر حاکمیت ملی و برقراری امنیت در کشورها از جمله سوریه و بحرین تأکید داریم.

صالحی با بیان اینکه باید خواسته‌های مشروع مردم اجابت شود، گفت: ولی در سوریه به خاطر اغراض خاص سیاسی یک بسیج بین‌المللی ایجاد شده که اعلام می‌کند حکومت سوریه باید ساقط شود اما در کشورهای دیگری که همان شرایط برقرار است، چنین اظهاراتی عنوان نمی‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف نظر تهران و آنکارا درباره سوریه خاطرنشان کرد: ما در مورد سوریه با مسئولان ترکیه و همچنین کشورهای مجاور در رایزنی مستمر هستیم و فکر می‌کنیم افکار عمومی جهان به مرور با حقایق آشنا خواهند شد. تصورمان این است معارضه‌ای که به صورت مسالمت جویانه رشد و ظهور می‌کند در نهایت دست بالا را خواهد داشت و راهی نیست مگر اینکه معارضه و حکومت با هم گفت‌وگو کنند. اخضر ابراهیمی و برخی از کشورهای اروپایی نیز به این جمع‌بندی رسیدند که معارضه و دولت باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به راه حلی سوری- سوری و مسالمت آمیز دست یابند./فارس

 


ویدیو : صالحی:خواستار توقف مذاکرات نبوده‌ایم/ ۱+۵ مذاکرات را معلق کرد