رونمایی از عادل مدل 2014 : اگر عادل فردوسی پور به برزیل می رفت، چه اتفاقی می ...


اگر عادل فردوسی پور به برزیل می رفت، چه اتفاقی می افتاد؟ این یکی را همه می دانند که یک عالمه گزارش جذاب از برزیل به ایران می رسید. یک عالمه مصاحبه خوب و حتی پیدا کردن گزارش های حاشیه ای که کار گزارشگران دیگر تلویزیون نیست.



همشهری جوان:
 اگر عادل فردوسی پور به برزیل می رفت، چه اتفاقی می افتاد؟ این یکی را همه می دانند که یک عالمه گزارش جذاب از برزیل به ایران می رسید. یک عالمه مصاحبه خوب، گزارش های جذاب و حتی پیدا کردن گزارش های حاشیه ای که کار گزارشگران دیگر تلویزیون نیست.

اما عادل به برزیل نرفت و همه می دانند که حیف شده، ولی حتما این را هم می دانند که اگر فردوسی پور می رفت دیگر برنامه جام جهانی 2014 به این جذابی نبود.

حالا بیش از دو هفته از شروع برنامه 2014 می گذرد و عادل فردوسی پور بار دیگر ثابت کرده که با تهیه کننده های دیگر صدا و سیما تفاوت فاحشی دارد. یک برنامه جذاب و آپدیت که هر روز نزدیک به 12 ساعت روی آنتن است و هیجان را به خانه های ما می آورد. برنامه ای که شما نیمی از هر روز، آن را تماشا می کنید و لابد یک عالمه سوال بدون پاسخ در موردش دارید؛ سوال هایی که ما برای پیدا کردن جوابشان به استودیو پرس تی وی رفتیم.

چرا پرس؟ چرا تی وی؟

استودیوی برنامه در سعادت آباد است. طبقه اول ساختمان پرس تی وی جایی است که عادل فردوسی پور به عنوان تهیه کننده استودیو اجاره کرده. استودیویی با امکانات ویژه که هزینه هایش زیاد است و اجاره کردنش سبب شد شایعاتی در مورد میلیاردی شدن برنامه 2014 منتشر شود.

2014 , عادل الجبیر , عادل فردوسی پور

اما چرا؟ چی شد که شبکه 3 برنامه اش را به یک شبکه دیگر منتقل کرد. فردوسی پور برای برنامه اش نیاز به استفاده از امکانات اسکایپ دارد که خیلی راحت با دیگر نقاط دنیا در ارتباط باشد. همینطور شد که شب بازی ایتالیا - انگلیسی یکی از مشهورترین نویسنده های ورزشی ایتالیا را با اسکایپ روی آنتن آورد و شب بازی ایران و نیجریه، در شرایطی که شبکه 3 موفق نشده بود هنوز نماینده اش را به برزیل بفرستد، از خبرنگاران خبرگزاری ها کمک گرفت و حواشی برزیل را روی آنتن فرستاد: «در شرایطی که ما نماینده ای در برزیل نداریم، تلاش می کنیم از بچه های خبرنگار کمک بگیریم.»

فردوسی پور با گاه و بیگاه گفتن این جمله هم تکه می اندازد، هم امکاناتش را به رخ می کشد. استفاده از امکانات اسکایپ و برنامه 3 بعدی در استودیو پرس تی وی برای 2014 ممکن بود و البته به دلیل نزدیکی ماه رمضان استودیوهای شبکه 3 اشغال می شد و جا به فردوسی پور و برنامه اش نمی رسید. 2014 به همین راحتی از جام جم به سعادت آباد نقل مکان کرد؛ جایی که شب های جام جهانی به لطف این برنامه تا صبح همه بیدارند و بازی ها را پوشش می دهند.

خواب بی خواب

«اینجا ما به ساعت برزیل کار می کنیم و به ساعت ایران می خوابیم.» همه عوامل برنامه دچار کم خوابی هستند. آنها روزی نزدیک به 20 ساعت کار می کنند و 4 ساعت استراحت. صبحانه را از برنامه شان حذف کرده اند و به جایش روز را با ناهار شروع می کنند.

فردوسی پور چشم هایش قرمز شده و حتی ادوات گریم هم کمکی به پنهان شدنش نمی کند: «دیشب 2 ساعت و 30 دقیقه خوابیدم. ساعت 6 از اینجا رفتم. ساعت 8:30 رفتم دانشگاه، امتحان فاینال بچه ها بود.»

فردوسی پور که در شریف زبان درس می دهد روز امتحان حاضر نشد کمی بیشتر بخوابد و برای همین چشمانش قرمز شده. چرایش را اینطور با خنده توضیح می دهد: «اگه نرم تقلب می کنن، می رم که بالاسرشون باشم، نذارم تقلب کنند.»

این داستان برای همه بچه های 2014 تکرار می شود اما انگار این کم خوابیدن انرژی را بیشتر هم می کند. همه شان با هیجان از کاری که می کنند حرف می زنند و لذت می برند. از اینکه تولیدی می کنند که هیچ جای دیگری در ایران نمی شود. تیم 2014 همان تیم فوتبال 120 هستند. همان بچه ها که دارند به فردوسی پور کمک می کنند.

مددی یکی از بچه های نویسنده اینطور کارشان را معرفی می کند: «ما اینجا هیچ چیزی برای روزنامه ها و خبرگزاری ها نمی گذاریم. همه اش را جارو می کنیم و می گویم بعضی وقت ها سایت ها با چند ساعت تاخیر خبرهای ما را می گذارند.»

راست هم می گوید. همینطور هم هست که برنامه شان شدید گرفته و دیده می شود. هر چند که هنوز تکلیف برنامه با آگهی های بازرگانی بی سر و ته معلوم نیست. هر چند که فردوسی پور همان شب بازی ایران سعی کرد تکلیف آگهی را روشن کند.


حداد عادل , رونمایی از آیفون 7 , عادل


آگهی ها روی مخ

تلویزیون برنج محسن و مزمز را تبلیغ می کند اما تصاویر ارسالی از برزیل گرم کردن بازیکنان تیم ملی است که روی آنتن نمی رود. از 10 دقیقه قبل پخش مستقیم تصاویر ار کوریتیبا شروع شده. اول اتوبوس تیم ملی را نشان دادند، بعد ورود بازیکنان به رختکن ها، دوربین ها دوری در رختکن ایران زدند و بعد بازیکنان تیم ملی را در حال گرم کردن در استادیوم دنبال کردند.

این تصاویر در سراسر دنیا پخش می شود و همه دنیا دارند می بینند که تیم ملی ایران کی وارد زمین شد و کی گرم کرد و چه بازیکنانی در ترکیب اصلی هستند اما در ایران به جایش چیس و سیم کارت و برنج پخش می شود. خیلی ناراحت کننده است که آگهی ها اولویت دارد.

البته که از نظر مالی اولویت با آگهی هاست. همانجا یکی لابلای مسئولان می گوید که آگهی ها ثانیه ای 8 میلیون می ارزد و با 40 دقیقه آگهی که گرفته شده، صدا و سیما خرج پخش مستقیم بازی ها را از یک بازی درآورده است.

این منفعت مالی سبب می شود که مردم نتوانند درست و درمان بازی ها را ببینند. در بین نیمه بازی مدیر شبکه 3 مجید زین العابدین وارد استودیو می شود و بهترین فرصت برای همه است که گلایه کنند.

مجید جلالی اول از همه می گوید: «زمان این آگهی ها خیلی بد تنظیم شده و مردم از حقشان محروم می شوند.» حرف هایشان چون آرام است، خیلی واضح شنیده نمی شود اما به نظر می رسد که مدیر شبکه 3 توجیه اقتصادی برای آگهی ها دارد و فردوسی پور هم می گوید: «به نظرتون نمی شه قیمت رو نگه داشت اما زمان پخشش رو عوض کرد و بین نیمه و اول بازی رو به هیچ کس نداد؟»

بعد از چند جمله ای که رد و بدل می شود، مدیر شبکه 3 قول می دهد که بعد از بازی هیچ آگهی پخش نشود و بلافاصله بعد از بازی آنتن در اختیار برنامه باشد. شاید بشود به بازی بعدی تیم ملی هم امیدوار بود که به لطف 2014 مردم بتوانند صحنه های مهم قبل از بازی را ببینند.

تیمم و تیمم

فردوسی پور یک تیم درجه یک دارد. تیمی جوان که خودش جمع کرده و از آنها برای هر روز بهتر شدن برنامه اش استفاده می کند اما همچنان نمی شود به مدیریت ویژه و چند وجهی او بی توجه بود. او مجری برنامه است، تهیه کننده اش هم هست، اتفاق های مهم برنامه را هماهنگ می کند و مهمتر از همه اینکه اسمش کارها را جلو می برد.

عادل غلامی , اسکار 2014 , جام جهانی 2014

فردوسی پور در این چند سال اخیر به یکی از سوپراستارهای ایرانی تبدیل شده، سوپراستاری که شهرتش به کیفیتش است. کیفیت کارهایی که تحویل می دهد. از نود که بگذریم برنامه فوتبال 120 او با وجود چند ده برنامه ورزشی تلویزیون هنوز بی رقیب است و حالا هم 2014 نشان می دهد که او چقدر با سایر رقیبانش فرق می کند.

این تصاویر 3 بعدی از کجا می آیند؟

ویرچوال آن لاین

یکی از ویژگی های برنامه 2014 گرافیک ویژه اش است. قبل از شروع هر بازی ترکیب اصلی تیم ها به صورت 3 بعدی نمایش داده می شود و این برای اولین بار است که یک برنامه ورزشی در ایران از چنین روشی استفاده می کند. از دروازه بان تا مهاجمان خط به خط تصاویر بازیکنان به نمایش درمی آید و با فونت فارسی اسم بازیکنان نوشته شده است.

این مدل هیجان انگیز کار یک نرم افزار است که بچه ها به نام ویرچوال می شناسندش. نرم افزاری که در حقیقت به استودیو بعد می دهد. تنها کاری که در استودیو کرده اند این است که مقابل میز مجری و کارشناس فضای خالی زیادی ایجاد کرده اند تا تصاویر 3 بعدی در آنجا دیده شود.

این البته پایان کار نیست؛ چرا که در طول برنامه وقتی در مورد مربی یا بازیکنی صحبت می کنند، عکسش هم در فضای 3 بعدی به نمایش درمی آید. پیش از این در برنامه های مشابه از یک پایه شیشه ای استفاده می شد تا تصویر مورد نظر پخش شود اما در استودیو 2014 پایه شیشه کنار گذاشته شده و همه کارها با همان نرم افزار انجام می شود.

بروبچه های برنامه 2014 قبل از مسابقات عکس همه بازیکنان حاضر در جام جهانی را از سایت فیفا گرفته اند و نام های فارسی را تایپ کرده اند. قبل از شروع هر بازی وقتی که فیفا نام بازیکنان را با مدل قرار گرفتن شان روی سایت می گذارد، بچه های 2014 هم عکس ها را روی نرم افزار قرار می دهند و تصاویر 3 بعدی پخش می شود. در آیتم های مربوط به بازیکنان هم شرایط خیلی متفاوت نیست و عکس های گرفته شده به نمایش در می آید.

عوامل 2014 چطور؟ کجا؟ و تا کی کار می کنند؟

هیجان 24 ساعته

برنامه ای که می بینید چند ساعت وقت فردوسی پور و تیمش را می گیرد؟ به نظر می رسد که جواب این سوال ساده باشد. آنها هر روز از حدود ساعت 7 بعدازظهر روی آنتن هستند و عموما کارشان تا ساعت 5 صبح ادامه دارد. البته اگر 5 صبح یک بازی دیگر باشد، کار برنامه 2014 تا ساعت حدودا 8 صبح روی آنتن ادامه دارد اما این همه ماجرا نیست. تایم لاین زیر را ببینید تا از ساعات کاری برنامه باخبر شوید.

12:00

آیتم های ادیت شده در مورد هر کشور بازبینی نهایی می شود. 45 روز قبل از شروع برنامه تیم 2014 مشغول تهیه 3 آیتم از هر کشور بوده اند که یکی از آنها ویدئوی فیفاست، یکی شرایط اقتصادی و اجتماعی و دیگری اطلاعاتی در مورد کشورها.

che 2014 film  , عادل فردوسی پور و همسرش , بهترین فیلم های 2014

هر روز آیتم مربوط به کشورهایی که بازی دارند اولین کاری است که به قسمت بازبینی فرستاده می شود. هر چند این ویدئوها از قبل ساخته شده اما به یک بازنگری نیاز دارد.

14:00

کنداکتور برنامه همان روز کامل می شود یعنی در برنامه که تا چند ساعت دیگر روی آنتن می رود چه آیتم هایی وجود داشته باشد و هر کدام چند دقیقه باشد و با چه ترتیبی پخش شود. هماهنگ کردن میهمان برنامه برای روزهای آینده معمولا در همین ساعت اتفاق می افتد.

16:00

اخبار روز چک می شود، تا هیچ خبری جان نماند. تیم 2014 اخبار و آخرین ویدئوهای منتشر شده فوتبالی را چک می کنند و با آیتم های برنامه هماهنگ می کنند. اگر خبری بامزه و قابل توجه بود ویدئوهای مربوط به آن را دانلود و ادیت می کنند و اگر لازم باشد صدا رویش می گذارند و به یک آیتم تبدیل می شود.

این کار البته از ساعت 12 ظهر تا پایان برنامه ادامه دارد. هر سوژه می توند یک آیتم فوق العاده باشد. به طور مثال در بازی آرژانتین که بوسنی گل به خودی می زند، تیم 2014 خیلی سریع ویدئوی گل به خودی کره جنوبی در بازی مقابل آرژانتین را پیدا می کند. آنها بعد از گل فن پرسی، 10 گل برتر این مهاجم را نشان دادند و بعد از شادی گل استرویچ مقابل ایتالیا همه شادی های گلش را نمایش دادند.

18:00

اخبار و آمار مربوط به بازی های روز استخراج می شود. اینکه ایتالیا در چه زمان هایی گل می زند، تا به حال چند بازی است که گل نخورده و ... اطلاعات مربوط به داور بازی ها هم باید تا قبل از شروع برنامه کامل شود.

جمع کردن روزنامه ها و هدلاین های خبری هم کاری است که از صبح شروع می شود و تا شب ادامه دارد. این ساعت پایان کار نویسنده ها در دفتر کارشان است و همگی به همراه فردوسی پور به استودیو می آیند.

19:30

اگر والیبالی در کار نباشد، برنامه آغاز شده. بازی اول ساعت 20:20 است و تا آن زمان آیتم های مربوط به تیم ها، آیتم هایی که تولید شده روی آنتن می رود. در کنار صحبت هایی که کارشناسان دعوت شده به برنامه انجام می دهند، 10 دقیقه مانده به شروع بازی، فیفا اسامی فهرست تیم ها را روی اپلیکیشن و بعد سایت می گذارد و کار تیم 3 بعدی آغاز می شود که ترکیب را بچینند.

21:15

بازی به نیمه رسیده. اخبار شبانگاهی از 10 شب به این ساعت منتقل شده و معمولا وقتی برای آمدن به استودیو نمی ماند. اگر چند دقیقه ای به استودیو بیایند، کارشناس برنامه در مورد آن حرف می زند و محمدحسین میثاقی آمارهای بازی را تا نیمه اعلام می کند. البته برنامه کاملا قابل تغییر است.

تاریخ رونمایی آیفون 7 , قیمت النترا 2014 , رونمایی

22:15

بازی اول تمام شده. آنالیز تاکتیکی بازی که توسط فیفا انجام می شود را روی آنتن می فرستند و تیم نویسنده ها به کمک محمدحسین میثاقی می آیند که آمار و ارقام و اخبار را اعلام کند. حالا اگر در بازی اتفاق بامزه ای افتاده باشد و وقت آگهی ها هم اجازه دهد، ویدئوهای مربوط هم پیدا می شود. به طور مثال وقتی در بازی آلمان و پرتغال توماس مولر هت تریک کرد، قبل از اینکه بازی تمام شود، تیم 2014 دنبال آخرین هت تریک آلمانی جام جهانی بودند که به آیتم تبدیل کنند؛ هر چند که پخش آگهی ها مانع چنین کاری شد.

05:30

ساعت بعدی دقیقا بستگی دارد به اینکه بازی بعدی چه زمانی شروع شود. اگر بلافاصله باشد که آیتم ها کوتاه می شود؛ وگرنه همه اتفاقاتی که در مورد بازی اول افتاده، در مورد بازی دوم و سوم ادامه پیدا می کند. ماکسیمم ساعتی که برنامه ممکن است روی آنتن باشد، 13 ساعت است اما ساعت کاری تیم 2014 در بعضی روزها به 20 ساعت هم می رسد.


ویدیو : رونمایی از عادل مدل 2014