روز بزرگداشت خیام، و مخالفان همیشگی : فیتزجرالد نخستین کسی بود که خیام را به ...


فیتزجرالد نخستین کسی بود که خیام را به غربی ها معرفی کرد و در ایران، کسی که خیام را معرفی کرد، صادق هدایت بود. همچنین ترجمه فیتزجرالد را می‌توان موفق‌ترین ترجمه شعر در ادبیات جهان دانست. عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: علت استقبال از خیام، اندیشه‌های فلسفی اوست. دکتر نجمه نظری به مناسبت 28 اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت خیام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در همدان، افزود: غربی‌ها به علت اندیشه‌هایی چون توصیه به غنیمت شمردن وقت، شهامت، جسارت و صراحت بیان، سادگی و در عین حال زیبایی شعر و بلاغت بسیار گسترده و شیوه بیان فصیح و بلیغ، از شعر خیام استقبال می‌کنند.

روز بزرگداشت حکیم عمر خیام , روز بزرگداشت خیام , بزرگداشت خیام

او در ادامه عنوان كرد: فیتزجرالد نخستین کسی بود که خیام را به غربی ها معرفی کرد و در ایران، کسی که خیام را معرفی کرد، صادق هدایت بود. همچنین ترجمه فیتزجرالد را می‌توان موفق‌ترین ترجمه شعر در ادبیات جهان دانست.

او اضافه کرد: چون این دوره، دوره رواج تأملات فلسفی در انگلستان بوده، افرادی چون ژوکوفسکی هم بر روی رباعیات خیام کار کرده‌اند.

نظری سپس درباره‌ی علت مخالفت برخی عالمان و فقیهان با خیام اظهار كرد: مخالفت با فلسفه و پرسش‌ها و شکایات فلسفی از جمله دلایل این مخالفت‌ها بوده؛ این در حالی است که روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجو و شک به قصد رسیدن به یقین و تصفیه‌ی ایمان، پسندیده است.

این مدرس دانشگاه سپس به تأملات خیامی اشاره و خاطرنشان کرد: شک و پرسش، تأمل، فلسفه‌ی حیات و مرگ، ناگزیری مرگ و ناپایداری دنیا، استحاله و غنیمت شمردن دم از جمله تأملات خیامی است.

او درباره‌ی دیگر ویژگی‌های خیام نیز گفت: خیام در زمان خود به شاعری شهرت نداشت و بیش‌تر به دانشمندی معروف بود و از پیشگامان آزادی عقیده و بیان در ایران پس از اسلام است که راه بیان برخی مسائل را هموار کرد. در غرب، خیام را با اپیکور، ولتر، شوپنهاور، آناتول فرانس و شکسپیر مقایسه می‌کنند.

منبع :ایسنا


ویدیو : روز بزرگداشت خیام، و مخالفان همیشگی