رمزگشایی از نقش ناطق‌نوری در دولت حسن روحانی/ شیخِ نور از پشت‌پرده تا طلوعی دوباره :



ناطق نوری , دولت روحانی , جزییات دیدار روحانی و رییس دولت اصلاحات

رمزگشایی از نقش ناطق‌نوری در دولت حسن روحانی/ شیخِ نور از پشت‌پرده تا طلوعی دوباره

روزنامه آرمان در گزارشی با اشاره به نقش ناطق نوری در دولت روحانی آورده است؛

با گذار از ایام انتخابات به‌تدریج پرده‌ها فرو می‌افتد و نور به زوایای تاریک و پشت‌پرده انتخابات نیز می‌تابد و نا گفته‌ها از گعده‌های نهانی و جلسات پنهانی بزرگان سیاسی به جلوت عمومی راه می‌یابد و اسرار هویدا می‌شود. رمز و راز وحدت رویه میان اقطاب و بزرگان سیاسی از طیف‌های مختلف که به اعتدال و میانه‌جویی شهره‌اند نیز از جمله اسرار انتخابات اخیر بود. آنجایی که دو رقیب پیشین انتخاباتی یکدل و یکزبان فارغ از خاستگاه‌های سیاسی متفاوت خود و عقبه و سبقه‌ای که به منصه ظهور رسانده بودند برای پیروزی گفتمان اعتدال و عقلانیت به میدان آمدند و با محوریت پیر اعتدال مثلث طلایی انتخابات سال 92 را شاکله بخشیدند.

 

سید اصلاح، شیخ نور و آیت‌ا... صبور. این سه هر کدام در برهه‌های مختلف ایفاگر نقش‌های متفاوت بودند اما در ایام انتخابات درخصوص کاندیداتوری حسن روحانی به اتفاق‌نظر راهبردی رسیدند. رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... هاشمی عیان و آشکار به دفاع از حسن روحانی پرداختند اما ناطق‌نوری آرام و با چراغ خاموش پیش می‌رفت ولی بسیاری می‌دانستند که قرابت روحانی و ناطق سر درازی دارد و اگر به شکل علنی وی به حمایت از روحانی نمی‌پردازد بی‌گمان رمز و رازی در این میان نهفته است و ناطق در پشت‌پرده نقشی بسزا در اتفاق‌نظر برای معرفی روحانی به‌عنوان کاندیدای اجماع ایفا می‌کند و تنها مایل نیست که آن سکوت تاریخی را در این برهه بشکند و منتظر موعدی است که راز دل با خلق بگوید و بغض فرخورده را فاش واگویه کند. او مترصد فراهم شدن فضا بود اما این فضا با کناره‌جویی و عسرت فرصت بروز و ظهور نمی‌یافت و نیازمند تمهیداتی بود؛ پس شیخ اهتمام دوچندان به‌کار گرفت و در پشت‌پرده نهایت سعی خود را مبذول داشت تا با اتفاق‌نظر یار دیرین را بر منصب ریاست‌جمهوری بنشاند.

 

اینکه ناطق‌نوری از حامیان حسن روحانی است بر کسی پوشیده نبوده و نیست اما کم و کیف این حمایت است که حائز اهمیت بوده و کمتر کسی از چند و چون آن آگاه است. این نکته پیش از انتخابات هنگامی هویدا شد که آیت‌ا... هاشمی سه روز قبل از انتخابات از جلسه مشترک خود و ناطق‌نوری و حسن روحانی شش ماه قبل از انتخابات گفت و اعلام داشت که هر دو آنان (هاشمی، ناطق) از قبول مسئولیت و حضور به عنوان کاندیدا سر باز زده‌اند و وقتی با ابراز تمایل حسن روحانی روبه‌رو شده‌اند؛ ناطق‌نوری با روی باز اعلام داشته که حاضر است تمام‌قد از حسن روحانی حمایت کند(نقل به مضمون). حمایتی که بروز و ظهور بیرونی نداشت اما روز گذشته در مصاحبه برادر ناطق‌نوری با خبرآنلاین مشخص شد که زوایای بسیاری داشته است.

 

او در بخشی از مصاحبه خود گفت: آقای هاشمی، رئیس دولت اصلاحات و ناطق‌نوری در دوران انتخابات، قرار گذاشتند که به آقای روحانی کمک کنند که رئیس‌جمهور شود؛ الان هم مشاوره میدهند. نقش ناطق وقتی بارزتر می‌شود که وی در ادامه مصاحبه و در بخش دیگری از آن خاطرنشان می‌کند که جلسات مستمر در بازه زمانی یک ماه یک بار میان اعضای هیات‌رئیسه مجالس چهارم و پنجم با محوریت ناطق‌نوری همواره برگزار می‌شده و پای ثابت چنین جلساتی حسن روحانی نایب‌رئیس وی در آن برهه بوده است.

 

اجماع و اتحادی که پیام‌ها دارد

از خرداد 76 تا خرداد 92، 16 سال فاصله است؛ 16 سالی که فراز و نشیب‌هایی داشت اما اگر از دریچه انتخابات یازدهم به آن بنگریم با همه هزینه‌ها و بالا و پایین‌هایش به فرجامی نیکو ختم شده است. همین که دو رقیب آن سال‌ها رفیق این روزها می‌شوند یعنی آن که همگان به لزوم کنار گذاشتن اختلاف‌نظرات فرصت‌سوزانه و اتحاد و اجماع بر سر نقاط مشترک با لحاظ منافع ملی پی‌برده‌اند و این می‌تواند سرآغاز فصلی تازه در سپهر سیاسی باشد.

 

اجماع و اتحاد دو کاندیدای پیروز و شکست‌خورده سال 76 در سال 92 امری نیست که سهل و آسان میسر شده باشد و تنها منحصر به این دو فرد باشد. این اجماع و اتحاد نمادی است از سیالی عقلانیت و ترجیح منافع بلندمدت و کلان بر مجادلات بیهوده و فرصت‌سوزانه که در تمامی سطوح سیاسی بسط و گسترش یافته و لایه‌های میانه‌رو و متعادل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به یک انفاق نظر راهبردی رهنمون کرده است و اگر همین فضا تداوم یابد می‌توان به آینده فعالیت سیاسی در افق پیش رو بسیار بیش از پیش امیدوار بود. رئیس فدراسیون بوکس و برادر حجت‌الاسلام ناطق نیز به همین نکات اشاره داشته و علت همپوشانی و همداستانی دو رقیب پیشین و وحدت آنان در قالب انتخابات را این‌گونه بیان می‌کند: از بس که شلاق انشقاق را خوردند فهمیدند که عدم وحدت چه بلایی به سرشان می‌آورد.

 

هاشمی و نقش غیرقابل کتمانش

نامی از انتخابات یازدهم بیاید و اسمی از هاشمی نیاید عجیب است. پیر دوران‌دیده‌ای که نقش غیرقابل کتمانی در سیر تحولات بازی کرد و اکنون دوست و دشمن به این نکته معترف‌اند. برادر ناطق نیز که خود از پرسابقه‌ترین نمایندگان مجلس در تمامی ادوار بوده و سابقه همکاری با آیت‌ا... را داشته درخصوص نقش وی در انتخابات می‌گوید: روندی که اتفاق افتاد باعث عزت هرچه بیشتر آیت‌ا... شد و در اقبال به روحانی، چراغ سبز آقای‌ هاشمی تاثیر داشت.

 

در نهایت...

ناطق‌نوری معتقد است کابینه آینده متشکل از نیروهای متعهد و شایسته از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگراست چراکه شخصیت روحانی و مشی سیاسی‌اش در همه ادوار اعتدلگرایی بوده و این نکته در کابینه آینده متبلور خواهد شد. هرچه هست در تعیین وزرا بی‌گمان علاوه بر نظرخواهی از چهره‌های مختلف و حرکت در چارچوب سازوکارهای تعیین شده نقش مشاوران ویژه کتمان‌ناشدنی است؛ بزرگانی که آرام و بی‌صدا گام برمی‌دارند اما نظراتشان صائب و تاثیرگذار است و بی‌شک نام یکی از این مهره‌های اصلی علی‌اکبر ناطق‌نوری است./روزنامه آرمان

 

 


ویدیو : رمزگشایی از نقش ناطق‌نوری در دولت حسن روحانی/ شیخِ نور از پشت‌پرده تا طلوعی دوباره