رتبه ایران در بین قدرت های برتر اقتصادی جهان : صندوق بین المللی پول با اشاره ...


صندوق بین المللی پول با اشاره به افزایش ۵۷ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد ایران با وجود تحریم ها توانسته رتبه خود به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در این سال را حفظ کند. خبرگزاری تسنیم: صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان که روز گذشته منتشر شد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2014 را یک تریلیون و 334 میلیارد دلار اعلام کرد.

تولید ناخالص داخلی ایران در این سال نسبت به سال 2013 بالغ بر 57 میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش ایران در رده بندی بزرگترین اقتصادهای جهان و با وجود تحریم ها توانسته است جایگاه خود به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را حفظ کند. ایران که در سال 2013 در رتبه 18 بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار داشت در سال 2014 نیز توانسته این جایگاه را حفظ کند.

در این سال برای نخستین بار چین توانسته آمریکا را به عنوان بزرگترین اقتصاد بزرگ دنیا کنار بزند و در جایگاه نخست دنیا از این نظر قرار گیرد. تولید ناخالص داخلی چین بر اساس قدرت خرید در سال 2014 بالغ بر 17 تریلیون و 617 میلیارد دلار بوده است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی 17 تریلیون و 418 میلیارد دلاری در جایگاه دوم و هند با 7 تریلیون و 374 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته اند.

کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، اندونزی، فرانسه، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، کره جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا، و ترکیه نیز پیش از ایران و در رتبه های چهارم تا هفدهم قرار گرفته اند.

تولید ناخالص داخلی ترکیه که یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته یک تریلیون و 508 میلیارد دلار گزارش شده است. استرالیا نیز با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون و 95 میلیارد دلاری یک پله پایین تر از ایران در رتبه نوزدهم قرار گرفته است.

کشور توالو با تولید ناخالص داخلی 35 میلیون دلاری در جایگاه آخر بین 188 کشور جای گرفته است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قدرت خرید در سال 2015 نیز 19 میلیارد دلار افزایش یابد و به یک تریلیون و 353 میلیارد دلار برسد.

جایگاه ایران در بین اقتصادهای بزرگ دنیا نیز همچنان حفظ خواهد شد و ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2015 باقی خواهد ماند.


ویدیو : رتبه ایران در بین قدرت های برتر اقتصادی جهان