راهنمای خرید طلا در ایران : دیگر آن دوران گذشته که عیار اشرفی ها را با دندان ...


دیگر آن دوران گذشته که عیار اشرفی ها را با دندان می سنجند. حالا دیگر نه دندان ها مثل سابق است و نه اشرفی ها. امروز دیگر اعتبار طلاها به طلافروش است و برگه ای که به عنوان فاکتور طلا به دستمان می دهند هفت صبح: براساس آخرین اطلاعات، بیش از 50 درصد از بازار مصنوعات طلا در ایران در اختیار مصنوعات قاچاق است و سازمان استاندارد تلاش کرده با دادن کد ردیابی به تولیدکنندگان فعال در این حوزه از تخلفات موجود در بازار بکاهد.

این شاه بیت خبری است که یکی دو روز گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و نگرانی هایی هم برای مردم به بار آورد. تاکنون آمارهای مختلفی درباره سهم مصنوعات طلای قاچاق در کل بازار کشور اعلام شده است.

برخی فعالان بازار در مقطعی اعلام کرده بودند تا 80 درصد از بازار مصنوعات طلای کشور در اختیار کالای قاچاق است. وزارت صنایع و معادن سابق چند سال پیش اعلام کرد که 90 درصد معاملات جواهر و طلا در کشور قاچاق است. موسسه استاندارد و دفتر پژوهش های مجلس نیز این موضوع را تایید کردند.

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران , راهنمای خرید , راهنمای خرید کولر گازی

باتوجه به این آمار و ارقام و گسترش روزافزون مردم به خرید طلا این سوال مطرح می شود که مردم چگونه باید از اصل بودن طلا یا جواهری که خریده اند اطمینان حاصل کنند.

جواب این سوال را مسوولان در یک کلمه داده اند، مردم طلا را از طلافروشی هایی بخرند که کد ردیابی دارند.

مدیرکل استاندارد تهران در این باره می گوید: که در سال 1390 سه هزار مورد بازدید فنی از واحدهای صنفی فعال در زمینه طلا انجام شده و 20 مورد توقیف مصنوعات غیرقانونی و با عیار پایین طلا نیز انجام شد. در همین راستا 17 کیلو و 350 گرم طلای غیراستاندارد نیز کشف و ضبط شد.



کد ردیابی چیست؟

اما حالا این سوال به وجود آمده که کد ردیابی چیست؟ و مهم تر از آن مردم از کجا مطمئن شوند که یک طلافروشی کد ردیابی دارد یا نه؟ شاید هم هر مغازه ای یک کدی نشان بدهد و ادعا کند این کد ردیابی است. اگر شما هم قصد خرید طلا یا جواهر دارید بهتر است بدانید که منظور از کد ردیابی یک برگه یا گواهی نامه است که توسط سازمان استاندارد به طلافروشی ها داده می شود. نکته مهم در این زمینه اینکه طلافروشی ها باید این گواهی نامه را مانند جواز کسب در جایی در دید مشتری نصب کنند.

اگر وارد طلافروشی شدید و این گواهی نامه را مشاهده نکردید بهتر است از فروشنده بخواهید آن را به شما نشان بدهد. این گواهی نامه باید به تایید اداره استاندارد رسیده باشد. اما غیر از این گواهی نامه روی فاکتور شما یک شماره قید می شود که در اصطلاح کد ردیابی نامیده می شود پس هنگام تحویل فاکتور به این شماره هم دقت کنید.

به نظر می رسد تا زمانی که همه فروشندگان و تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور کد ردیابی را از سازمان استاندارد دریافت کنند، بهتر است مردم برای ضرر نکردن تنها از طلافروشی هایی اقدام به خرید کنند که دارای کد ردیابی و شناسنامه معتبر باشند.



اصل یا تقلبی؛ مساله این است!

اگر به طلافروشی مراجعه می کنید تا محصول طلایی را بخرید، این امکان که خودتان مطمئنا و 100 درصد بتوانید تشخیص دهید طلایی که قصد خرید آن را دارید، اصل یا تقلبی، وجود ندارد.

حتی بعضی از طلافروشان به این قضیه اعتراف می کنند که با وجود گذراندن دوره های فنی تشخیص و تمیز طلا و یا کسب اطلاعات از افراد باتجربه هم صنف خود باز هم امکان خطا در تشخیص اصل بودن بعضی از اجناس طلا، وجود دارد.

حقیقت این است که هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین کرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن آن مسوول است. فاکتوری که به شما ارایه می شود، معتبر است. با این حال در صورت هرگونه مشکل، طلافروش صادرکننده فاکتور در صورت شکایت شما و تایید اصل نبودن جنس طلا باید پاسخگو باشد.

کوروش گوهربین، رییس اتحادیه و طلا و جواهر در این زمینه معتقد است: معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر دو ماه یک بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه برداری می شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. علاوه بر آن در فاکتور فروش قید می شود که عیار طلا 18 است و مارک سازنده طلا نیز مشخص است که نشان دهنده هویت فروشنده آن است.



اطمینان برای خریداران

دیگر آن دوران گذشته که عیار اشرفی ها را با دندان می سنجند. حالا دیگر نه دندان ها مثل سابق است و نه اشرفی ها. امروز دیگر اعتبار طلاها به طلافروش است و برگه ای که به عنوان فاکتور طلا به دستمان می دهند فاکتوری که قرار است به قول خود طلافروش ها برایمان ضمانت به همراه بیاورد و امنیت سرمایه گذاری، اما وای به روزی که فاکتورها با حقایق منطبق نباشند و بی ربط باشند.

آن وقت است که کار خریدار درمی آید و در پله های دادگاه سرگردان می شود تا شاید بتواند به قاضی ثابت کند طلایی که خریده، تقلبی است. پس بهتر است علاوه بر اینکه از طلافروشی هایی خرید کنید که کد ردیابی داشته باشند و عضو اتحادیه استان خود یا اتحادیه کشوری باشند در نگهداری فاکتور هم دقت لازم را داشته باشید.


ویدیو : راهنمای خرید طلا در ایران