رئیس، تکلیف «بنا» را روشن نکرد : کاروان کشتی ایران هفته گذشته در حالی به کار ...


کاروان کشتی ایران هفته گذشته در حالی به کار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان ٢٠١٥ لاس‌وگاس پایان داد که از نگاه گروهی از کارشناسان و مردم نمره قابل قبولی نگرفت. روزنامه شرق: کاروان کشتی ایران هفته گذشته در حالی به کار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان ٢٠١٥ لاس‌وگاس پایان داد که  از نگاه گروهی از کارشناسان و مردم نمره قابل قبولی نگرفت؛ از سقوط تیم ملی فرنگی از رده اولی به چهارمی دنیا گرفته تا ناکامی تیم ملی آزاد در گرفتن یک مدال طلا! رسول خادم به محض بازگشت از آمریکا دیروز بلا فاصله در برنامه زنده تلویزیونی ورزش و مردم حاضر شد تا پاسخ انتقادها و دلایل این ناکامی را توضیح بدهد. او ابتدا در واکنش به فعالیت هم‌زمانش در دو حوزه مهم ریاست فدراسیون و سرمربیگری تیم ملی آزاد گفت: «برای هر رئیس فدراسیونی سخت است بخواهد به‌صورت مستقیم درگیر مسائل فنی شود و خود را در سیبل انتقادها قرار دهد. یک رئیس فدراسیون باید جسارت به خرج دهد تا این دو مسئولیت را با یکدیگر بپذیرد. من ٢٠ ماه است رئیس فدراسیون کشتی هستم.

قبل از آنکه رئیس شوم، شورای فنی کشتی آزاد کادر فنی را منصوب کرد و من به‌عنوان سرمربی انتخاب شدم. شورای فنی بر ادامه کار این کادر اصرار دارد که من باشم و این موضوعی است که فشار زیادی به من وارد کرده و نتوانسته‌ام تاکنون به آن پاسخی بدهم». در این مدت برخی کارشناسان از حضور هم‌زمان خادم در این دو پست انتقاد کردند. خادم در ادامه به کسب‌نکردن مدال طلا توسط کشتی‌گیران آزادکار ایران در مسابقات جهانی اشاره کرد: «پیگیری جدی مردم از مسابقات که در نیمه‌شب از تلویزیون پخش می‌شد، واقعا برایم جالب بود اما نگرفتن مدال طلا خستگی را در تن همه ما گذاشت. البته تنها کشتی‌گیر‌ ما که موقعیت کسب طلا را داشت حسن رحیمی در تیم آزاد بود، چراکه از هشت وزن، شش کشتی‌گیر ما برای اولین‌بار در این ر‌قا‌بت‌ها حاضر می‌شدند و ما این انتظار را نداشتیم که به مدال طلا برسند. زیرا آنها به لحاظ فنی جلوی حریفان خود کم آوردند، اما رحیمی سابقه کسب مدال طلا را داشت و با وجود اینکه با بدترین قرعه ممکن روبه‌رو شد، بهترین کشتی‌ها را گرفت. بینی رحیمی مقابل حریف روسی شکست، اما به هر شکل با تمام وجود کشتی گرفت، ولی نتوانست به راهنمایی مربیان در ثانیه‌های پایانی کشتی فینال عمل کند و در یک لحظه تمرکز خود را از دست داد و مدال طلا را به حریف خود واگذار کرد».

انتقاد از حمایت‌نشدن

رئیس فدراسیون کشتی در ادامه مصاحبه‌اش با بهرام شفیع، از ‌حمایت‌نکردن مسئولان مربوطه از ورزشی که اعتبار و آبروی ایران در المپیک است، گلایه کرد: «کشتی ورزش ملی و اول ایران است و انتظار زیادی از آن وجود دارد، اما در محافل بین‌المللی حمایت‌ها کافی نیست. ما کمتر از ١٠ درصد بودجه خود را از دولت می‌گیریم و سایر هزینه‌ها را خودمان تأمین می‌کنیم. در این وضعیت و در شرایطی که فضای تبلیغاتی زیادی نیز برای کشتی وجود ندارد، تأمین هزینه‌ها واقعا سخت است. ما باید از کمک مسئولان سیاسی نیز بهره ببریم. حضور کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک در آمریکا و کنار کشتی معنای زیادی برای رئیس اتحادیه جهانی داشت، اما حمایت‌ها باید بیشتر از این باشد. تا به حال دو بار وقت گرفتیم به دیدار رئیس‌جمهور برویم، اما این دو فرصت به‌هم خورده است. حتی این وضعیت در سفر لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی، به تهران نیز به وجود آمد و او نتوانست با رئیس‌جمهور ما دیدار کند».

ضعف مربیگری در فرنگی

صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی درباره وضعیت کشتی فرنگی نکات مهمی داشت. خادم به نتایج بسیار ضعیف تیم ملی فرنگی در این رقابت‌ها پرداخت و کادر فنی را مقصر سقوط این تیم دانست: «کشتی فرنگی مانند کشتی آزاد نیست و با توجه به اینکه ما سابقه کمتری در این بخش داریم، طبیعتا مربیان و کشتی‌گیران محدودی نیز داریم که دستمان باز نیست. سرمربی تیم کشتی فرنگی همان کسی است که سال قبل این تیم را قهرمان جهان کرد، اما به‌هر‌حال شرایط فعلی رقم خورده است. اتفاقی که برای سوریان رخ داد ایران را از کسب ١٠ امتیاز محروم کرد. احساس می‌کنم کادر فنی تعامل نزدیک و مورد نیاز با تیم را ندارد. در واقع بیشتر از صحبت‌ها این حس نزدیک کشتی‌گیر و مربی است که با یک نگاه ایجاد می‌شود.

شورای فنی کشتی فرنگی باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند». تیم ملی فرنگی در حالی عملکرد نامطلوبی در مسابقات جهانی داشت که تمامی کارشناسان این رشته، به‌ویژه مسئولان فدراسیون مدعی شدند این تیم به دلیل ضعف مربیان در این رقابت‌ها، از رده اول دنیا به رده چهارم تنزل کرده است. اگرچه گفته می‌شود قرار است کادر فنی این تیم در فاصله باقی مانده تا المپیک تغییر کند، شنیده می‌شود صحبت‌هایی هم از بازگشت دوباره محمد بنا در رأس این تیم در میان است؛ پرافتخارترین مربی فرنگی‌کار ایران که به دلیل اختلاف‌نظر با خادم از ادامه همکاری با این فدراسیون صرف‌نظر کرد. خادم اما درباره بازگشت دوباره بنا گفت: «شورای فنی کشتی فرنگی در شرایطی قرار دارد که مجبور به این تصمیم شد. ما یک مربی و کارمند با امتیاز صد داریم که تصمیم گرفته در کنار ما نباشد و در این شرایط مجبوریم با مربی که امتیازش ٥٠ است کار کنیم و این ما را با محدودیت مواجه کرده است».


ویدیو : رئیس، تکلیف «بنا» را روشن نکرد