دو کشور همسایه، میانجی میان ایران و آمریکا : «روزنامه‌ی جمهوری اسلامی» خبر ...


«روزنامه‌ی جمهوری اسلامی» خبر از وساطت رهبران دو کشور همسایه برای میانجیگری میان ایران و آمریکا خبر داده است. خبرگزاری ایسنا: «روزنامه‌ی جمهوری اسلامی» خبر از وساطت رهبران دو کشور همسایه برای میانجیگری میان ایران و آمریکا خبر داده است.

 جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه "الحیات" از وساطت سلطان قابوس میان ایران و آمریکا خبر داد. این روزنامه دیروز نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیامی را برای حکومت ایران فرستاده و از تمایل واشنگتن به گشایش "صفحه‌ای جدید" در روابط دو کشور سخن گفته است.

براساس همین گزارش، این پیام که توسط سلطان قابوس، پادشاه عمان برای ایران فرستاده شده، مشتمل بر چهار محور است: "احترام دولت آمریکا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام آمادگی برای تخفیف تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران، تأکید بر اهمیت در پیش گرفتن رویکردی مثبت از سوی ایران در پاسخگویی به مسائل موجود بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و آمادگی آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران." به نوشته این روزنامه رهبر انقلاب این موضوع را به تغییر عملی در رفتار آمریکا منوط دانسته‌اند.


در خبر دوم جمهوری اسلامی هم آمده است: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، قرار است در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا تلاش کند. منابع آگاه می‌گویند نخست‌وزیر عراق نقش مؤثری در به تأخیر افتادن حمله نظامی آمریکا به سوریه داشته و یکی از اهداف سفر دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق نیز آگاه شدن از ابعاد مواضع آمریکا در این زمینه بوده است. دکتر روحانی رئیس جمهور، نیز قرار است در حاشیه سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل، دیدارهائی با هدف حل مشکلات منطقه داشته باشد. این سفر 31 شهریور انجام می‌شود.


ویدیو : دو کشور همسایه، میانجی میان ایران و آمریکا